Regjeringen vil at alle elever skal lære datakoding

Mer opplæring i programmering og teknologi gjennom hele skoleløpet er bærebjelkene i regjeringens nye digitale skolestrategi.

Statsminister Erna Solberg (H) tok med seg både kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og barne- og likestillingsminister Solveig Horne (Frp) til Bekkestua barneskole i Bærum fredag, der hun lanserte regjeringens nye digitale strategi for grunnskolen og videregående opplæring.

– Vi vil at forståelse for koding og teknologi skal inn i læreplanene allerede fra barneskolen. Med denne strategien peker vi inn i et nytt tiår for norsk skole, sier Solberg.

– Denne uken har over 60.000 norske seksåringer begynt på skolen. Mange av dem kommer til å jobbe i yrker vi ennå ikke vet hva er. Den digitale utviklingen går raskere og raskere. Skal vi ruste barna våre best mulig for fremtiden, må skolen sitte i førersetet i denne utviklingen, sier statsministeren.

Alle skal kode

Strategien «Framtid, fornyelse og digitalisering. Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen 2017-2021" innebærer blant annet å gi alle elever opplæring i koding og forstå og håndtere algoritmisk tenkemåte og programmering.

–Hvilke fag som skal ha algoritmisk tenkemåte og koding i læreplanene, må vi komme tilbake til, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Regjeringen vil også ha et nasjonalt forsøk med koding som programfag i videregående skole. Fra før har regjeringen innført programmering som valgfag i ungdomsskolen.

– Det har vært stor interesse for dette, og vi åpner nå for at alle skoler som ønsker det, kan tilby faget til sine elever, sier kunnskapsministeren.

Fake news og nettvett

Strategien har også som mål å øke barn og unges kompetanse på kildekritikk og nettvett.

– Fremveksten av falske nyheter og mobbing i sosiale medier stiller dagens barn og unge overfor store utfordringer når det gjelder kildekritikk og nettvett. Vi må gi elevene gode, grunnleggende digitale ferdigheter og digital dømmekraft, sier barne- og likestillingsminister Solveig Horne.

Regjeringen lover at gode interaktive læremidler og nødvendig infrastruktur og utstyr skal følge strategien. Regjeringen vil også løfte lærernes digitale kompetanse. Ifølge undersøkelsen Monitor Skole 2016 sier én av tre lærere at de ikke får god nok støtte fra skolen til pedagogisk bruk av IKT.

Et av tiltakene i den nye digitaliseringsstrategien er å utvikle et eget videreutdanningstilbud innen digital kompetanse og pedagogisk bruk av IKT.

– Vi vil også utdanne egne IKT-lærerspesialister, som kan være med på å løfte skolene og andre lærere faglig på dette feltet, varsler kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Individuell tilpasning

Ifølge Horne vil økt satsing på IKT i skolen gi bedre muligheter til å tilpasse undervisningen til den enkelte, noe som kan gi ny muligheter for elever som har for eksempel synshemning og lese- og skrivevansker.

– Både læringsplattformer og digitale læremidler skal bli universelt utformet. Regjeringen vil også starte opp egne prosjekter for å skape en mer inkluderende praksis ved bruk av IKT, sier Horne.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS