Gjennomslag for tydeligere yrkesetikk
Utdanningsforbundet fikk på verdenskongressen til Education International i Brasil gjennomslag for en tydeligere erklæring om yrkesetikk. Tydeligere i den forstand at ikke alt må være "tipp topp" før lærerne kan gjøre en fullverdig jobb.
Leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, sa i sitt innlegg at det er viktig å skille mellom hva som er yrkesetikk og hva de enkelte organisasjonene og Education International arbeider for å oppnå i forhold til ressurser og lønns- og arbeidsforhold.
- En erklæring om yrkesetikk må få fram hva som bør ligge i ryggmargen og bli et fundament - en del av våre reflekser - for oss som yrkesutøvere. Det må ikke bli slik at den enkelte kan si at "så lenge jeg er dårlig betalt, så kan ingen forvente at jeg gjør mitt beste for elevene", sa Hjetland.
Første prioritet
Hun la vekt på at lærerne hver eneste dag står overfor dilemmaer, og at det ofte ikke finnes enkle svar på dem. Men det å arbeide med å utvikle yrkesetiske retningslinjer er en hjelp for lærerne i deres daglige jobb, samtidig som det viser samfunnet rundt skolen at interessene til elevene har første prioritet.
Etter en del debatt i salen med motforestillinger blant annet i forhold til at det var for tidlig å endre en så viktig erklæring etter bare tre år, ble forslaget fra Utdanningsforbundet vedtatt med relativt knapp margin.
Seks punkter
Education Internationals erklæring om yrkesetikk inneholder et forord som blant annet tar opp det forannevnte. Det inneholder også avsnitt om rett til organisering, om rett til kollektive forhandlinger og likestilling.
Selve erklæringen er delt opp i seks punkter med den enkeltes forpliktelser i forhold til lærerprofesjonen, til elevene, i forhold til kolleger og ledelse og i forhold til foreldrene. Det siste punktet handler om samfunnets forpliktelser i forhold til lærerne.
Dette ville Utdanningsforbundet flytte fram til forordet, men det forslaget ble nedstemt på EI-kongressen.