Hva er en god leder?

De ulike lederutdanningene i dag lærer deltakerne i teorien; hvordan ledelse skal utøves i praksis. Det som er utfordrende, er å være leder og stå i de innviklete, vanskelige og trivelige situasjonene med hissige medarbeidere i praksishverdagen.

Å være en god leder, mener jeg, er å delta aktivt i dialogene på arbeidsplassen med de andre medarbeiderne. Å lede er å gi støtte og ikke gi strenge beskjeder i kommunikasjonen i avdelingen. Å lede andre er å vite hvor veien skal gå fremover og motivere etter hvert som man kommer nærmere mål!

Jeg er, som pedagogisk leder, forpliktet gjennom rollen å sette kursen mot mål og samarbeide med andre medarbeidere for å komme frem til mål. Hvordan skal vi samarbeide og gå sammen mot mål. Det er et viktig spørsmål til refleksjon.

Å lede er å vite hva som er viktige prioriteringer i avdelingen/organisasjonen og hva som er uviktig på veien frem mot mål. Hvordan kommer man frem til hva som er uviktig frem mot mål? Det er også et viktig spørsmål til refleksjon.

Jeg undrer meg og lar meg inspirere over ferdighetene til dyktige ledere og hvordan noen lykkes med store prosjekter. Andre lykkes ikke som leder.

Hvem bestemmer om man er en god leder eller ikke? Hvilke kriterier ligger til grunn for en slik vurdering fra medarbeiderne? Hva mener du er en god leder? Jeg vil gjerne ha en debatt rundt spørsmålet: Hva er en god leder?