Ill.foto: Paal Svendsen
Hvilke verktøy gir vi egentlig lærerne?
Debatt: – Vi mangler standarder og systemer for å kvalitetssikre de digitale læringsressursene som brukes i skolen.
– Vi trenger en kunnskapsbasert, trygg og
balansert tilnærming til bruk av teknologi i skolen, skrev Kristin Holm
Jensen, Avdelingsdirektør for utdanning i KS i en nylig kronikk.
Det er jo et
paradoks at vi på en side skal bli verdens mest digitaliserte land, mens vi på
den andre siden knapt skal vurdere kvaliteten i læremidlene som brukes på
skolen.
Den norske
debatten om teknologi i skolen har i det siste blitt preget av en uheldig
polarisering. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har ikke nyansert dette, men snarere ledet an i en diskusjon som ofte forenkles til et spørsmål om «skjerm
eller ikke skjerm», der symbolikken rundt iPader og skriveblokker har tatt
større plass enn hva som faktisk står på spill.
Vi ønsker å ta til orde for en
mer nyansert tilnærming. Dette handler ikke om å velge én løsning, men å sikre
at alle verktøy i lærernes verktøykasse er av høy kvalitet og tilpasset
formålet – altså både barnas alder, pensum og undervisningsform.
Digitale læremidler
Lærerne står
hver dag i en kompleks virkelighet der de skal tilpasse undervisningen til
ulike elever, fag og læringsmål. Å redusere debatten til et spørsmål om
teknologiens tilstedeværelse – hvorvidt det skal brukes skjerm i 30 eller 90
minutter per dag er å overse det sentrale spørsmålet: Hvordan kan vi sikre at
de digitale læremidlene vi bruker, faktisk fremmer læring? At de faktisk
hjelper læreren (og ikke minst elevene) i å nå læringsmålene.
For å låne
en analogi: dersom barn skal lære å kappe en planke, trenger de en sag, ikke en
drill. Og sagen de får må være tilpasset formålet. Ikke bare morsom å se på og
gøy å bruke. På samme måte må digitale verktøy være målrettede og funksjonelle.
Det krever et godt utviklet læremiddel for den aktuelle målgruppen, og kunnskap
om dens faktiske effekt.
Digital mestring
I et land
som skal bli verdens mest digitaliserte, er det uomtvistelig at barn må
forberedes for et mer digitalt liv. Men digital forberedelse handler ikke bare
om å lære å bruke teknologi; det handler om å forstå, kritisk vurdere og være
medskapere. Dette stiller krav til kvaliteten
på de digitale læremidlene vi introduserer i skolen. Her har Norge
dessverre et gap: vi mangler standarder og systemer for å kvalitetssikre disse
digitale læringsressursene (i motsetning til hva vi har dersom det skal bygges
en ny lekeplass på skolen – da finnes det tydelige og uttalte lover og
retningslinjer).
Internasjonalt
finnes det flere rammeverk og sertifiseringsordninger som sikrer at digitale
læremidler er forskningsbaserte og effektive. Eduevidence.org, som vi
har samarbeidet med, har evaluert over 1000 produkter fra 65 land. Denne type
vurderinger er essensielt for å luke ut verktøy som hindrer læring snarere enn
å fremme den. Vi vet, gjennom objektiv og fagfellevurdert forskning, at slike
læremidler dessverre eksisterer, også i norsk skole.
Lærernes profesjonelle
dømmekraft
Debatten om hvordan teknologien brukes i
undervisningen bør overlates til lærere og pedagoger. De har den profesjonelle
fagligheten som trengs for å vurdere hvordan verktøyene best kan brukes i ulike
sammenhenger.
I stedet for
å telle minutter med skjermbruk, må vi flytte fokus til kvaliteten på de
digitale læremidlene vi tilbyr våre barn. Norge har en mulighet til å ta i bruk
globale standarder og eventuelt tilpasse disse til egne rammeverk for å sikre
at digitale læremidler holder mål og fungerer i vår kontekst. Dette vil være en
investering i våre barns fremtid, der de lærer å mestre – og utvikle – den
digitale virkeligheten de skal leve i.
Skolen
trenger ikke en enten-eller-debatt. Det er flott at regjeringen går ut og skal
beskytte barna mot Temu, men hva med appene de må bruke hver dag i skolen? La oss begynne med å sikre at disse faktisk
virker, og at de er valgt med kvalitet og forskning i fokus. Dette er ikke bare
en mulighet. Det burde være en selvfølgelighet.