Nå er det bare bedre matematikkarakter som kan ta fra han drømmen om å begynne på lærerstudiet. Johan Nerland håper sommerkurset skal hjelpe han. Foto: Albin Holterman Ødegaard

1042 studenter på mattekurs

Johan Nerland (21) drømmer om å bli lærer, men har bare 3 i matte. Han er én av over 1000 studenter som går på kurs i sommer for å få den obligatoriske 4-eren.

Johan Nerland har søkt på lektorutdanning i Oslo. Karaktersnittet hans er godt nok til å komme inn på utdanningen. Men han har tre i matematikk. I år er han én av 76 studenter på Universitet i Oslo (UiO), som går på mattekurs for å tilfredsstille kravet om at alle lærere må ha fire i matte.

– Jeg blir nok ikke mattelærer, selv om dette kurset har økt interessen min for matte betraktelig, sier Nerland.

 – Jeg satser på engelsk, kombinert med historielærer.

 

Matteferie

I fjor klarte bare en av tre av studentene på forkurset i matte å få karakteren fire. Kunnskapsdepartementet har evaluert fjorårets mattekurs, og det er gjort flere endringer.

Departementet har henstilt til universiteter og høyskoler om å ta lærdom fra slik sommerkurset ble gjennomført i fjor. Institusjonene har selv ansvaret for å organisere og utvikle forkurset slik at søkere får et godt faglig opplegg, står det i en uttalelse fra Kunnskapsdepartementet.

Johan Nerland har brukt fire uker av ferien sin på UiO. Hver dag har han fått undervisning i matte. Og etter disse ukene tør han å være litt optimist. 

 

For fjerde gang

– Jeg er usikker på om jeg kommer til å klare det, men det virker lovende, enn så lenge, sier han. Kurset er han veldig fornøyd med.

– Kurset har vært veldig bra! Vi sitter i små klasserom med flere lærere, så man får hjelp med en gang man lurer på noe, sier Nerland. Han har tatt matteeksamen fire ganger som privatist for å forsøke å få 4. Det har han ikke klart. Mattesommeren har gjort at han skjønner mer av matten. 

– Det er de fundamentale tingene jeg ikke har skjønt, men lærerne her har en annen tilnærming som gjør at det er lettere å forstå. Det legges frem på en måte som gjør at løsningene fremstår logisk, sier Nerland.

Han har blitt kjent med de andre som går på kurset, og krysser fingrene for at alle kommer til å klare firer-kravet. I fjor var det mange studenter som fortalte at de ble forvirret av språket i matematikkeksamenen som ble gitt etter kurset.

Det er Utdanningsdirektoratet som har ansvar for å utarbeide den nasjonale prøven. Ifølge Utdanningsdirektoratet, så gjør de kontinuerlige forbedringer i sine eksamener og prøver basert på tilbakemeldinger de får, melder Kunnskapsdepartementet.

 

Morsomt å lære bort

Johan Nerland motiveres av tanken på å bli lærer, og på kurset har han øvd seg på det også.

– Jeg syntes det er utrolig moro å lære bort. Vi driver en del med det på mattekurset. Ved at vi jobber i par og diskuterer samtidig som vi lærer bort det vi kan og tar imot kunnskap om det vi ikke kan. Folkene her er veldig ulike, noen er flinke på noe, andre på noe annet. Så man må kunne forklare på veldig mange ulike nivåer. Det har jeg lært mye av, sier Nerland.

Å bruke sommerferien på skolebenken er greit, når reglene først er som de er, mener Nerland: 

– Det er jo først og fremst selvforskyldt at jeg sitter her. Men det at de endret kravet fra 3 til 4 synes jeg er dumt. Hadde de ikke gjort det hadde jeg jo gått rett inn. Nå som de først har økt kravet så er det bra at vi får forkurs som en slags ekstra sjanse. Kurset er jo veldig bra, det som er dumt er at det avgjør om jeg kan bli lærer eller ei, sier Nerland.

Dersom du ikke får fire i matte etter kurset, vil du gi opp lærerdrømmen eller prøve igjen?

-Jeg prøver igjen neste år! Det blir lærer uansett. Så da tar jeg et årstudium i noe annet i mellomtiden, kanskje historie.

Det avholdes eksamen i kurset mandag den 31. juli. 

Powered by Labrador CMS