Nå bør regjeringen ha et solid grunnlag for å komme i gang med å foreslå endringer for Stortinget, sier Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet. Foto: Marianne Ruud
Nå bør regjeringen ha et solid grunnlag for å komme i gang med å foreslå endringer for Stortinget, sier Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet. Foto: Marianne Ruud

Henriksen: Nå må regjeringen raskt komme med forslag til endringer i spesialundervisningen

– Det brukes 10 milliarder kroner på spesialundervisning hvert år. Likevel får ikke alle elever like god eller like rask hjelp som de trenger. Sanner må sørge for at det nå endres, sier Martin Henriksen (Ap).

Publisert

– Jeg forstår at Sanner ikke vil forhaste seg, men rapporten han fikk fra ekspertgruppa i går er den tredje rapporten regjeringen mottar om spesialundervisning siden 2014.  Nå bør regjeringen ha et solid grunnlag for å komme i gang med å foreslå endringer for Stortinget, sier Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.

Henriksen viser til at det gikk over to år fra Høyre- og Frp-regjeringen mottok Djupedalutvalgets rapport om å stoppe mobbing til det faktisk ble endringer for elevene i skolen.

 

 

–  For elevene som går på skolen i dag er det avgjørende at regjeringen ikke lar dette dra ut. For eksempel bør kunnskapsministeren umiddelbart starte arbeidet med å innføre rask kartlegging av alle elever, der alle som trenger rask utredning får oppfølging på skolen. Et slikt system har Arbeiderpartiet foreslått å innføre hvert år siden 2014. Men Høyre, Frp og Venstre har vært mot. Nå håper vi kunnskapsministeren snur, sier han.

Når det gjelder andre forslag er Henriksen ikke like utålmodig. Han synes Sanner bør ta seg bedre tid når flere andre av de andre forslagene fra ekspertgruppa skal vurderes. Her vil også Henriksen avvente høringsrunden.

– Jeg mener det er grunn til å bruke lenger tid på noen av forslagene, for eksempel det å fjerne den individuelle retten til spesialundervisning. Vi er opptatt av å ikke svekke rettighetene til barn med funksjonsnedsettelser, som først fikk en likeverdig rett til opplæring i 1994, sier han.