Ill: Mostphotos
Nei til mer fysisk maktbruk og tvang i skolen
Debatt: – Bærer vi ut elevene, bærer vi ut skolelysten med det samme.
Regjeringen «viser handlekraft» og
leverte nettopp et svært urovekkende lovforslag til Stortinget om hvordan vi
skal komme uro og mistrivsel i skolen til livs. Ondt skal ondt fordrive og
regjeringen foreslår å senke terskelen for å utføre fysisk maktbruk og tvang i
skolen. Dette er ikke medisinen for tryggere miljø og mer læring.
Lovforslaget gir ansatte i skolen
mulighet til å gripe inn fysisk når elever forstyrrer opplæringen, skriver
regjeringen i sin pressemelding 28. februar. Vi i Takle – foreningen for
folkehelse og livsmestring, er svært bekymret
for en utvikling der elevenes atferd, deres opplevde problemer og utfordringer,
deres fravær fra skolen, og eventuelt
manglende læringsutbytte, skal løses ved tilstramminger i lovverk, og utvidet
adgang for voksne til å bruke fysisk makt
overfor elever. Dette er helt feil signaler å
gi til voksne med ansvar for barn, og til våre barn og unge.
Det finnes allerede adgang i norsk
lov til å gripe inn fysisk for voksne i skolen i alvorlige situasjoner. Siden 2024 er dette også hjemlet i
opplæringsloven.
– Sitt og vær stille, raske gutt!
Det nye lovforslaget vil i praksis gjøre seg
mest gjeldende i lavere klassetrinn; der små barn på ulike måter reagerer på et
system der det ikke er plass til dem og deres behov for lek og aktiv
utfoldelse. Slike reaksjoner kan være kraftige, men aldri uten en grunn.
Ser vi på eksemplene i forarbeidene til
lovforslaget der fysisk inngripen er foreslått løsning, er alle kjennetegnet av
forutgående tvang. Barna er tvunget inn i en situasjon der de ikke opplever å
være trygge, gode nok som de er eller å få til det som er forventet av dem.
Disse elevene bør ikke møtes med ytterligere
maktmidler, men oppmerksomhet på hva som skal til for at også dette barnet kan
oppleve omsorg, mestring og utvikling i skoletiden. Forskning på læringsmiljø
understreker at gode og trygge relasjoner er en forutsetning for mestring og
læring.
Trygghet gir trygghet
Opplevelsen av det motsatte, at det er utrygt på
skolen, vet vi medvirker til svak eller negativ utvikling og læring. Vi finner
ingen faglige argumenter for at det er til barnets beste at den voksne griper
inn fysisk mot et barn som forstyrrer undervisningen eller tester grenser
vis-à-vis andre elever. En forsterket opplevelse av tvang og innordning bryter
med alt vi vet om forutsetninger for mestring og læring.
I forarbeidene til lovforslaget
skriver Kunnskapskapsdepartementet at bruk av fysisk inngripen er et meget
inngripende verktøy som i utgangspunktet bør unngås. Departementet mener også at forstyrrelser
av undervisningen i utgangspunktet må håndteres med en faglig-pedagogisk
tilnærming og god klasseledelse.
Vi er helt enig i dette. Vi
anerkjenner imidlertid at lærere og andre voksne i skolen kan stå i vanskelige
situasjoner og dilemmaer. For å ta dette økende og komplekse problemet på alvor må tid og ressurser
innrettes mot selve skolesystemet, mot rotårsaker og barns beste, fremfor å ty
til forenklede løsninger og mer av det som ikke virker.
Ikke
bestått kunnskapsgrunnlag
Vi
savner kunnskapsgrunnlag og en faglig diskusjon rundt hvordan en slik
lovhjemmel kan bli tolket og praktisert i skolen. Flere lærere og skoleledere
har bedt om avklaring og mer tydelighet rundt hvor grensene går. Budskapet fra regjeringen
er at du kan, men slett ikke bør – egentlig aldri, bruke fysisk makt mot barn.
Vi vet
at all form for fysisk maktbruk overfor barn som har karakter av avstraffelse,
er ulovlig. Er det elevens opplevelse, eller lærerens intensjon bak maktbruken
som gjelder? Gis den enkelte lærer reell
tillit til å vurdere dette, eller vil det bli laget flere prosedyrer og
detaljerte regler som ikke speiler virkeligheten i klasserommet? Skal «korrekt»
bruk av fysisk maktbruk inn på lærerutdanningen? Hva med selve «håndverket», er
det vektere eller politiet som skal tilby opplæring i maktutøvelse?
Bedre løsninger
Takle mener at myndighetene heller
bør bruke tid og ressurser på å imøtekomme
barns lovfestede rett til medvirkning hjemlet i Grunnloven og opplæringsloven. Vi må bruke tid på å bygge tillitsfulle relasjoner mellom voksne og barn
– og barn imellom, gjennom reell elevmedvirkning, opplevelse
av medansvar og tilhørende handlingsrom. Også de ansatte
må kjenne på tillit og handlingsrom for å kunne gjøre reelle barns beste
vurderinger slik eksisterende lovverk fordrer.
Heller enn å lovfeste flere
maktmidler bør det legges opp til kompetanseheving i hvordan vi kan møte barn
og unge på en måte som gir dem opplevelsen av mening og verdi. Systemets krav
til kontroll og regeltenking fremelsker ytrestyrte og kontrollorienterte
læringsmiljøer. Lovforslaget styrer dessverre mot mer av det som ikke virker. Takle
mener forstyrrelser i undervisningen og uønsket atferd må håndteres ved forebyggende
og pedagogiske tiltak spesielt, og bedre balanse mellom kontroll og autonomi i
skolen generelt.
– Ikke hør på Kari denne gangen
Vi appellerer til alle ansvarlige
stortingspolitikere: Før du avlegger stemme, bruk noen minutter på å svare helt
ærlig på følgende spørsmål: Hva skal til for at barn og unge skal ha lyst
til å gå på skolen?
Styret i Takle – foreningen for folkehelse og livsmestring
- Sture Berg Helgesen, styreleder
- Benedicte Lütken, nestleder
- Tone Rabben Hølland, styremedlem
- Simen Skogli, styremedlem
- Cato Holmen, styremedlem
- Helge Tenol-Tuxen, styremedlem
- Jørgen Moland, styremedlem