Forståelig matematikk for yrkesfag

- Mange av elevene på byggfag har matematikk oppe i halsen. Men nå opplever de at faget er relevant for det de lærer i verkstedet, forteller John Ivar Solvik. Han er en av seks forfattere som fredag ble tildelt William Nygaards legat for matematikkverket

Forfatterne av det prisbelønte verket, som består av ti ulike bøker til bruk i tolv forskjellige yrkesfaglige grunnkurs, har erfaring fra grunnskole, videregående skole og teknisk fagskole.
 
Under prisutdelingen, som fant sted fredag 13. juni, sa forlagssjef for videregående skole i Aschehoug, Reidunn Guldal, at det var solid målgruppeforståelse blant forfatterne. De kommer fra seks forskjellige fylker, og de er engasjerte fagmennesker som ved siden av å være lærere har hatt andre funksjoner, blant annet sittet i fagnemnder. Et viktig pre med læreverket er at det er skrevet bøker som er tilpasset de ulike studieretningene.
 
- Den neste store utfordringen er at forfatterteamet på oppdrag fra Læringssenteret skal i gang med å utvikle interaktive nettressurser som skal supplere lærebøkene, sa Guldal.
Hun nevnte også at ei av bøkene var tildelt Den norske læremiddelprisen tidligere i år.
William Nygaards legat er på 60.000 kroner, som fordeles på de seks forfatterne, samt en bjørnefigur til hver, laget av Skule Waksvik.
 
De seks forfatterne er:
Lektor Odd Bue, Kvadraturen videregående skole i Kristiansand.
Lektor John Engeseth, Bredtvedt videregående skole i Oslo.
Lektor Aage Ingjer, Drammen tekniske fagskole.
Adjunkt Per Inge Pedersen, Sula ungdomsskole, Langevåg i Møre og Romsdal
Rektor John Ivar Solvik, Askøy videregående skole, Bergen.
Adjunkt Susanne Stengrundet, Trysil videregående skole, i Hedmark.
 
Elevene liker bøkene
- Elevene blir interessert i matematikk når de i læreboka finner igjen temaer som de holder på med i andre fag. Disse koplingene er viktige, mener Engeseth.
- Vi har brukt bøkene på sommerkurs for elever som skal begynne på teknisk fagskole. De spør oss hvorfor det ikke er noen som forklart dem matematikken på denne måten før, forteller Ingjer.
 
Og Stengrundet, som underviser i studieretningen Helse- og sosialfag, sier at elevene gir positiv tilbakemelding - de skjønner det som står i læreboka.
En del av de yrkesfaglige elevene er svake lesere, derfor er det brukt lite tekst i bøkene.
- Det går imidlertid en grense for hvor lett elevene skal ha det. Det må være noe tekst, men det gjelder å finne den rette balansen, sier Bue.
 
Yrkesretting
- Hvis dere fikk frie hender og kunne lage lærebøker som ikke var knyttet til eksisterende læreplan, ville det da være mulig å yrkesrette lærebøkene enda bedre?
- Ja, for nå må det bli et kompromiss. Hvis vi skal yrkesrette alle temaene i læreplanen, ville det bli ei tykk bok, sier Pedersen.
 
- De læreplanene vi har nå, spenner over altfor mange temaer. Derfor er det bra at Kvalitetsutvalget foreslår færre temaer i de ulike matematikkursene, sier Ingjer.
- I ungdomsskolen er elevene blitt gode til ikke å skjønne, så derfor bør man også gjøre noe med matematikkundervisningen på det trinnet, mener Engeseth.
 
Positive til mappevurdering
Kvalitetsutvalget har i sin innstilling foreslått at mappevurdering skal bli en vanlig evalueringsform. Hvordan ser forfatterne på dette?
 
- Hvis elevene kunne samle arbeidene sine i en perm som så skulle vurderes, ville det være fint, sier Engeseth, og legger til: - Noen har mer nytte av matematikken enn andre. Hvis vi kunne tilby eller utvikle arenaer å jobbe med matematikk på, dess mer tid ville elevene bruke på faget.