Rådgivers lønn og posisjon i videregående skole
Det er dessverre blitt slik at personer som arbeider i skoleledelse, men som ikke alltid har så mye med elever å gjøre, har gått styrket ut av de siste års lønnsforhandlinger. Personer som arbeider nær elevene, har blitt hengende etter, skriver innsen
Fra pålitelig hold fikk vi vite at
Utdanningsforbundet hadde gått med på en "deal" med
motparten som innebar at vi ble fratatt to lønnstrinn samtidig
som rådgiverstillingen skulle bli en funksjon istedenfor
plassering i egen stillingskode med de fordeler som følger med
dette.
At vårt fagforbund først
framforhandler en avtale, for så noen måneder seinere
glatt å gi slipp på den, er mer enn merkelig.
Mange av oss har etter dette fått en
"hyggelig" beskjed om at vi vil bli trukket i lønn for det vi
- i god tro - har mottatt som lønn etter gammelt regulativ -
fra skoleårets begynnelse, noe vi bestrider lovligheten
av!
Vårt siste håp var de lokale
forhandlingene. Vi regnet som så at vi var en liten gruppe og
at det ikke ble så kostbart for fylkeskommunen å gi en
kompensasjon for det vi mistet. Men mange rådgivere fikk
ingenting i år heller.
Det har vi opplevd før: Både lokalt
og sentralt sies det mye fint om det viktige arbeidet vi
utfører; men når det kommer til stykket, må vi
nøye oss med vakre ord og "knapper og glansbilder!"
En ting er penger. Viktigere er signalene om
at jobben ikke er så viktig likevel. Det er dessverre blitt
slik at personer som arbeider i skoleledelse, men som ikke alltid
har så mye med elever å gjøre, har gått styrket
ut av de siste års lønnsforhandlinger. Personer som
arbeider nær elevene, har blitt hengende etter.
Dette mener rådgiverne er urettferdig. Et
helhetlig syn på skole forutsetter likeverdighet mellom de to
gruppene. Ledere, kontaktlærere og rådgivere er alle
viktige for en god skole. Det bør lønnen også
avspeile!
Jeg ber om at en ansvarlig i
Utdanningsforbundet kommenterer dette innlegget. Er forbundet
fornøyd med den behandlingen rådgiverne har fått i
lønnsforhandlingene de siste årene?
Synes dere det er rimelig at jeg som
rådgiver, med rådgiveransvar for 300 elever, får 0
kroner i godtgjøring, mens en kontaktlærer med ansvar for
12-15 elever, årlig får en godtgjøring på
10.000 kroner?
Innsenderen er lektor med tilleggsutdanning i
rådgivning og mer enn 20 års praksis som rådgiver.
Medlem av Utdanningsforbundet fra 1968.