- Elevene lærer best i store klasser

- Lag større klasser og dropp delingstimene. Ansett flere allmennlærere uten faglig fordypning, var rådene skoleforsker og sosialøkonom Hans Bonesrønning ved NTNU, ga politikerne i 1999.

Bonesrønning hadde funnet at læringsutbyttet økte med klassestørrelsen, og utbyttet var omvendt proporsjonalt med lærernes utdanning.
 
Bonesrønnings råd bygde på forskningsresultater som viste at klassestørrelse ikke har noen betydning for elevers resultater. Han hadde undersøkt sammenhengen mellom klassestørrelse og elevresultater i matematikk blant 500 ungdomsskoleelever i Oppdal, Røros, Midtre Gauldal, Rennebu og Trondheim kommuner i Sør-Trøndelag og funnet at "...læringsutbyttet ser ut til å øke med klassestørrelsen". I engelsk fant han at riktignok at elevene lærer "...noe mer i små enn i store klasser".
 
Forskeren innrømmet overfor Skolefokus svakheter ved undersøkelsen: Klassestørrelsen varierte lite blant de ungdomsskoleklassene som var med i undersøkelsen. Resultatet kunne derfor være usikkert.
 
Et annet funn var at "...trivselsutviklingen er blant annet bedre i mindre klasser." Men trivsel gir ikke nødvendigvis bedre læring, mener Bonesrønning. Til Skolefokus uttalte han: "... Det er ikke gitt at effekten av klassestørrelsen på elevens læringsutbytte går gjennom trivsel." Han kom derimot til at ressurser til spesialundervisning "...ser ut til å ha positive effekter". De positive resultatene kommer imidlertid ikke for spesialeleven, men for resten av klassen som da får arbeidsro etter å ha blitt kvitt sine brysomme medelever, ifølge forskeren.
 
Lærernes utdanning
Bonesrønning undersøkte også effekten av lærernes utdanning for elevresultatene. Også her gjør han overraskende funn: Det er liten sammenheng mellom elevenes resultater og lærernes utdanningsnivå. Elevenes resultater er bedre når lærerne kun har utdanning fra lærerskole uten fordypning i fagene.
 
Som mulig forklaring oppgir han at lærere uten fordypning stimulerer elevene mer til egeninnsats enn andre lærere. Det framgår ikke av rapporten om de lærerne som hadde høyest utdanning var satt til å undervise i de vanskeligste klassene. Heller ikke har forskeren tatt hensyn til elevenes sosiale, økonomiske eller kulturelle bakgrunn.
  

Powered by Labrador CMS