Ill.foto: Joakim S. Enger
Kunnskapsministeren etterspør pilotskoler – de finnes allerede!
Debatt: – Tiden er inne for å handle og hjelpe skolene med å sette eksisterende forskningsfunn ut i daglig skolepraksis.
Statsråd Kari Nessa Nordtun og en ny stortingsmelding etterlyser
flere skoler som skal undersøke effekten av fysisk aktiv og praktisk
undervisning. Det trenger vi ikke. Effekten av mer praktisk undervisning
vet vi allerede mye om. Det vi trenger nå, er å gå et steg videre! Tiden er
inne for å bevege diskusjonen forbi «om det fungerer» og heller se på «hvordan
det fungerer». Her har vi verdifulle erfaringer fra vårt arbeid i Vestfold og
Telemark, som kan gi en pekepinn på hvor veien bør gå videre.
Vi vet at mer praktisk undervisning, også kalt fysisk aktiv
læring, kan ha en rekke positive utfall: Elever får bedre trivsel, økt
motivasjon, og mer fysisk og kognitiv aktivitet. Lærerne og elevene opplever
bedre relasjoner til andre på skolen, og tradisjonelle rammer for undervisning
brytes opp til det beste for elevene.
Stortingsmelding 34, som kom i høst, fremmer et ønske om at
skolen skal ta i bruk mer praktisk undervisning, og at fysisk aktivitet også
kan brukes som en metode for læring når elevene arbeider med kompetansemål i
fag. Først og fremst vil vi si; dette mener vi er et langt steg i riktig
retning for norsk skole. Vi applauderer!
Men når Nessa Nordtun i etterkant av lanseringen fremhever
behovet for pilotskoler som prøver ut mer praktisk og fysisk aktiv
undervisning, må vi fram med pekefingeren: Det finnes allerede mange skoler som
jobber aktivt med praktisk og aktiv undervisning.
Tiden er inne for å hjelpe og støtte lærerne med å omgjøre
de mange forskningsfunn til en integrert del av daglig undervisningspraksis.
Her har vi verdifull erfaring, blant annet fra skoler i
Telemark og Vestfold, som er godt i gang med å inkludere mer fysisk aktivitet i
undervisning av teorifagene. Noen av dem har 10 års erfaring med å drive
praktisk og fysisk aktiv undervisning. Disse skolene sitter på en helt unik
ekspertise. Ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt! Dette er kunnskap og
erfaringer som er sårt tiltrengt i møte med denne stortingsmeldingen, men også
skolens nåværende og fremtidige utfordringer.
Utfordrende, men mulig
Skolene vi snakker med har ulike tilnærminger til hvordan de
jobber med å gjøre skolehverdagen mer praktisk og fysisk aktiv. Noen gjør mye,
andre mindre. Felles er et ønske om å legge opp til mer praktisk tilnærming og
fysisk aktivitet i undervisningen, men de vet ikke helt hvordan dette skal
gjøres.
I vår nyeste forskning har vi samarbeidet tett med to skoler
og fire lærere i Telemark som har verdifull erfaring med å klare dette. Lærerne
peker på flere ting, men to forhold står helt sentralt:
For det første: gøy, men med mening
Integrering av fysisk aktivitet i undervisning må ha en
pedagogisk hensikt. Ikke bare at elevene skal ha det gøy, øke aktivitetsnivået
og bedre elevenes helse. Fysisk aktivitet må bli en naturlig del av lærerens
praksis, tett knyttet opp mot ønsket læringsutbytte. Det kan bety at
aktivitetsnivået til tider ikke blir kjempehøyt, mens det i andre sammenhenger
gir mening å være aktiv med høyere intensitet.
For det andre: kunnskaper + ferdigheter = kompetanse
Lærerne trenger en kompleks kompetanse for å planlegge,
organisere og evaluere denne type undervisning. Det betyr kunnskap om de
eksisterende effektene om «hva» man kan oppnå med fysisk aktiv og praktisk
undervisning, samtidig som det må kombineres med de ferdighetene som allerede
eksisterer i skolen. Slik sett handler det om bevisstgjøring av den gode
praksisen som eksisterer, for å sette søkelys på fysisk aktiv undervisning som
del av lærernes kompetanse.
Så kjære kunnskapsminister! Vi trenger ikke mer forskning på
effekter og pilotskoler. Tiden er inne for å handle. Tiden er inne for å støtte
lærerne og skolene i å omgjøre forskningsfunn til en integrert del av daglig undervisningspraksis.
Først da kan vi bevege oss mot en hverdag der barna våre får
med seg praktisk læring og ekte bevegelsesglede i skolesekken, som de kan ta
med seg videre i et aktivt liv.
Litteratur
- Mandelid M,
Johansen JM, Resaland GK, Bratland-Sanda S, Daly-Smith A,
Tjomsland HE, Thurston M, Reinboth M (2025). Beyond borders: developing the
core aspects of physically active learning enactment (CAPAbLE) model in the
third space. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–17. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2459905.
- Johansen
JM, Mandelid MB, Reinboth M, Resaland GK, Bratland-Sanda S
(2025). Physical activity and content in a variety of physically active
learning: an observational case study of real-world practices. Front Sports
Act Living 6: 1504704. http://doi.org/10.3389/fspor.2024.1504704.