Ida Groven.
Ida Groven.

Den kjipe våren

Ingen tilkallingsvakter og hjemmestudier var ikke den beste avrundingen av Ida Grovens tredje år på lærerutdanningen.

Publisert

Nå er det bare jobbing og litt ferie som venter før oppkjøringen til masteren starter til høsten.

Ida (25) går på den femårige lærerutdanningen og Utdanning har møtt henne med ujevne mellomrom siden hun startet for tre år siden. Hun går ved studiested Drammen ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Hjemmestudier

– Det ble en brå overgang da alt stengte i mars, men det har vært greit å jobbe hjemmefra. Det var kjipest de første ukene for da gikk jeg fra å ha en hektisk hverdag med studievenner og ekstrajobbing på skole, til å sitte alene, forteller Ida.

Hun bor på Vestfossen, og har i sju år jobbet ekstra ved Vestfossen barneskole. I nedstengningsperioden var det ikke behov for tilkallingsvikar, så da ble det bare studier på Ida.

– En venner seg til det, men det var fint å komme tilbake på jobb da skolen åpnet igjen. Jeg har vært ved noen faste kohorter etter at skolen begynte igjen. Det var godt å begynne igjen, jeg trives veldig godt på skolen.

Etter at skolen åpnet igjen har det blitt mye jobbing, men studiene har allikevel blitt gjennomført som planlagt.

– Nettstudier fungerer greit for en periode. Men jeg savner jo studievennene mine, forteller 25-åringen.

Ida da Utdanningsnytt skrev om henne for første gang i 2017.
Ida da Utdanningsnytt skrev om henne for første gang i 2017.

Læren om å lære

Ida tok først en bachelorgrad i økonomi, men fant at hun heller ville utdanne seg til lærer. Hun kunne ha valgt å ta den fireårige grunnskolelærerutdanningen, men valgt å vente for å gå på det femårige masterløpet.

– Jeg angrer ikke på at jeg tar det femårige løpet. Fire år hadde sikkert vært greit, men når jeg først skulle i gang med å utdanne meg til lærer var det likeså greit å ta en master. Da slipper jeg å ta det senere, sier Ida.

– Er det noe du savner på studiet?

– Jeg skulle ha ønsket med mer didaktikk. Det er bra å kunne fagene en skal undervise i, men det er også viktig å kunne hvordan en lærer ifra seg. Til tider kan det være veldig avansert matematikk med høy vanskelighetsgrad vi skal lære og det er jo nyttig, men jeg skulle ha ønsket meg mer fokus på didaktikken. Det er så stor forskjell på hvordan den enkelte lærer og det skulle jeg gjerne ha lært mer om, sier lærerstudenten.

Les også: Nyutdannede lærere må undervise i fag de ikke er kvalifiserte til

Sommerjobb

I tillegg til å være lærervikar, eller pedagogisk medarbeider som det heter har også Ida begynt i enda en ekstrajobb.

– Ja jeg har begynt som personlig assisten, men det også på tilkallingsbasis. Så jeg håper at jeg får en del jobbing i sommer.

– Skal du ikke ha noe ferie?

– Det blir nok noen korte turer. Blant annet har jeg planlagt en tur til Stryn. Det skal bli godt med en pause fra studiene. Jeg har jo holdt på noen år.

Med bacheloren i økonomi, har Ida gjennomført seks år med høyere utdanning.

Les også: Nå blir det lærertørke

Fordypning

I og med at Ida går på et masterløp skriver de ikke bacheloroppgave. Men fra høsten av er det oppkjøring til masteren.

– Det kommer nok til å bli hardt, men det skal nok gå, sier den erfarne studenten.

Fordi om Ida synes de tre årene på studiet har gått fort, ser hun frem til en dag å bli ferdig.

– Jeg merker at jeg begynner å bli skikkelig giret på å komme meg ut i fast jobb. Det å kunne ha ansvaret helt selv er noe jeg ser frem imot. Det er jo praksisperiodene jeg liker aller best, så jeg er trygg på at jeg har valgt riktig studie, sier Ida Groven.