Eksamen i Kjemi 2
Det hadde vært bedre om de offentliggjorde eksamensoppgavene slik det ble gitt, men med kommentarer.
I Utdanning hefte 14 i år påpeker lektor Kari Larsson ved Bergen katedralskole at en av oppgavene gitt til eksamen i Kjemi 2 høsten 2009 ikke er løsbar (5b 3). Dette punktet, skriver lektor Larsson, har Utdanningsdirektoratet senere rettet. Jeg er som henne rystet over at oppgavene er rettet i ettertid. Det må oppfates som dokumentfalsk. Det hadde vært bedre om de offentliggjorde eksamensoppgavene slik det ble gitt, men med kommentarer.
To av mine medforfattere har løst oppgavene og publisert sine løsningsforslag med kommentarer på hjemmesiden til læreverket Kjemien stemmer. De finner det enkelt å løse oppgave 5b 3 i rettet form, men har problemer med oppgave 3c 1 som de synes er alt for komplisert og vanskelig. Det skyldes at det opplyses i oppgaven at forholdet mellom ammoniumklorid og sinklorid skal være 1:1, men det står ikke om det er forholdet mellom massene av de to saltene som er 1:1 eller om det er forholdet mellom stoffmengdene. Denne uklarheten forplanter seg til punkt 2 i oppgaven som dermed blir umulig å besvare.
Første kull elever som hadde fulgt læreplanen for programfaget Kjemi 2 fra 1.8.2006 tok eksamen vår og høst 2009. Eksamen er todelt og til den andre delen kan elevene ta med hjelpemidler. Oppgavene utformes av en oppgavenemd, og den gir også ut en sensorveiledning, men den er uten forslag til løsning på oppgavene. Oppgavene og sensorveiledningen for 2009 er gitt på hjemmesiden til Udir. Oppgavene for 2010 er ennå ikke offentliggjort.
Min erfaring med å lage oppgaver for både skolen og universitet er at oppgaver og løsninger må lages samtidig. Først da ser man om oppgavene lar seg løse innen rammen av pensum og krever en rimelig arbeidsmengde. Hvorfor blir ikke oppgavene publisert på Internett umiddelbart etter eksamen og med løsningsforslag? Er ikke det i tråd med krav om offentlighet i forvaltningen? Jeg kan forstå at lærere ønsker at oppgaver og løsninger ikke er offentlige for da kan de bruke oppgavene i sin undervisning senere. Men jeg vil hevde at hensynet til de elevene som fikk oppgavene til eksamen må veie tyngre. Dessuten bør privatister ha adgang til de siste eksamensoppgavene når de forbereder seg til eksamen.
Karakterene er viktig for både lærer og elev. Læreren ønsker å forberede elevene best mulig til eksamen slik at de kan få så god karakter som mulig. Tidligere eksamenssett blir studert av lærere og elever, og undersøkelser har vist at oppgavene er styrende for undervisningen i skolen. Vil kjemilærere i skolen oppmuntre elever til å velge Kjemi 2 når oppgaver er så vanskelig at de selv ikke greier å løse dem? Jeg tror ikke det, og jeg tror at vanskelige oppgaver som publiseres sent uten løsningsforslag vil redusere antallet som vil studere realfag på universitet og høyskole om U-dir får ture frem på denne måten.
En grunn til at oppgavene blir vanskelige og kronglete, tror jeg, er at elevene kan ha med hjelpemidler til eksamen. Dermed må oppgavene formuleres slik at svarene ikke kan hentes direkte fra læreboken. Jeg foreslår derfor at medbrakte hjelpemidler ikke skal være tillatt i fremtiden. Eksamen skal være en prøve på hva elevene forstår av kjemien, ikke en prøve i hvordan de kan finne frem til stoff under eksamen som de ikke har lært i løpet av skoleåret. Læreboken kan de jo ikke slå opp i senere da den må leveres tilbake til skolen.