Ny opplæringslov. Hva nå med spesialundervisningen?
Fagartikkel: Forfatteren av denne artikkelen tar her for seg en bekymring for om ny opplæringslov vil bedre kvaliteten i opplæringen til elever med behov for spesialundervisning.
BenteDucrocqseniorrådgiver i PP-tjenesten i Vestland fylkeskommune
PublisertSist oppdatert
Sommeren 2023 vedtok
Stortinget ny opplæringslov som skal gjelde fra høsten i år, 2024. Den nye
opplæringsloven skal erstatte dagens lov fra 1998, og et grundig forarbeid fra
Opplæringslovutvalget og diverse høringer ligger til grunn
(Utdanningsdirektoratet, 2023c). Denne artikkelen tar utgangspunkt i funn gjort
i et masterprosjekt kalt «Spesialundervisning – intensjonen, prinsipper,
føringer og praksis» (Ducrocq, 2022), og jeg vil her drøfte hvordan skolen har
drevet spesialundervisning de siste 25 årene, og hvordan spesialundervisningen
er ment å foregå de neste årene med den nye opplæringsloven.
NRK
hadde i begynnelsen av 2023 i en rekke artikler søkelys på spesialundervisning
under overskrifter som: «Skolen visste at Storm slet med å lese – fikk ikke
ekstra hjelp før i 7. klasse» (NRK, 2023a), «Over en million timer til de
svakeste elevene forsvant» (NRK, 2023b) og «Halvparten av lærerne mener de gjør
for lite for elever med spesielle behov» (NRK, 2023c).
Artiklene
veksler mellom elevperspektivet, systemperspektivet og lærerperspektivet, og
informasjonen baserer seg på intervjuer og spørreundersøkelser. I tillegg til
NRK sine artikler og reportasjer finner vi en rekke undersøkelser og forskning
som har sett på spesialundervisning fra ulike perspektiv (se for eksempel
Barneombudet, 2017; SPEED-prosjektet – Haug, 2017; LEXEL – Andenæs &
Møller, 2016). En betydelig del av forskningsresultatene viser et stort gap
mellom det normative og det deskriptive, det vil si mellom slik vi mener at
skolen og spesialundervisning bør være, og slik de i
realiteten er.
At
vi ikke finner et én-til-én-forhold mellom det normative og det deskriptive er
ikke overraskende. Slik vil det være på svært mange områder. Spørsmålet blir
hvor stor forskjell vi kan tillate mellom de offentlige styringsdokumentene og
det som gjennomføres i praksis, før noe må endres. Rettigheter som ikke blir
oppfylt, har liten verdi. I den grad vi har et lovverk som ikke gjennomføres,
leder dette videre til spørsmålet om hva som bør endres: det normative eller
praksis?
Regjeringens
forslag til ny opplæringslov er et eksempel på endringer på det normative
feltet. I tillegg til opplæringsloven legger en del andre juridisk forpliktende
dokumenter føringer for hvordan regelverket i skolen skal utformes. Norge har
forpliktet seg til å ratifisere prinsipper fra disse dokumentene, og dette
innebærer at alt lovverk skal være i tråd med disse overordnede prinsippene.
Eksempler på disse er Grunnloven, barnekonvensjonen og
Salamancaerklæringen.
Rettigheter som ikke blir oppfylt, har liten verdi.
I forbindelse med utarbeidelsen av lovforslaget
gjennomførte forskere en undersøkelse for Utdanningsdirektoratet knyttet til
hvordan kommuner og fylkeskommuner arbeider med lovverket i dag, og hva som
hindrer etterlevelse av dagens opplæringslov (Utdanningsdirektoratet, 2023a).
45 prosent av rektorene i undersøkelsen oppgir at det er store utfordringer
knyttet til gjennomføring av spesialundervisning, og spesialundervisning
trekkes frem som et av de områdene som gir størst utfordring
(Utdanningsdirektoratet, 2023b).
Dette
samsvarer med det Opplæringsutvalget hevder i utkast til ny opplæringslov (NOU
2019: 23, s. 137). Her presiseres det at det finnes eksempler på regler i
opplæringsloven (1998) som har vært uendret i de siste 20 årene, men som
likevel ikke er implementert godt nok i skolen. Spesialundervisning trekkes
frem som et slikt eksempel. Peder Haug (2016, s. 67) sier det slik: «Trass i
mål, intensjonar og tiltak, skulen har ikkje fått til fundamentalt å endre dei
funksjonane han har for dei elevane som strevar, sjølv om det er brukt mykje
tid og ressursar […].»
I
masterprosjektet mitt identifiserte jeg én hovedintensjon med
spesialundervisning: en
likeverdig skole for alle. Gjennom å tilby spesialundervisning
til elever som ikke har utbytte av den ordinære opplæringen, ønsker vi å gi
disse elevene et likeverdig skoletilbud.
I
prosjektet så jeg nærmere på et utvalg prinsipper og føringer for
spesialundervisning i sentrale offentlige dokumenter, og en del av disse
er forpliktende i kraft av å være juridiske dokumenter, som opplæringsloven og
læreplanverket. Jeg så nærmere på likeverdig opplæring, tilpasset
opplæring, inkludering, barnets beste og medvirkning,
samarbeid, kompetanse og implementering.
Disse
føringene og prinsippene utgjorde kategorier i intervjuer som jeg gjennomførte
med fem lærere med ulik kompetanse og erfaring fra grunnskolen (Ducrocq, 2022).
Føringene og prinsippene er ikke unike for elever som mottar spesialundervisning,
men kan være særlig utfordrende å gjennomføre for denne gruppen elever.
Prinsippene og føringene kan illustreres i en modell (figur 1).
Hvert
prinsipp og hver føring, illustrert i de grønne boksene, spiller inn for å
kunne oppnå en likeverdig opplæring. Slik er det summen av dem som er
avgjørende for om skolen gir et likeverdig tilbud til alle elever.
Implementering er selve rammen rundt. Det er sentralt hvordan skolen som
virksomhet mestrer å ha gode implementeringsstrategier i arbeidet med å
realisere prinsippene og føringene for spesialundervisning, og med det oppfylle
lovverkets intensjon.
Et eksempel på
implementeringsstrategi for sentrale føringer og prinsipper er
«Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis», der målet er
å styrke tilpasset opplæring og inkludering i skolen gjennom lokale
utviklingstiltak og implementering av kunnskap på feltet i en kollektiv
etterutdanning (Utdanningsdirektoratet, 2022b).
Tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring har
lenge vært et sentralt prinsipp i norsk skole. I den ordinære undervisningen er
ikke dette en individuell rett som den enkelte elev kan kreve, men skolen er
forpliktet til å ivareta dette «gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet
til elevgruppen innenfor fellesskapet» (Utdanningsdirektoratet, 2019, s. 19;
Utdanningsdirektoratet, 2022a, s. 1).
Spesialundervisning
er en form for tilpasset opplæring, men blir definert som er rettighet. En
rettighet kan ikke nedprioriteres ved for eksempel mangel på ressurser eller
fordi flere har samme rettighet (Nordrum, 2019, s. 91). Forskning viser at
elever som mottar spesialundervisning, kan oppleve lite sammenheng mellom den
ordinære undervisningen og spesialundervisningen (Festøy & Haug, 2017, s.
52). Noen av informantene i undersøkelsen min opplevde at kontaktlærer og
timelærere tok for lite ansvar for å tilpasse for elever med
spesialundervisning i den ordinære undervisningen. Resultatet ble da at disse
elevene hadde lite, eller ikke noe, utbytte av den ordinære undervisningen.
Dette fremstår som en gråsone. Spørsmålet blir om læreren som har ansvaret for
den ordinære undervisningen, også skal tilpasse for elever som har behov for
tilpasninger utover det ordinære tilbudet? Hvis så er tilfelle, er dette uttalt
og satt av ressurser til?
Det
er sjelden at elever med spesialundervisning har full dekning med en ekstra
voksen gjennom hele skoledagen (GSI, 2022). Elever med spesialundervisning står
dermed i fare for å kun motta tilpasset opplæring i de timene som er tildelt
med spesialundervisning, og har dermed lite utbytte av den ordinære
undervisningen (Barneombudet, 2017; Ducrocq, 2022; Festøy & Haug, 2017).
Inkludering
Det kan se ut som måten en
organiserer undervisningen på, kan inkludere eller ekskludere elever med behov
for spesialundervisning. I noen tilfeller ønsker elevene å få undervisning i
liten gruppe eller én til én, og dette kan tolkes som at de har en subjektiv
opplevelse av ikke å være faglig eller sosialt inkludert i klasserommet. Slik
kan vi ikke sette likhetstegn mellom det å være fysisk i klasserommet og det å
være inkludert (Ducrocq, 2022; Nilsen, 2017b, s. 24).
Tall
fra forskning viser at vi i løpet av de siste ti årene ser en betydelig økning
i spesialundervisning gitt i klasserommet, mens spesialundervisning gitt én til
én er relativt stabilt (Haug, 2021, s. 120–121). Til tross for dette viser
rapporten «Uten mål og mening» at flere av elevene i undersøkelsen får
undervisning på gangen, eller ikke har et fast rom og stadig må lete etter rom
å være i (Barneombudet, 2017). En av informantene i studien min fortalte at hun
i mangel på rom hadde undervist elever på helsesøster sitt kontor, i trappen og
på loftet. En slik praksis vitner om mangel på prioritering av denne gruppen
elever, som på lik linje med andre, og ofte i større grad, har behov for
tilhørighet, struktur og forutsigbarhet.
Et
annet eksempel på manglende prioritering av denne gruppen elever sin
undervisning er når det ikke settes inn vikar når læreren med ansvaret for
spesialundervisningen er syk eller har fravær. Dette ble undersøkt i
evalueringen av den forrige læreplanen, Kunnskapsløftet 2006, der man fant en
diskrepans mellom det skoleeierne rapporterer, og det lærerne rapporterer, når
det gjelder spesialundervisning. 10 prosent av skoleeierne svarer at det
sjelden blir satt inn vikar, mens 35 prosent av lærerne svarer at det sjelden
blir satt inn vikar (Nordahl & Hausstätter, 2009, s. 75 gjengitt i Haug,
2021, s. 90). Det at tallene varier slik, kan tyde på en manglende oversikt
over spesialundervisningen.
i mangel på rom hadde hun undervist elever på helsesøster sitt kontor, i trappen og på loftet.
Barnets beste og medvirkning
Norge har gjennom
ratifiseringen av FNs barnekonvensjon (1989) forpliktet seg til å ivareta
prinsippet om barnets
beste i all sentral lovgiving som omhandler barn, og det har
forrang fremfor annen lovgiving ved motstridende formuleringer. Prinsippet om barnets beste er også
nedfelt i Grunnloven.
Ingen
av informantene mine hadde erfaring med å involvere eleven når det skulle
utarbeides en individuell opplæringsplan (IOP), og heller ikke hvordan
spesialundervisningen skulle gjennomføres. Det samme kan man lese om i
Barneombudets rapport (2017), der man så lite samarbeid mellom skolen, eleven
og foreldrene i planleggingen av spesialundervisningen. I rapporten oppsummeres
det slik: «I de sakene vi har gjennomgått, fant vi sjelden at skolen hadde
gjort en barnets beste-vurdering» (Barneombudet, 2017, s. 8). Dette er ikke i
tråd med dagens opplæringslov § 5-4, som vektlegger at elevene og foreldrene
skal involveres i alle fasene i prosessen rundt spesialundervisning.
Samarbeid
Samarbeid er en forutsetning
for å skape sammenheng i undervisningen til elever som får spesialundervisning
(Nilsen, 2017a, s. 55). Behovet for samarbeid når det gjelder disse elevene,
kan være omfattende og innebære samhandling fra ulike aktører, som foreldre,
eleven, skolen, PPT, BUP, HABU og barnevernet, og reguleres av opplæringsloven
og andre sentrale lover, for eksempel kommuneloven (Jakhelln & Møller,
2016, s. 29, 35; NOU 2019: 23, s. 97).
Flere
undersøkelser viser mangel på eller lite samarbeid mellom kontaktlærer og
læreren som har ansvaret for spesialundervisningen. Dette fører til lite
samsvar mellom den ordinære undervisningen og spesialundervisningen, mangel på
inkludering av elever med spesialundervisning, og at målene i den individuelle
opplæringsplanen ikke blir tatt hensyn til i den ordinære undervisningen
(Festøy & Haug, 2017; Nilsen 2017a, s. 55–57). Lærerne trekker frem mangel
på tid som årsak til mangel på samarbeid.
Flere
av informantene mine opplevde at assistenter ofte fikk mye ansvar for elever
med rett på spesialundervisning. Det var ikke avsatt tid til samarbeid mellom
lærerne og assistenter, og assistentene fikk sjelden delta i samarbeid med
andre instanser, som utviklingssamtaler eller ansvarsgruppemøter (Ducrocq,
2022).
Kompetanse
Verken i den gjeldende
opplæringsloven eller i forslaget til ny opplæringslov finner man uttalte krav
om spesialpedagogisk kompetanse hos lærere som skal ha ansvaret for
spesialundervisning (Haug, 2021, s. 9; Prop. 57 L (2022–2023), kap. 25).
Informantene i min undersøkelse fortalte at de hadde hatt lite om
spesialpedagogikk og spesialundervisning i lærerutdannelsen sin. Flere hadde
inntrykk av at dette også gjaldt for nyutdannede lærere og lærerstudenter.
Ifølge
informantene mine varierer det hvor mye spesialpedagogisk kompetanse lærerne
som gjennomfører spesialundervisning, har. Enkelte viser til at en del lærere
har kompetanse, men at denne ikke alltid blir brukt inn mot
spesialundervisningen. Med dette som utgangspunkt vil det ikke være nok å telle
antall lærere med spesialpedagogisk kompetanse, man må også se på hvordan og om
denne kompetansen blir brukt inn mot denne gruppen elever.
Informantene
fortalte også om lite samarbeid med assistenter, og at disse ofte ble satt til
å gjennomføre undervisning uten veiledning. Tendensene nasjonalt viser en
økning i bruken av assistenter (Nordahl, 2018, gjengitt i Haug, 2021, s. 94).
Fra 2010–2013 og frem mot 2016 økte bruken av assistenter med 70 prosent. I NOU
2016: 17 kom det frem at 2/3 av elevene med funksjonshemming undervises av
assistenter (gjengitt i Barneombudet, 2017, s. 68). Den økte bruken av
assistenter i undervisningen av elever med særskilte behov for tilrettelegging
gir grunn til bekymring (Barneombudet, 2017, s. 69).
Spesialundervisning og ny
opplæringslov
Dersom eleven ikke har utbytte av den ordinære
undervisningen, skal undervisningen tilpasses gjennom spesialundervisning. I
teorien er det altså forhold ved den ordinære undervisningen som avgjør om en
elev har behov for spesialundervisning. Slik kan det hevdes at dersom man i den
ordinære undervisningen mestrer å tilpasse til elevene, vil færre elever ha
behov for spesialundervisning. Peder Haug snakker om komplementaritet, der
kvaliteter ved det ordinære opplæringstilbudet spiller inn når det gjelder hvorvidt
det er behov for spesialundervisning, og det er kvaliteten på det totale
opplæringstilbudet som er avgjørende for elevens utbytte (Haug, 2017, s. 17–18;
Haug, 2021, s. 20).
Etter at Nordahl-rapporten (2018) foreslo å fjerne den individuelle
retten til spesialundervisning, uttrykte blant annet Stoltenberg-utvalget
bekymring for å oppheve denne rettigheten. Begrunnelsen var at det trolig
alltid vil finnes elever som vil ha behov for spesialundervisning, og dette er
ikke nødvendigvis negativt for eleven eller et uttrykk for at den ordinære
undervisningen har mislyktes (Meld. St. 6 (2019–2020), s. 46). Det er sentralt
å ha med begge perspektivene. Med dette som utgangspunkt vil ikke
spesialundervisning kun være et anliggende for lærerne som utfører
spesialundervisningen, men for alle lærerne.
I
forslaget til ny opplæringslov finner vi en endring i diskursen som omhandler
spesialundervisning og begrepet skal erstattes. Opplæringslovutvalget påpeker
at grunnen til dette er at «nemninga spesialundervisning kan opplevast som
stigmatiserande og bidra til ekskludering» (Prop. 57 L (2022–2023), s. 187).
Det vi i dag kjenner som spesialundervisning skal deles i tre: (1) individuelt
tilrettelagt opplæring, (2) rett til personlig assistanse og (3) rett til
individuell fysisk tilrettelegging. Forslaget er at det bare er ved behov for
individuell tilrettelagt opplæring det skal gjøres en sakkyndig vurdering.
Dette er for å sikre at PP-tjenesten får større rom til å også bruke tid på
systemarbeid (NOU 2019: 23, kap. 31).
Utdanningsforbundet
(2020) har lagt vekt på at det er viktig å bevare dagens system med sakkyndig
vurdering, individuell opplæringsplan og årlig rapport om gitt
spesialundervisning for å ivareta denne gruppen elevers rettssikkerhet.
En
rekke forpliktende dokumenter, som nasjonalt og internasjonalt lovverk,
dokumenter med forskriftsstatus og førende dokumenter, preger bildet av hvorfor
vi har spesialundervisning og hvordan denne skal utføres. Etter å ha arbeidet
med dette over tid opplever jeg at det fremstår som uklart hvordan begrepene
skal omsettes og gjenkjennes i praksis. Uten innhold blir begreper bare ord.
Begrepene som er brukt, har høy konsensus og er vanskelige å argumentere mot.
De har «overlevd» ulike politiske retninger. Etter 25 år med dagens
opplæringslov, og det bildet som tegner seg gjennom forskning på
spesialundervisning, kan vi stille spørsmål ved om konsensusen er like høy når
det gjelder å realisere dem.
Det er myndighetene som har ansvaret for å legge til rette for implementeringen av lovverket
Implementering
er sentralt i arbeidet med å omsette normative og juridiske føringer til
handling, og Nygård & Røvik (2014, s. 308) påpeker at «ideene nedfelles i
blant annet strukturer, rutiner og prosedyrer, og at de blir til organisatorisk
praksis som så leder til ønskede resultater». Det er myndighetene som har
ansvaret for å legge til rette for implementeringen av lovverket (NOU 2019: 23,
s. 139). En utfordring kan være at lærere mottar mange ulike og til dels
motstridende styringssignaler (Bliksvær mfl., 2017).
Avsluttende refleksjoner
Til tross for juridiske
presiseringer vil jeg hevde at spesialundervisning har hatt en stemoderlig
plass i den norske skolen. Det kan se ut som vi tillater en rekke forhold for
elever med spesialundervisning som vi kan stille spørsmål ved om vi ville tillatt
for flertallet av elevene. Ville vi tillatt å la hele klasser få undervisning i
gangen eller på loftet, der vi ellers plasserer ting vi lar støve ned? Eller at
dersom læreren er syk, så utgår undervisningen til klassen? Ville vi akseptert
at flertallet av elevene bare fikk undervisning som var tilpasset, i et
begrenset antall timer i uken? Hva med å la assistenter, uten formell
kompetanse, uten mulighet til å planlegge undervisningen og uten samarbeidstid
og veiledning, ha ansvaret for å undervise hele klasser?
Det
å gå på skolen er både en rettighet og en plikt for alle barn i grunnskolealder
i Norge (oppll. § 2-1). Det står ingen steder, i noen av de offentlige
dokumentene, at denne rettigheten opphører dersom eleven ikke har
forhåndsbestemte ferdigheter eller ikke kan følge opplæringen. Tvert imot, det
er prinsippet om tilpasset opplæring (oppll. § 1-3, § 5-1) som skal sørge
for at opplæringen tar utgangspunkt i elevenes forutsetninger.
Likevel finner vi mange eksempler på at en del elever i den norske skolen mottar
en undervisning som svikter når det gjelder å ivareta elevene faglig, sosialt
og som individer. Særlig gjelder dette elever som får spesialundervisning.
Peder
Haug (2021, s. 108–109) hevder at når en bytter ut begreper i politikken, kan
dette være et uttrykk for et ønske om endring, og en idé om at ny begrepsbruk
skal skape ny praksis. Han advarer mot en slik forenkling av prosesser og det
han kaller «fra formuleringsarena til realiseringsarena». Det er altså ikke nok
å skape endring med å bytte ut begrepene slik vi ser i forslaget til ny
opplæringslov. Hvilke endringer i implementeringsstrategier man nå skal ta i
bruk, fremstår uklart i forslaget til ny opplæringslov. Det er imidlertid
avgjørende hvilke implementeringsstrategier regjeringen har tenkt at skal
brukes: fra staten til kommunen og fylkeskommunen, videre til skolene og til
lærerne slik at dette til slutt erfares av elevene slik lovverket er tenkt og
ønsket.
Med
bakgrunn i egen og tidligere forskning knyttet til spesialundervisning vil jeg
hevde at det er avgjørende å se på hele skolen som system, og ikke bare isolert
på spesialundervisningen. Bare slik kan vi unngå at vi de neste 25 årene igjen
ser eksempler på lovbrudd knyttet til opplæringen til de elevene som strever,
og sikre god kvalitet og en likeverdig skole – for alle elever.
Bente Ducrocq er utdannet lektor og har master i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk. Hun har videreutdanning i spesialpedagogikk og andrespråkspedagogikk og har arbeidet 15 år som lærer i grunnskolen, både som kontaktlærer, som timelærer og med ansvar for spesialundervisning. Nå arbeider hun som seniorrådgiver i PPT i Vestland fylkeskommune.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 2, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Referanser
Andenæs, K. &
Møller, J. (red.). (2016). Retten i skolen – mellom pedagogikk,
jus og politikk. Universitetsforlaget.
Barneombudet (2017). Barneombudets
fagrapport 2017. Uten mål og mening? Elever med spesialundervisning i
grunnskolen. Uten-mal-og-mening.pdf (barneombudet.no)
Bliksvær, T.,
Fylling, I., Hustad, B.C. & Korneliussen, T. (2017). Læreres forståelse av
årsaker til en høy forekomst av spesialundervisning. Tidsskrift
for velferdsforskning, 20(1), s. 27–44, Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-
2017-01-02.
Ducrocq, B. (2022).
URL: NLA
Brage: Spesialundervisning. Intensjonen, prinsipper, føringer og praksis
(unit.no)
Festøy, A.R.F. &
Haug, P. (2017). Sambandet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning i
lys av inkludering. I: P. Haug (red.), Spesialundervisning – innhald og
funksjon (s. 52–73). Samlaget.
FNs
verdenserklæring om menneskerettigheter. URL: FNs
verdenserklæring om menneskerettigheter
Haug, P (2016). Ein
likeverdig skule i framtida. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og
kritikk, 2(3). URL: Ein likeverdig skule i framtida?
(utdanningsforskning.no)
Haug, P. (red.)
(2017). Spesialundervisning
– innhald og funksjon. Samlaget.
Haug, P. (2021). Spesialundervisning
– ei innføring. Samlaget.
Jakhelln, H. &
Møller, J. (2016). Retten i skolen – styring og sikring.
I: K. Andenæs & J. Møller (red.), Retten i skolen – mellom pedagogikk, jus
og politikk (s. 27–38). Universitetsforlaget.
Meld. St. 6
(2019–2020). Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i
barnehage, skole og SFO. Kunnskapsdepartementet. Meld.
St. 6 (2019–2020) – regjeringen.no
Nilsen, S. (2017a).
«Kom som du er, og bli som oss?». I: S. Nilsen (red.), Inkludering
og mangfold – sett i spesialpedagogisk perspektiv (s. 38–64).
Universitetsforlaget.
Nilsen, S. (2017b). Å
møte mangfold og utvikle fellesskap. I: S. Nilsen (red.), Inkludering
og mangfold – sett i spesialpedagogisk perspektiv (s. 15–37).
Universitetsforlaget.
Nordahl, T. mfl.
(2018). Inkluderende
fellesskap for barn og unge. (Nordahl-rapporten) Fagbokforlaget.
URL: INKLUDERENDE
FELLESSKAP FOR BARN OG UNGE.indb (regjeringen.no)
Nordrum, J.C.F.
(2019). Rettigheter til barn og unge med funksjonsnedsettelser i skole og
barnehage. I: E. Befring, K.A.B. Næss & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk
(s. 91–107). Cappelen Damm Akademisk.
NOU
2019: 23. Ny
opplæringslov. Kunnskapsdepartementet. NOU
2019: 23 – regjeringen.no
NRK
(2023a). URL: Storm
(14) har dysleksi og fikk ikke spesialundervisning før i 7.-klasse – Oslo og
Viken (nrk.no)
NRK (2023b). URL: Over
1 million timer spesialundervisning ble borte på et år – NRK Oslo og Viken –
Lokale nyheter, TV og radio
NRK (2023c). URL: Halvparten
av lærerne mener de gjør for lite for elever med spesielle behov – NRK Oslo og
Viken – Lokale nyheter, TV og radio
Nygård, S.R. &
Røvik, K.A. (2014). Hit, men ikke lenger. Når Lean skal løftes inn i
klasserommet. I: K.A. Røvik, T.V. Eilertsen & E.M. Furu (red.), Reformideer
i norsk skole (s. 307–333). Cappelen Damm Akademisk.
Opplæringsloven
(oppll.) (1998). URL: Lov om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) … Lovdata
Prop. 57 L
(2022–2023). Lov
om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova). Prop.
57 L (2022–2023) (regjeringen.no)
Utdanningsdirektoratet
(2019). Læreplanverket
for Kunnskapsløftet 2020. Grunnskolen. Fagbokforlaget.