100 fagfolk har sagt sitt: Dette er drømmebarnehagen
Større pedagogtetthet, økt kompetanse, og nok tid slik at barna føler seg sett. Det er ønskene for hele Norges drømmebarnehage, viser vår undersøkelse.
«Min drømmebarnehage har mer enn 50 % barnehagelærere, er gode på relasjoner og ser enkeltbarnet og dets behov. Personalet er faglig oppdatert og nysgjerrige, og har nok tid og ressurser til alle oppgaver.»
Ønsker flere ansatte
Det er særlig to svar som går igjen: De barnehageansatte ønsker seg større pedagogtetthet og økt kompetanse. Mer enn en tredjedel av alle spurte nevner disse faktorene – flere nevner begge. 43 av alle de spurte nevner kompetanse – eller kunnskap – som en faktor vi trenger for å skape gode barnehager.
40 av de spurte ønsker seg større pedagogtetthet.
Her varierer formuleringene: Svært mange forteller at de ønsker seg minst 50 prosent utdannede barnehagelærere blant personalet – eller 50 prosent pedagogtetthet. Flere vil gjerne at alle ansatte i barnehagen har utdanning. Mange av de spurte svarer at det trengs flere ansatte for at barna skal få nok tid og oppfølging.
Pedagogtetthet
Den forrige barnehagemeldinga «Framtidens barnehage» kom i mars 2013, og ble kritisert for ikke å øke normen for pedagogtetthet i barnehagene. I barnehageloven fra 2005 heter det at «bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet». Denne normen er videreført fra 1995, og praktiseres fortsatt: Det skal være minimum én pedagogisk leder per 14–18 barn når barna er over tre år, og én pedagogisk leder per 7 til 9 barn når barna er under tre år gamle. Vår undersøkelse viser tydelig at norske barnehageansatte mener dette er for lite.
– Når det gjelder bemanningsnorm lover vi i Sundvollplattformen at regjeringen vil innføre en bemanningsnorm i barnehagen innen 2020. Når det gjelder spørsmålet om økt pedagogtetthet, vil vi først oppfylle dagens pedagognorm før vi ser nærmere på videre tiltak, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til Første steg.
Statsrådens drømmebarnehage
Departementet opplyser at den kommende stortingsmeldinga primært handler om barnehagens innhold og oppgaver, og legger fram regjeringens forslag til overordnede føringer for det kommende arbeidet med ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Denne skal etter planen tre i kraft fra høsten 2017.
– Vi vil ha barnehager av god kvalitet. Da trenger vi kompetente ansatte i samspill med barna, hverandre og foreldrene. Da trenger vi også engasjerte og dyktige eiere og myndigheter med god gjennomføringsevne, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Han forteller at han er opptatt av å høre på de barnehageansatte.
– De ansatte har et unikt perspektiv som vi alltid lytter til. I arbeidet med meldingen har vi allerede fått mange gode innspill som vi tar med oss, sier Røe Isaksen.
Slik svarer statsråden på spørsmålet om hva som skal til for å skape hans drømmebarnehage:
«Min drømmebarnehage er en barnehage med god kvalitet hvor alle barn blir sett og hørt, får utforske og utvikle sin nysgjerrighet – og får den hjelp og støtte som de trenger. På den måten blir alle barn inkludert i leke- og læringsfellesskapet.»
Mer tid
Mange av de spurte er også opptatt av tid: Tid til barna, tid til faglig diskusjon, tid til lek og tid til faktisk å gjøre jobben sin. Flere barnehagestyrere har lenge ropt varsku om at de drukner i papirarbeid og krav om dokumentasjon. De savner tid for faglig utvikling og diskusjon med sine ansatte, og de savner tid til kontakt med barna. Flere av de spurte i vår undersøkelse bekrefter dette – og flere barnehageansatte og fagpersoner savner tydelige ledere som faktisk har tid. Flere ledere vi har snakket med sier at det blir for liten tid til lek i forhold til tiden som brukes på oppgaver som dokumentasjon.
– Leken er en integrert del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. På tilsvarende måte mener vi dokumentasjon og vurdering er en del av barne-hagelærerens ansvar for å følge opp barnegruppen og det enkelte barnet. I forslag til lovendringer foreslår vi ikke å pålegge barnehagene mer dokumentasjon og vurdering enn det som allerede ligger i dagens lovgivning, men vi fastslår at det er en viktig del av det pedagogiske arbeidet, sier Røe Isaksen.
Flere menn
Flere av de spurte i vår undersøkelse ønsker seg en bedre kjønnsbalanse i norske barnehager – altså flere menn. I 2014 var nesten 10 prosent av alle barnehageansatte menn, ifølge Bufdir, og tallet øker – prosentvis mer enn tallet på kvinnelige ansatte.
Antallet menn i pedagogiske stillinger øker enda mer – det er altså prosentvis enda flere menn enn kvinner som får lederstillinger. Uansett – det er fortsatt langt igjen til det politiske målet om at 20 % av ansatte i norske barnehager skal være menn.
Kvalitetsløft
Regjeringen har varslet 440 millioner kroner til et kvalitetsløft i barnehagene på årets statsbudsjett. Det er dobbelt så mye som i 2013. Men det er få av våre hundre barnehagefolk som nevner økonomi direkte. Det er også få som framhever materielle ting når de beskriver sin drømmebarnehage.
Desto flere nevner lek, et ord som går igjen i svært mange svar – ofte i sammenheng med tid. Plass er heller ikke noe veldig mange er opptatt av. Et annet ord som går igjen er at barna må føle seg sett i barnehagen.
Førsteamanuensis Anne Greve ved Høgskolen i Oslo og Akershus sier:
«Min drømmebarnehage er en barnehage der ansatte har kunnskap til å reflektere kritisk, og evne og vilje til å bruke mesteparten av dagen til lek»
Her er de 100 svarene
Vi spurte 100 personer som er tilknyttet barnehage på forskjellig vis om hva som skal til for å skape din drømmebarnehage.
Her er hva de har svart:
SISSEL EKREM, styrer Dynamitten barnehage, Ski
Drømmebarnehagen har nok bemanning hele dagen – også i planleggingstiden, ved møter og fravær. Vi har ubegrenset midler til å følge opp de barna som trenger noe ekstra.
INGER JOHANNE RIIS TOLLNES, konst. styrer Vardenlia barnehage, Sandefjord
En bemanningsnorm og kompetanse som sikrer at hvert barn blir sett og møtt med anerkjennelse og respekt, og som støtter og stimulerer det enkelte barn.
BEATE BRATBAKKEN, styrer Hamarbarnehagen AS
God pedagogtetthet og engasjerte ansatte, som har evnen til å skape gode relasjoner til barn og medarbeidere. Trygge barn, som trives og mestrer, blir sett, hørt og forstått.
ANJA B. BEISLAND, ped.leder Risil barnehage, Vestby
Engasjerte, gode medarbeidere som brenner for jobben. En barnehage der foreldrene opplever at barna stråler av glede før og etter barnehagetid. Det er lykke.
BJØRN MARTINSEN, ped. leder Monssveen barnehage, Gjøvik
Stor pedagogtetthet som gir et sterkt faglig miljø. Valgfrihet av verktøy og metoder som best utnytter barnehagen og nærmiljøets særegenhet og ressurser.
GUNN-HEGE MEHLUM, faglig leder Bønsmoen barnehage, Eidsvoll
Jeg ønsker meg flere pedagoger der alle jobber mot samme mål. Vi er brennende engasjerte, profesjonelle og har barnas beste i fokus.
HEGE BRATTENG, ped. leder Mortetjern barnehage, Nittedal
En barnehage med tilstrekkelig med voksne som ser det beste i alle barn, og er tilstede med hode og hjerte. Voksne skal være rause, kloke og modige, med glimt i øyet.
MARIANNE DAHL BAKKA, styrer Bassengbakken barnehage, Horten
Flere pedagoger. Gode lekearealer inne og ute, med plass til lek, boltring, utforsk-ning og høytlesning. En barnehage som ser individet og har rom for mangfold.
INGEBORG EIKEMO, pedagogisk leder Bygården barnehage, Oslo
Min drømmebarnehage har nok kvalifisert personale, som virkelig vil jobbe i barnehagen. Og det er lettere å bli kvitt personale som ikke passer i jobben.
ELISABETH BJØRNESTAD, post doc i barnehagepedagogikk, HiOA
Det er en barnehage som har masse varierte og stimulerende leker og materiell som er tilgjengelig for barna, og hvor de voksne er engasjerte og deltakende i barnas hverdag.
KJELL-ÅGE GOTVASSLI, professor i ledelse DMMH og Nord universitet
En viktig forutsetning er at vi har faglig sterke, reflekterte og modige ledere i barnehagen.
MARIA ØKSNES, førsteamanuensis i pedagogikk, NTNU
Politikerne må gi rom for pedagogisk skjønn og fantasi, voksne må ha lojalitet til barna, barneperspektivet står høyt på dagsorden og ungene har mange muligheter til lek.
ELLEN BEATE HANSEN SANDSETER, førsteamanuensis, DMMH
En barnehage hvor barna opplever å bli sett, hørt og respektert av de ansatte, og hvor utforsking og lek basert på barns interesser og nysgjerrighet står i sentrum.
MIMI BJERKESTRAND, leder i Følgegruppen for barnehagelærerutdanningen
Minst 50 prosent av de ansatte er barnehagelærere, god tid til lek og plass til å utforske verden og utfolde seg.
ANNE GREVE, førsteamanuensis Høgskolen i Oslo og Akershus
Min drømmebarnehage er en barnehage der de ansatte har kunnskap nok til å kunne reflektere kritisk, og evne og vilje til å bruke mesteparten av dagen til lek.
MAY BRITT DRUGLI, professor ved RKBU/NTNU, Trondheim
Jeg ønsker avdelinger som ikke er for store, fast tilhørighet i små grupper, ikke mer enn 3 barn per voksen, skjermet uteområde og gode, trygge voksne som klarer å stimulere de små.
SISSEL MØRREAUNET høgskolelektor DMMH
Minst to pedagoger per gruppe. Barna verdsettes, blir sett, hørt, forstått og trodd. Lek, undring, kreativitet, refleksjon og de grunnleggende verdier holdes oppe av en klok leder.
KARI HOÅS MOEN, førstelektor DMMH
Små grupper der alle barna opplever tilhørighet og kan gjøre seg allsidige erfaringer i lek og læring. De blir møtt av et varmt og kompetent personale med flere ressurser til utvikling.
BENN EIDISSEN, barnehagegründer i Norlandia Care Group
Glade barn, gode og motiverte medarbeidere og masse uteliv/turer, er min drømmebarnehage. Og den må gjerne ligge nordpå i midtnattsolens land. Mangfold er bra!
SIV DARBO, fagleder i Fjellvegen barnehage, Tromsdalen
Jeg ønsker meg en barnehage med flere ansatte per barn, og gjerne flere pedagoger. Det skal til for å skape min drømmebarnehage.
NINA SJUVE, styrer Bjørnestien barnehage Horten kommune
At alle barn møtes med respekt og anerkjennelse. Barna er glade, aktive og har mange å leke med. Personalet ser på barna som individer med ulike forutsetninger og behov.
HEGE E. VALÅS barnehagelærer, nestleder i Utdanningsforbundet
En barnehage med flere lærere med kompetanse til å se enkeltbarn og legge til rette for leik, læring, og danning for alle. God utdanning på barnehagevis.
MARIT HORNE, styrer Vestveien barnehage, Ski
Mer enn 50 % barnehagelærere, er gode på relasjoner og ser enkeltbarnet og dets behov. Personalet er faglig oppdatert og nysgjerrige. Har nok tid og ressurser til alle oppgaver.
SIV SMITH, ped.leder, Åneby barnehage, Nittedal
Er stor nok til å romme kreativitet, nysgjerrighet, undring, spenning, lek, sang. Og liten nok til at alle føler seg sett, opplever omsorg og trygghet, får respekt og ro.
LISBET S. LUND, styrer Oppsal Samf.hus barnehage, Oslo
Full dekning med bare utdannede barne-hagelærere på alle avdelinger. Alle er opptatt av å gi barna en magisk hverdag fylt med lek, gode opplevelser og gode relasjoner.
ANN KRISTIN HAGHEIM, fagleder i Kongseik barnehage, Tønsberg.
Den har 100% pedagogdekning, høye vikarbudsjetter og fast bemanningsnorm. Høyt fokus på barns medvirkning og lek. Kompetanseheving og tillit til profesjonen.
ROGER MØLLEGAARD BREVIK, ped.leder Tambartun barnehage, Melhus
Tid og rom til lek og å skape magiske øyeblikk, og ha tid til det vi faktisk skal gjøre: å konsentrere oss om barna.
ELISABETH ALNES, styrer i Klosteret Barnehage, Bergen
Alle barna blir sett og hørt. De blir møtt med varme og glede av ansatte med tid til både lek og læring, humor og alvor. Nok kloke hoder og varme hender, og trygge hus.
ROYNE K. BERGET, dgl. leder i Smedhusåsen bhg. Rygge
I min drømmebarnehage blir barn sett, lyttet til og får den omsorgen de trenger. De ansatte er stolte over yrket sitt og gode til å bruke og vise fram fagkunnskapen.
EVA JOHANSSON, professor Institutt for barnehagelærerutdanning, HiS
Velutdannede, kloke pedagoger med humor og mot, som jobber for fellesskap. En organisasjon som skaper gode vilkår for barn og voksne.
GEIR HELLEBUST, ped.leder Tambartun barnehage, Melhus
Barn og voksne må sammen skape magiske øyeblikk, som å bli oppslukt av å bygge brannbil. Flere bør by på seg selv, lage ting med barna, klatre i trær og spille fotball.
FRANCISKA VIGSTAD, ped.leder Vilberg barnehage, Eidsvoll, i fylkesstyret Utdanningsforbundet Akershus
Flere pedagoger, nok personale, egen styrer, små barnegrupper og gode rammer, slik at jeg kan se og gi omsorg til hvert enkelt barn.
HENRIETTE OLIVERSEN, pedagogisk leder i Hvitveisen barnehage, Hamar
Avdelingsvise, små barnegrupper med tydelige, engasjerte og omsorgsfulle voksne som ser hvert enkelt barn.
KATHY D. LARSEN, styrer Espira Torshovdalen barnehage, Oslo
Min drømmebarnehage skapes av engasjerte medarbeidere som hver dag gjør sitt ytterste for å gi alle barn en fantastisk start på livet.
ANN C. T. HAUGSETH, styrer Gartnerløkka barnehage, Horten
Min drømmebarnehage har alltid nok ansatte til enhver tid, slik at vi alltid kan yte god omsorg, lek og læring. Skape og ha gode hverdager for barn og voksne.
JENNY THERESE BAUGE ECHHOLT, ped.leder Roligheden gård barnehage, hovedtillitsvalgt Utdanningsforbundet Kristiansand
Dyktige og nok fagfolk, norm på 4 voksne på 18 barn, to av dem barnehagelærer og tid til forberedelse.
INGEBORG EIDSVÅG FREDWALL, studieleder Universitetet i Agder
En barnehage med minst 50 prosent barnehagelærere, en virksomheten med helhetlig pedagogisk syn der barn får utvikle, undre og glede seg, leke, lære og være.
ANNE MARIT MO KJEVIK barnehagelærer Evjen barnehage, Orkdal
God bemanning og tilstedeværende voksne, aldersdelte grupper slik at hvert enkelt barn får blomstre, god tid til stell og påkledning og til å være ute på tur.
TOVE ERNA BELLAND, styrer Jåttå barnehage, Stavanger
Nok pedagogiske ressurser: Fire fag-utdannede per avd. som har tid og kompetanse til å se alle barna innenfra. De gir støtte og utfordringer ut fra hvert enkelt barns behov.
ESPEN HAMMARBÄCH MYRVOLD Studentrådsleder BLU, Høyskolen i Oslo og Akershus
I min drømmebarnehage har alle ansatte barnefaglig utdannelse og mulighet til å bruke denne kompetansen i arbeidet sitt.
MARI PETTERSVOLD førsteamanuensis Høgskolen i Sørøst-Norge
Investering i utviklingsstillinger i barnehagen for barnehagelærere med mastergrad som kan bidra til den gode, reflekterte praksisen, ambisjoner og overskudd.
JAN-ERIK JOHANSSON professor i barnehagepedagogikk, HiOA
Stabile små barnegrupper, utdannet personale, fokus på lek, barnets utvikling, samspill, ut i naturen og estetiske fag. Gratis obligatorisk deltidsbarnehage fra 3 år. Nei til kartlegging.
INGVILD AGA, leder Kontaktforum barnehage, Utdanningsforbundet
Tid, flere barnehagelærere, styrer, små barnegrupper og et godt arbeidsmiljø for store og små.
JØRN BERG, barnehagelærerstudent HIOA/ped.leder Solhaug barnehage, Skedsmokorset
Gode økonomiske rammer. Det er engasjerte, nærværende og faglig dyktige medarbeidere, muligheter for å videreutvikle seg selv og medarbeidere i faget.
MARIE SKINSTAD-JANSEN, leder av Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
Min drømmebarnehage er en barnehage der alle barn og foreldre blir sett og føler seg trygge.
PAULINE SCHULTZ student Campus Vestfold, Høgskolen i Sørøst-Norge
De som vandrer mot fremtiden i bittesmå sko trenger et godt pedagogisk tilbud, og da må vi ha minimum 50 % pedagogtetthet i kommunale og private barnehager!
Kathrine M. Fagereng barnehagelærer, Hogsnes barnehage, Tønsberg
Minimum 50 % pedagogtetthet, assistenter blir fagarbeidere, og alle går tilbake til avdelingsbarnehager igjen.
HEGE OSHAUG styrer i Frelses-armeens barnehager, Trollstua barnehage, Asker
Jeg ønsker meg en barnehage hvor barna møter et kompetent personale som ser muligheter og skaper læring.
CATHRINE NESS ped. leder Espira Veldetun, Karmøy
Jeg ønsker meg en barnehage der alle vil hverandres beste, er ydmyke og positive. Jeg ønsker mer tid til barna og gode muligheter for å gi barna en fantastisk start på livet.
MARIT LOGAN-HALVORSRUD leder Bratsberg FUS Kulturbarnehage, Trondheim
Glødende, skapende og tilstedeværende voksne som har tid. At barn og voksne lærer sammen gjennom lek og utforsking og tar vare på likheter og ulikheter.
Therese Halle Isene masterstudent DMMH
Bedre miljø for de minste, norm på 3 barn per voksen (0-3 år) med 9 barn i gruppa og 6 barn per voksen (3-6) før 2020, ansatte med kompetanse, lovpålagt assistentkurs til ufaglærte.
SVEIN HANNESTAD styrer Hakkespetten bhg. Oslo.
Min drømmebarnehage er en barnehage med profesjonelle og faglig engasjerte voksne, som også kan tulle og tøyse.
GRY HJORTDAL Høgskolelektor HSN
I min drømmebarnehage er det gode faglige bevisste pedagoger som har fokus på å skape tid og rom for omsorg, lek, helhetlig læring og danning hos det enkelte barnet og hele barnegruppa.
MARIT HEESBRÅTEN styrer Skillebekk barnehage, Oslo
Flere pedagoger, større budsjett, egen vakt-mester, gode faglige muligheter, kompetanseheving av personalet og mer tid til teamjobbing.
ANITA BJØRNØY styrer i Åsgårdstrand barnehage, Horten
Min drømmebarnehage har et godt kvalifisert og begeistret personale, som gjør barnehagen til et godt sted å være og et godt sted å leke og lære for alle barn.
KIM RØNNING barnehagemedarbeider Hakkespetten bhg. Oslo
Min drømmebarnehage er en barnehage der personalet har tid og ressurser til å være med barna, samt la de få beholde barndommen sin
JANE HAUGSETH høgskolelektor og studenter ved videreutdanning i barnehagepedagogikk, HiL
Drømmebarnehagen skapes gjennom kompetente ansatte som samhandler om et miljø med mulighet for utforsking og utfoldelse for alle barn.
MONICA BJERKLUND førstelektor DMMH
Barnet og barndommens egenverdi i fokus. Lek og glede i hverdagen. Èn voksen per tre barn under tre år, og én voksen per fire barn over tre år. Alltid to barne-hagelærere på avdelinga.
TRINE H. KJELSBERG, barne og ungd.arb. Eid barnehage, Melhus
Gode utviklings- og aktivitetsmuligheter, at barna hver dag opplever trygghet, toleranse og rettferdighet. En ansatt-tetthet som gjør at vi kan «se» alle best mulig.
PER OLAF STEINSLAND, leder Sannum barnehage, Rælingen kommune
Jeg ønsker meg en barnehage med to pedagoger på hver avdeling, lekende voksne ute og inne, en barnehage med humor og faglig utvikling.
ELISABETH T. JELLUM styrer Gravdal barnehage, Andebu
Den har god voksentetthet. Personale med kompetanse, engasjement og humor, som gir barna de beste utviklingsmuligheter med fokus på relasjoner og læring, gjennom lek.
MAREN ØSTBØ ped. leder Kampen barnehage, Stavanger
Har engasjerte voksne som elsker jobben sin, og høy pedagogtetthet. Den har et solid faglig miljø, og romslige, lyse lokaler som skaper rom for kreativitet, lek og læring.
WILLY-TORE MØRCH professor emeritus, UiT, Norges arktiske universitet
Min drømmebarnehage er en barnehage med organisering og innhold som utvik-ler friske og sunne barnehjerner.
ELISABETH N. JENSEN styrer i Fjeldlund barnehage, Oslo
Jeg ønsker meg en barnehage der alle voksne er engasjert og opptatt av barns læringsmiljø. Jeg ønsker mer tid til faglig refleksjon sammen med mine ansatte.
LISE PEDERSEN ped. leder i Smedhusåsen bhg. Rygge
Min drømmebarnehage ligger i en kommune som prioriterer barnehage, har god voksentetthet og høy andel pedagoger, som er engasjerte og tilstede med barnas behov i fokus.
THOMAS MICHELSEN barnehagelærer-student HiOA, ansatt i Romerike barnehager, Skedsmokorset
En barnehage der personalet er til stede til en hver tid, og hvor barnas initiativ blir tatt på alvor og møtt av engasjerte og deltagende voksne.
MARIA NORDSTRAND styrer Espira Veldetun barnehage, Karmøy
Min drømmebarnehage er en barnehage preget av kvalitet i alle ledd. Kompetente voksne som ser og møter barna der de er. Lek er viktig!
ELIN K. HARSTAD 1. årsstudent Rudolf Steinerhøyskolen
Et kjærlig sted å være, der atmosfære og mennesker er ivaretatt med fokus på hele mennesket i samhold med naturen. Nok ressurser til å de små hverdagslige utfordringer.
LOU CATHRIN NORREEN barnehagelærer og rådgiver i FUB
I min drømmebarnehage jobber det autentiske voksne med et gjennomarbeidet verdisyn på barn, og som møter alle barn og foreldre med raushet, engasjement og innlevelse.
ELEN K. OUSLAND daglig leder Huskestua bhg. Stavanger
Den huser 60 glade barn. De voksne er rause og kompetente og ser, forstår og fyller barnas behov. De har ressurser til å prioritere det. I veggene lever gode historier.
JEANETTE ROEL 1. årsstudent Rudolf Steinerhøyskolen
Et mål om å oppdra hvert individ til å finne sin indre styrke, som det kan bruke på sin vei videre i livet. Ressurser nok til å skape gode mellommenneskelige verdier.
ÅSE-BERIT HOFFART barnehagelærer og rådgiver i FUB
Der gleder alle barna seg til hver dag i barne-hagen, og personalet byr på engasjement, smil og faglige blikk. Barnehagen tilbyr et godt utvalg av materiell og utstyr.
SVENJA TYRHARDT ped. leder Espira Veldetun, Karmøy
Jeg ønsker en barnehage der vi er flere ansatte. Har bedre tid til barna, leser bøker og «bare» leker og lærer hele dagen. Foreldresamarbeid er viktig!
KAYA HOLT 2. årsstudent Steiner-høyskolen
Min drømme-barnehage lar barna møte verden gjennom nysgjerrighet, undring og sansing, framfor intellektuelle kunnskapsmål. Omsorgsfulle ansatte med god tid.
ANNE APELAND ped. leder Keyserløkka bhg. Oslo
Personalet brenner for jobben sin og ønsker å gi det lille ekstra, og ledelsen ser og støtter de ansatte. Godt faglig miljø og et godt sted for barna slik at de kan utvikle seg.
RAGNHILD AAS HALLÉN ped. leder Linderud Gård bhg. Oslo
– Drømmebarnehagen består av trygge, lekende, kunnskapsrike og motiverte voksne som ønsker å jobbe med barn.
HALVOR KOLSRUD lærer i Bråten barnehage i Oslo fylkesstyremedl. Utdanningsforbundet
Min drømmebarnehage har romslige og varierte lokaler og nok ansatte i et raust og yrende fagmiljø som støtter barna i å danne gode selvbilder.
CHIARA CAVALLARI 2. årsstudent Steinerhøyskolen
Barnet skal oppdras i trygge, gode og sansestimulerende omgivelser ved kunstneriske aktiviteter, og mulighet til å utforske verden i form av økologiske småbruk og dyrestell.
INGRI GARTLAND styrer v. Ekker og Rønningen barnehage Grong
Det er en barnehage for alle med et mangfold av barn og voksne. Personale av begge kjønn med ulik bakgrunn og utdanning, og at ungene blir sett for den de er.
ATLE ANDRE DANIELSEN 2. nestleder Utdannings-forbundet Oslo
Min drømmebarnehage har relasjonsmodige ansatte som forsvarer barnas selvfølelse. Barn, foreldre og ansatte gis tillitt og ansvar for framtiden.
MARI L. JOHANNESSEN leder Kvam og St. Sunniva bhg. Molde
Barn og ansatte kommer med lyst og entusiasme på jobb om morgenen. De gleder seg til en nok en dag med godt samspill, lek og vennskap.
INGRID REISTAD høyskolelektor Steinerhøyskolen
Medfølende og modige voksne som lager en trygg ramme, slik at barna kan utvikle seg i kreativitet og frihet, til selvstendige mennesker.
LARS-ESPEN LANGHAUG ped.leder Varden barnehage, Tromsø
Har mange pedagogisk utdannede som kan ivareta barnas enkelte behov, en større andel menn i personalet, samt bedre lønn for å gjøre arbeidsplassen mer attraktiv.
GERD BOSTRÖM styrer Bellevue bhg. Oslo
Ansatte med pedagog-isk bakgrunn og gode vikarordninger er en forutsetning for utvik-lende barnehager. Likeverd, humor og lek skal prege samspillet mellom voksne og barn.
MÁRE HELANDER leder samisk bhg. Cizás, Oslo.
Den har engasjerte voksne som er ansvarlig for kvalitet, elsker jobben sin og som aldri er syke. Et magisk møtested hvor arbeidet er preget av vitebegjær, lek og harmoni.
KRISTIN SUND styrer i Ahus Bhg. 3 Lørenskog
I min drømmebarne-hage jobber det sensitive relasjonskompetente voksne. De skaper en trygg hverdag der barna kan være aktive deltakere i et demokrati.
ARILD M. OLSEN adm. dir. Private Barnehagers Landsforbund
Enklere finansieringssystem, krav til prosess- og systemkvalitet og uavhengig tilsyn. Da vil en sektor der mange leverer godt, gi barn og foreldre et enda bedre tilbud.
MARIT GRANHOLT førstelektor HiOA
Har velkvalifiserte ansatte som evner å se og lytte til det enkelte barn, og bidrar til å skape et miljø preget av varme, trygghet og inspirasjon som gir gode barndomsopplevelser for livet.
VERONICA I. MONSEN barnehagelærerutd. HiOA
Der får barn og voksne være seg selv, det er høyt under taket og godt med tid. Et godt sted for lek, utvikling og læring på barnas premisser. Har god grunnbemanning og årsplan.
HELENE FJORDHEIM student/assistent HiOA
Min drømmebarnehage har engasjerte pedagoger med god og spisset kompetanse i ulike temaer, og ansatte som ser på barn som kompetente individer hvor alle følelsesuttrykk er ønsket.
JØRGEN JOVALL DAHL, barnehagemedarbeider Hakkespetten barnehage, Oslo.
Min drømmebarnehage ligger midt i en slalåmbakke, og det er snø hele året
HEIDI HOV styrer Høyjord barnehage, Andebu
Drømmebarnehagen for meg er et sted der det skal være plass for alle. Et sted hvor man blir sett og hørt, og hvor lek og læring går hånd i hånd.
AINA BRUSVEEN pedagogisk leder Birkebeineren Friluftsbarnehage, Lillehammer
Kompetente medarbeidere som evner å engasjere, samt møte barna der de er.
MARIANNE LUNDE fagleder Ekely og Elverhøy bhg. Stokke
Har ansatte med utdanning, kompetanse og humør. Alle jobber verdibasert og er der med barna i leken. Barna opplever å være ønsket, respektert, verdsatt og forstått.
ELLEN FAYE LINDVIG barnehagelærer Bærum og masterstudent UiO
Min drømmebarnehage er en tydelig faglig pedagogisk institusjon med fokus på trygghet, nærhet og lek.
SYLVIA HEGGSET ped. medarbeider Bjølsendumpa bhg. Oslo
Den har god økonomi, fire voksne pr. avdeling, høy kompetanse blant de ansatte, foreldre som er flinke til å samarbeide og ikke minst barn som har det trygt og godt.
LINE ELISABETH DALSENG-HANSEN, daglig leder Birkebeineren Friluftsbarnehage, Lillehammer
Min drømmebarne-hage har økonomiske rammer fra stat og kommune som muliggjør stor pedagogtetthet.
MARI OLERUD barnehagelærer Moen bhg. Gran
Drømmebarnehagen består av faglig interesserte og engasjerte voksne som tar barn på alvor, som kan gi barn følelsen av at de betyr noe for fellesskapet og at de er verdifulle.
AUDUN ROSSLUND pedagog, Margarin-fabrikken bhg. Oslo
Drømmebarnehagen har ansatte med pedagogisk kompetanse – og nok av dem, slik at hverdagen for barna blir så trygg, støttende, stimulerende og magisk som den bør være.
ANN CHRISTIN SKAMSAR pedagogisk leder Birkebeineren Friluftsbarnehage, Lillehammer
Min drømmebarnehage har nok pedagogisk kompetent personale.