Lærer Steinar Horten bruker dataløsningen som elev Jacob Weidel har laget.
Lærer Steinar Horten bruker dataløsningen som elev Jacob Weidel har laget.

Jacob (17) mener han kan spare lærere for timevis med klassekart-arbeid

Videregåendeeleven Jacob Weidel så hvor mye tid lærerne brukte på å sette opp klassekart. Nå har han og broren utviklet en generator for å løse problemet.

Publisert

Dataløsningen, som har fått navnet "KlasseGeneratoren", er testet ved flere skoler. Deriblant av lærere ved Ullern videregående skole.

– Det er mye mer effektivt og en stor forenkling for oss lærere, sier Steinar Horten.

Han er klassekontakt for Jacob Weidel (17) som sammen med storebror Christian Gunerius Weidel har utviklet excel-løsningen. Nå klikker de seg inn på pc-en for å vise hvordan det fungerer.

– Liker du Excel ?

Jacob lyser opp og smiler.

– Ja, veldig godt, og da jeg begynte å programmere i Excel hadde jeg lyst til å lage noe som var nyttig for flere, forteller han.

Les også: Vi må snakke om lærernes arbeidstid

Ny læringspartner

Jacob går andreåret ved Ullern videregående skole i Oslo. Skolen har i alt 950 elever og 138 ansatte. En lærer haster forbi i gangen mens hun trekker på seg en gul vest.

«Jeg har koronainspeksjon», sier hun.

– Hva betyr det?

– Blant annet at vi som går på andreåret ikke kan være i kantinen når de fra de fra andre trinn er der. Alle trinn har egne tider, forklarer Jacob.

Jacob begynte å programmere da han gikk på ungdomsskolen. Han fant ut at lærerne brukte mye tid på å sette opp klassekart og tenkte det var en oppgave han kunne forenkle. I tillegg til å lage et vanlig tilfeldig klassekart, la han inn variabler som gjorde at de som ikke burde sitte ved siden av hverandre , heller ikke ble satt opp sammen.

– I den siste versjonen har vi også lagt inn en funksjon som gjør at alle elever får ny læringspartner ved nytt klassekartoppsett, forklarer Jacob, som selv har erfart at det å få ny sidekamerat kan være nyttig for både egen læring og utvikling.

– Man jobber ulikt sammen med forskjellige folk, forteller han.

Lærer Steinar Horten benytter seg av dataløsningen brødrene Weidel har utviklet og viser hvordan han enkelt legger inn antallet pulter, om to og to skal sitte sammen og så fordeler klasselisten seg tilfeldig i klasserommet.

– Jeg kan manuelt flytte på elever, hvis jeg vet at det er en som for eksempel trenger å sitte langt frem i rommet for å se bedre, sier Horten.

Les klassekart-diktet som tusenvis har fått med seg: «Ifølge far er Erik så intelligent at jeg bør være advart, jeg må tenke på ham først når jeg lager klassekart»

Brukte sommerferien

Storebror Christian er i militæret, men sommerferien brukte brødrene til å lage en nettside for "KlasseGeneratoren". Der ligger det mer informasjon og også opplæringsvideoer til hvordan man bruker programmet.

– På nettsiden har vi også lagt inn kontaktinformasjon og andre opplysninger de som kjøper programmet etterspør, forteller Jacob.

Nå selger Weidel-brødrene lisenser til skoler. For 2700 kroner får de tilgang til generatoren.

– Da får en også med kommende oppdateringer. Vi hadde litt uflaks med lanseringen. Skolene har litt mye å tenke på nå i disse koronatider, sier Jacob.

Pappa på laget

Firmaet Weidel Consulting har fått med seg pappa på laget sånn at regnskap blir ført oppskriftsmessig. Beregninger de har gjort viser at en skole på størrelse med den Jacob går på kan spare 208 arbeidstimer i året ved å bruke løsningen brødrene har laget.

– Hvis 42 skoler tar den i bruk, har vi beregnet at de vil spare like mye tid som seks årsverk, sier den unge gründeren.

Han anslår at han har brukt om lag 400 timer for å lage KlasseGeneratoren .

– I tillegg har jeg nok brukt like mye tid på å tenke ut løsninger. Men det er gøy å lage noe som en ser blir brukt, sier han.

– Det er flott med elever som viser initiativ og finner gode løsninger vi ikke visste at vi trengte, mener lærer Horten.