Studiepoeng og praksis på lærerutdanningen

Det bør vurderes om ikke praksis i allmennlærerutdanninga bør gi studiepoeng, skriver innsenderen av dette innlegget. Han foreslår 10 studiepoeng per år.

Allmennlærerutdanningen er i dag 4-årig. I løpet av bare noen få tiår har den blitt fordoblet. Enkelte har foreslått å differensiere mellom småskoleutdanning og mellom- og ungdomsskoleutdanning. Sistnevnte utdanning er foreslått å økes til 5 år. Da blir det et masterstudium. Jeg ønsker ikke å berøre dette nå, men stille noen spørsmål ved dagens verdsetting av obligatorisk praksis i lærerutdanningen.
 
6 uker hvert år (unntak: 4. år) er det obligatorisk praksis. Dette er tid studentene tilbringer i skolen for å få kjennskap med læreryrket, men også der mye av skikkethetsvurderingen foregår. Her vil det tydelig komme frem om læreryrket er noe å satse på eller ikke. I dag blir det imidlertid ikke gitt noen studiepoeng for denne tiden. Det får man bare for innleveringer og eksamener. Praksis kommer som en ekstra arbeidsbelastning i tillegg til lesing, studiearbeid osv.
 
Jeg vil derfor foreslå at det vurderes om ikke praksis bør gi studiepoeng. Mitt forslag er 10 studiepoeng per år. Dette fordi praksis er en del av utdanningen, slik at dette derfor også bør gi uttelling. Et annet alternativ kan være å utvide utdanningen til fem år, men at man da får like mange studiepoeng for skolefagene som i dag.
 
Da gir utdanningen mastergrad. Jeg har tidligere studert til høgskolekandidat ved økonomi- og administrasjonutdanningen ved HiO. Da var det ingen praksis, men allikevel ikke mer pensum ifht. antall sider.
 
Skal praksis verdsettes tilstrekkelig, er derfor mitt primære forslag at lærerstudenter godskrives 30/40 studiepoeng for praksis. Disse kan erstatte 4. studieår, men med et tillegg av fag verdt 20/30 studiepoeng. Nærmere utredninger og drøftinger får man eventuelt komme tilbake til. Dette har også overføringsverdi til førskolelærerutdanningen.
 
Jeg håper herved at læresteder/høgskoler, Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene griper tak i denne viktige saken!
 
Lars Mæhlen er allmennlærerstudent ved HiO