Djupedal i gang med å skrote læreboka

Revolusjonen som kan bety nådestøtet for den tradisjonelle lærebokas dominerende plass i skolen, er i gang. I høst skal elevene på vg1, første årstrinn i videregående skole, få tilgang til gratis digitale læremidler i norsk og naturfag.

Det er fylkeskommunene med økonomiske støtte fra Kunnskapsdepartementet som fører an med å revolusjonere elevenes tilgang til gratis læremidler. Målet er at skoleeierne skal utvikle gratis digitale læremidler for alle fag i videregående skole. Og det står i klartekst i planen for Djupedals prosjekt at dette kan føre til at digitale læremidler kan erstatte tradisjonelle lærebøker.

Fylkeskommunene har opprettet Nasjonal digital læringsarena (Ndla) til å ta seg av den digitale læremiddelproduksjonen. Den blir finansiert av Kunnskapsdepartementet som har bevilget 15 millioner kroner til Ndlas utvikling av læringsressursene i norsk og naturfag. Utviklingen av digitale lærmidler for disse to fagene skal danne grunnlaget for å lage digitale læremidler og fagnettsted for alle fag.

Prosjektplan
Ifølge prosjektplanen for den nye læremiddelproduksjonen skal forfattere, lærere og elever i første omgang i fellesskap utvikle læremidlene. En stor del av innholdet skal kjøpes fra allerede utgitte verk.

Ett vilkår i planen er at forfatterne som deltar i læremiddelutviklinga, skriver under på en kontrakt der de fraskriver seg alle rettigheter for bruk og utnyttelse av tekstene.

Utfordrer lærebokbransjen
Konsulent Hege Langballe Andersen i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) sier til Utdanning at foreningen er opptatt av hva dette betyr for kvaliteten på læremidlene, for forlagene og for læremiddelforfatternes vilkår.

Seminar
– Mandag 21. mai inviterer vi til seminar i Oslo for å få belyst hvilke følger det offentlig finansierte initiativ kan få for læremiddelforfatterne, forlagene, elever og lærere, sier Langballe Andersen. Hun opplyser at seminaret vil legge størst vekt på hvilken betydning digital læremiddelproduksjonen vi ha på kvaliteten på læremidlene, for norske forlag og for vilkårene for læremiddelforfatterne. På seminaret møter også representanter for Nasjonal digital læringsarena, Elevorganisasjonen og Utdanningsforbundet.