– Har nok forskning for å få kvalitet i skolen

Utdanningssjef i Oslo, Astrid Søgnen, mener det finnes nok forskning for at skoleeierne skal vite hva de skal gjøre for å få mer kvalitet i skolen.

På Forskningsrådets konferanse «Forskning om utdanning – 2012» i Oslo i dag erklærte Søgnen seg for å være storforbruker av forskning.

– Vi har aldri visst så mye om norsk skole som nå. Vi vet mer enn nok til å handle, sa hun og mente det ikke er noen grunn til å vente på mer forskning. Når hun leste forskningsrapporter, ble hun skuffet over mengden av diffuse uttrykk som «man kan ikke se bort fra».

Hun fortalte hvordan det i Oslo blir lagt vekt på klasseledelse og læringstrykk, noe som må få konsekvenser for hva som skjer i klasserommet. Det gjelder ikke minst rektorene. Søgnen vil at rektorene skal være mer der elevene er. Blant annet skal de ha observert et visst antall matematikktimer i året.

Utdanningssjefen var opptatt av at utdanningsforskning må være rettet mot klasserommene og det som skal til for å få mer kvalitet i undervisninga. Hun trakk fram hvordan Kunnskapsløftet hadde gjort det lettere å organisere tilpasset opplæring og hvordan mulighetene for elevene å gå raskere fram. Med stolthet fortalte hun hvordan Oslo lar elever i ungdomsskolen ta fag på videregående nivå.

Et annet trekk ved Oslo-skolen hun pekte på, er hvordan kommunene prioriterer. Det er at elevene skal få grunnleggende ferdigheter, basisfag, trygg skole, tilpasset opplæring og at elevene skal fullføre og bestå. Blant skolens største utfordringer nevnte hun svake elevprestasjoner og fag- og læringsmiljøet. Søgnen mente det var tankevekkende at bare halvparten av elevene i Elevundersøkelsen ga tilbakemelding om at de var fornøyd med læringsmiljøet.

Selv om Søgnen kunne fortelle om positive resultater, mente hun det var viktig å få vite hva som fungerer. Der har også Oslo-skolen et stykke å gå.

Den pågående konferansen Forskning om utdanning arrangeres annethvert år. Den arrangeres i regi av forskningsprogrammene Norsk utdanningsforskning fram mot 2020 – UTDANNING2020 og Praksisrettet utdanningsforskning – PRAKUT.