«Dersom kunnskapsministeren er bekymret for barnas fremtid, må han lytte til fagfolkene»

Debattene raser, meningene florerer: Det er opprør! Og det er barnehagelærerne som står for opprøret.

Kunnskapsministeren har prøvd seg på en stortingsmelding som signaliserer i hvilken retning han ønsker at barnehagesektoren skal gå.

For utenforstående tilskuere kan det se ut til at kunnskapsministeren er på ville veier, og vi kan vel være enige om at han befinner seg i et relativt vanskelig og ulendt terreng. Men istedenfor å lytte til erfarne fagfolk som står parate til å hjelpe han inn på riktig spor, uttaler han at de har misforstått. Det de leser, er ikke det han mener. Hva mener han da, egentlig? Og er det ikke viktig at fagfolkene som jobber i barnehager forstår hva han mener?

Kunnskapsministeren er bekymret over manglende læring i barnehagen. Han vil at personalet skal involvere seg mer i barnas lek slik at barna lærer mer. Lytt til fagmenneskene når de verner om leken. Lytt til dem når de sier at dette er det eneste som er barnas. Lytt når de sier at barn lærer uendelig mye i lek, men at denne læringen verken kan eller skal styres, kontrolleres eller måles.

Kunnskapsministeren er opptatt av tidlig innsats. Han uttaler at det ikke er meningen at barnehagens ansatte skal jakte på mangler ved barn. Han vil derimot innføre et system som fanger opp barna som har behov for tilrettelegging. Disse systemene finnes allerede. De brukes daglig, det settes av en mengde tid og ressurser til arbeidet, og barn som trenger ekstra oppfølging, avdekkes.

Men hvem skal ta seg av oppfølgingen? Det er nok av historier om barn som meldes opp, men som ikke får hjelp fordi det ikke finnes ressurser. Da har de ansatte observert, vurdert, diskutert, dokumentert og sett at barnet trenger ressurser og kompetanse som ikke finnes i barnehagen. Dessverre finnes ikke disse ressursene andre steder heller.

Dersom kunnskapsministeren er bekymret for barnas fremtid, er oppfordringen sterk: Lytt til fagfolkene! Det er ikke ofte barnehagefolk gjør opprør. Når de gjør det, er det fordi de ser at den retningen kunnskapsministeren forsøker å dreie barnehagesektoren, kan få fatale konsekvenser. Det vil gå utover barna. Og når det går utover barna, ja, da må fagfolk gi beskjed. Sats på økte ressurser og flere barnehagelærere i barnehagene, så skal kunnskapsministeren få se at han ikke behøver å bekymre seg lenger.

Forhåpentligvis blir ikke dette en prestisjesak for kunnskapsministeren. Barnas fremtid er viktigere enn det. La oss håpe han forstår at han trenger kompetente kartlesere.

 

  • Tone Digranes er hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Bergen
Powered by Labrador CMS