Ny undersøkelse: Store kvalitetsforskjeller mellom vgs

Landets videregående skoler har fått karakterer i en ny rapport, bestilt av kunnskapsministeren. Oslo og Akershus har de beste skolene, mens Finnmark har de dårligste, viser rapporten.

Fakta: "Skolekvalitet i videregående opplæring"

  • Senter for økonomisk forskning (SØF) har laget rapporten Skolekvalitet i videregående opplæring på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
  • Rapporten «Skolekvalitet i videregående opplæring» viser at det er store kvalitetsforskjeller mellom de videregående skolene i Norge.
  • Forskerne har utviklet et sett med syv enkeltindikatorer, og et samlet mål på skolekvalitet. Fullført videregående opplæring på normert tid og elevenes eksamens- og standpunktkarakterer inngår i beregningen. 
  • I undersøkelsen har man sett på hvor mye den enkelte videregående skole bidrar til det elevene lærer, og hvorvidt skolene bidrar til at elevene greier å fullføre videregående skole eller ikke.
  • Forskerne har tatt høyde for at elevenes bakgrunn varierer mellom skolene, blant annet gjennom å kontrollere for karakterer fra ungdomsskolen og sosial bakgrunn.
  • Skolekvaliteten måles på en skala fra 1 til 6.
  • Rundt halvparten av de videregående skolene har en kvalitet som ikke er signifikant forskjellig fra landsgjennomsnittet som er på 3,1.
  • Skolene i de tre nordligste fylkene har samlet sett lavere kvalitet enn resten av landet.
  • Skoler i Oslo og Akershus har ifølge forskerne den beste skolekvaliteten.

 

Karakterer fra 1 til 6 angir hvilke resultater rektor oppnår på hver enkelt skole, og landsgjennomsnittet er gitt karakter 3,1, skriver Aftenposten.

– Jeg vil understreke at det er viktig å lese resultatene for enkeltskoler med varsomhet. Det som er viktig nå er at alle skoleeiere tar tak i resultatene og bruker dem konstruktivt. Kunnskap om kvalitetsforskjeller mellom skoler kan gi grunnlag for en mer målrettet innsats mot de skolene som sliter, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Rapporten har kategorisert 359 videregående skoler i fem grupper, hvor gruppe 1 utgjør de 20 prosent svakeste skolene og gruppe 5 de 20 prosent beste. I Oslo er ingen av skolene i den dårligste gruppen og nesten halvparten i den beste. Fylket får en snittkarakter på 3,7, i likhet med Akershus

Nordland, Troms og Finnmark kommer dårligst ut. Alle de sju videregående skolene i Finnmark ligger i gruppe 1. Rapporten er utarbeidet av Senter for økonomisk forskning (SØF) på oppdrag for Kunnskapsdepartementet.

– Dette resultatet viser bare hvor mye arbeid vi har igjen, sier fylkesordfører i Finnmark Runar Sjåstad (Ap) til avisen.

Resultatene er beregnet ut fra elevkullene som startet på videregående skole i 2008-2009. Tallene er ment som et verktøy for skoleeierne for å styrke utvikling og ressurser.

Røe Isaksen understreker at undersøkelsen ikke viser alle sider ved skolene.

– Men mange dropouts og et høyt antall elever som ikke får med seg det de skal gjennom skolegangen sin, er uansett kritisk, sier han.

I 2017 skal regjeringen legge frem en ny stortingsmelding om norsk skole. Forskjeller i skolekvalitet mellom fylker, kommuner og skoler blir et viktig tema.

(NTB / Utdanning)