Sandefjord videregående skole.
Sandefjord videregående skole.

– Elevene trenger å møtes for å holde på motivasjonen

Under koronastengingen i vår opplevde landets største videregående skole at mange elever logget seg av. Nå er Sandefjord videregående igjen på rødt nivå, men denne gangen skal ingen elever være hjemme mer enn en uke om gangen.

Publisert Sist oppdatert

Det er innføres rødt smittevern-nivå på stadig flere skoler, og forrige uke var Sandefjord videregående en av dem. Skolen er landets største, med 2000 elever og 300 ansatte.

Rødt nivå innebærer digital undervisning, oppdeling av grupper for å kunne holde en meters avstand og fordeling av ansatte på digital undervisning og undervisning på skolen.

– Vi har delt opp klassene i mindre grupper slik at det er mulig å holde en meters avstand, sier rektor Harald Møller.

I tillegg må nærmere 700 elever bli hjemme og få undervisning over nett.

Men under nedstengingen i vår lærte rektor og de ansatte at digital undervisning ikke klarer å holde på alle elevene. En del logget seg av.

– Alle elevene skal få komme på skolen minst annenhver uke, men mange skal komme innom en dag i uka, sier Møller.

Les også: Ungdomsskolene i Oslo kan bli røde tirsdag

– Kan ikke sveise i kjellerstua

Utdanningsnytt skrev forrige uke om forvirringen i Viken fylke om rødt nivå og hjemmeundervisning, og om rektor på Numedal videregående som var glad for at elevene fortsatt kan være på skolen.

Rektor Harald Møller ved Sandefjord videregende skole.
Rektor Harald Møller ved Sandefjord videregende skole.

I Sandefjord er det elever på studiespesialiserende som nå får hjemmeundervisning. Yrkesfagelevene får bli på skolen.

– Vi har mange elever på yrkesfag som må være på skolen. De blir prioritert i vår plan. Det går ikke an å sveise i kjellerstua hjemme, sier rektor Harald Møller.

Men også elevene på studiespesialisering skal få komme på skolen.

Trenger å komme innom skolen

– Under nedstengingen i vår så vi at noen elever forsvant for oss. De logget seg på sjeldnere og gjorde ikke oppgavene de skulle, sier Møller.

Lærdommen fra den gangen var at elevene trenger tilknytning til skolen.

– Nå har vi laget planene slik at alle skal få komme på skolen minst annenhver uke. en dag i uka. Elevene trenger å møte medelever og læreren for å holde motivasjonen og skoletilknytningen oppe.