Jenters skolemuligheter forbedret i to av tre land

Jenters utdanningsmuligheter er forbedret i to av tre utviklingsland de siste ti årene. De største forbedringene kan ses i land som Benin, Tsjad, Gambia, Mali, Nepal, Marokko og Sudan. Dette går fram av årsrapporten fra UNICEF.

I Marokko har andelen jenter på landsbygda som går på skole økt fra 44,6 prosent i 1997/98 til 82,2 prosent i 2002/2003. Også i et annet afrikansk land, Kenya, er det en tydelig framgang: Da regjeringen tidligere i år vedtok at alle skoleavgifter/foreldrebetaling skulle fjernes, kom hele 1,3 millioner nye barn til skolene. Nesten halvparten av disse var jenter.
 
Direktør i UNICEF, Carol Bellamy, sier at ulike typer foreldrebetaling er det største hinderet i forhold til særlig jenters skolemuligheter, og det er derfor svært viktig at dette systemet blir fjernet.
 
Fortsatt mye ugjort
Til tross for at det er stor framgang i mange land, er det fortsatt mange som henger etter. I inneværende skoleår er det godt over 100 millioner barn som ikke får utdanning, og de fleste av disse er jenter. En undersøkelse som er gjort i Øst-Asia og Stillehavsøyene viser at 19 prosent ikke vil gå til skolen, mens 22 prosent har sluttet på skolen for å kunne arbeide. Hele 43 prosent hadde ikke råd til å gå på skolen.
 
Årsrapporten fra UNICEF viser at i gjennomsnitt fullfører 76 prosent av jentene grunnskolen, mens 85 prosent av guttene gjør det samme. FNs tusenårsmål er at alle jenter og gutter skal sikres utdanning innen 2015, og da snakker man om minimum fem års skolegang.
 
Norge har for neste år bevilget hele 275 millioner kroner som skal gå til UNICEFs program for utdanning av jenter.
 
Eritrea
Som Utdanning.ws nylig skrev, er Utdanningsforbundet med på et større prosjekt som skal sikre alle barn i Eritrea utdanning. Det er næringslivsledere samt UNICEF Norge, Norges Skiforbund og Utdanningsforbundet som står bak prosjektet, og det skal samles inn 23 millioner kroner i løpet av tre år.
 
På sentralstyremøtet i forrige uke vedtok sentralstyret i Utdanningsforbundet å bevilge drøyt 600.000 kroner til prosjektet. Forbundet har både oppsparte midler fra tidligere Norsk Lærerlags solidaritetsarbeid (over fem millioner kroner) pluss midler fra en egen Eritrea-innsamling å ta av til slike formål.