Ill.foto: Mostphotos
Livsmestring og folkeskikk starter i barnehagen
Debatt: – Samfunnet blir ikke bedre av mennesker som bare er vant til medgang og alltid får sin vilje. Snarere tvert imot.
Et liv uten
motgang finnes ikke. Likevel ser vi stadig flere eksempler på at barn vokser
opp uten å utvikle den robustheten som kreves for å håndtere utfordringer.
Samfunnet blir ikke bedre av mennesker som bare er vant til medgang og alltid
får sin vilje. Snarere tvert imot.
Derfor er det
urovekkende å lese i Aftenposten 26. februar om barnehageansatte som opplever
at mange foreldre verken setter
grenser for barna sine eller har realistiske forventninger til barnehagens
rolle. Vi må lytte til de ansatte. Livsmestring og folkeskikk må høyere opp på
agendaen. Heldigvis har bystyret i Bergen nylig vedtatt livsmestring som et av
satsingsområdene i barnehagene – gjennom den såkalte
kvalitetsutviklingsplanen.
I samfunnet
generelt ser vi at det oppstår vanskelige avveininger mellom fellesskapets
spilleregler og respekten for individet. Men det er dessverre mer og mer vanlig
at fire år gamle Nora eller Jakob nekter å følge helt legitime beskjeder fra de
voksne i barnehagen, slik den nevnte artikkelen viser. God adferd, og til dels
folkeskikk, kommer på vikende front.
Heldigvis har vi dyktige ansatte som er på
jobb og gjør en viktig forskjell. Selvstendighet og mot til å utfordre
autoritet er verdifulle egenskaper, og så må barna samtidig lære at der er
klare forventninger til deres adferd. Forventningene må også kommuniseres
konstruktivt og tydelig til foreldrene. Akkurat slik Høyre mener at læreren må
være sjefen i klasserommet, må barnehagelærerne- og ansatte være sjefen i
barnehagen.
For
barnehageansatte har en krevende og avgjørende oppgave. De bidrar til at
barna bygger kapasitet for robusthet ved å støtte barna i å kunne holde ut, si
fra, sette ord på og håndtere følelser, og oppleve at det stilles forventninger
til dem i barnehagehverdagen. De må tolke barnas samspill med omgivelsene,
vite når de skal være strenge og når de skal være tålmodige. De skal bygge gode
relasjoner med foreldrene, men også våge å sette grenser. De er også i økende
grad blitt veiledere for usikre foreldre. Dette er ingen enkel balansegang, men
de leverer.
Det fordrer at
også vi politikere gir gode rammevilkår for de som jobber i byens barnehager.
Derfor er Høyre opptatt av å ha et mangfold av barnehager, med innslag av
offentlige, private og ideelle. Vi må sikre tilstrekkelig antall pedagoger,
slik at det faglige tilbudet og læring gjennom lek skjer på en best mulig måte.
Gjennom
nærværsprosjektet har byrådet i Bergen tatt initiativ til mer systematisk
arbeid med sykefraværet i barnehagene. Lavere sykefravær er bedre for de
ansatte som er på jobb, og ikke minst for barna.
Også foreldre
må kanskje av og til justere forventningene litt. Både til egne barn og til de
ansatte i barnehagen. Barnehagen skal være en trygg og god arena for utvikling,
ikke nødvendigvis et sted der alle innfall og ønsker umiddelbart oppfylles –
selv og barnehagene gjør så godt de kan.
For Høyre er
livsmestring viktig, at barn og ungdom blir robuste overfor utfordringer i
livet. Vi ønsker oss robuste barn som takler utfordringer uten å gi opp, som
tåler å møte motstand og holder ut når det blir vanskelig.
Livsmestring er
viktig fordi det har en egenverdi å mestre livet i alle faser, og dessuten
fordi det danner grunnlaget for god læring og utvikling.