Norske myter og fakta om Finland
Lærer er et statusyrke i Finland. For øvrig er man tradisjonelle og solide. Det er ingenting fancy over finsk skole. Finske kolleger var i det hele tatt litt brydd over suksessen. Det hele lignet litt på Norge før det ble "typisk norsk å være god", sk
"Fagene blir opplevd som livsfjerne, og
lærerne er ikke trygge nok til å frigjøre seg fra
lærebøkene. Det handler om at lærerkompetansen ikke
er god nok, og at lærerne skaper uinteressant og lite relevant
undervisning."
Dette representerer utvilsomt en flik av
sannheten, men i forhold til kjernen i Pisa-problematikken er
sitatet patetisk utilstrekkelig. Vår leder bør vite bedre
enn å uttale seg som frittstående observatør
når pressen jager syndebukker, selv om uttalelsen
sannsynligvis er tatt ut av en større sammenheng. Tanken er
vel å markere at Utdanningsforbundet, som alltid, er beredt
til å legge bredsiden til for å skape "en bedre skole",
og sunn selvkritikk hører med i prosessen.
Det skal vi selvsagt, for det er jobben
vår. Men først skal vi ettertrykkelig rette en
harmdirrende pekefinger mot roten til Pisa-elendigheten: L97, R94,
Gudmund Hernes og Aps utdanningspolitiske regime på 90-tallet.
Personlig føler jeg også trang til å trampe på
levningene. Vik fra meg med alle eplekjekke "nå må vi
stå sammen-" og "se fremover-" løsninger. Først
setter vi skapet på plass.
Selve forutsetningen for 90-tallsreformene var
å redusere lærernes innflytelse, og noe av det
første Hernes gjorde var å kvitte seg med
Grunnskolerådet og Rådet for videregående
opplæring. Rådsfunksjonene ble erstattet med
høringer, og det viste seg fort at høringer under Hernes
var lite annet enn pedagogiske pusteøvelser.
Praktiserende læreres innflytelse over
egen arbeidssituasjon ble dramatisk redusert. I stedet vokste det
frem en gruppe systemlojale reformpedagoger med
skrivebordstilknytning til skolen. Det er dette "nye pedokratiet"
professor Kåre Skagen mener er en fare for skolen, og det er
ingen overdrivelse å hevde at det eksisterer et anstrengt
forhold mellom pedokrater og praktiserende lærere.
I Ap-universet har selvdrevne og egenmotiverte
elever gått omkring som lærings-entreprenører i et
prosjektlandskap og bedrevet læring og atter læring, mens
lærere har gjort sitt beste for å unngå
nærkontakt med kritt og tavle. Veiledning har vært inn,
undervisning ut.
Det viser seg nå at Hå kommune i
Rogaland, selve utstillingsvinduet for reformideologien, er blant
de dårligste i fylket målt etter eksamensresultater.
Tidligere har den samme tendensen vist seg i pilegrimskommunene
Håbo og Farila i Sverige. Det er spesielt de svake elevene som
faller gjennom i systemet.
Kristin Clemet har ikke skyld i dette. Partiet
Høyre markerte imidlertid ingen påfallende motstand mot
Gudmund Hernes og hans visjoner. Faktum er at det gjorde ingen
andre i det politiske miljøet heller. Norsk skolepolitikk i
elendighetens tiår er preget av mange markeringsbehov men en
rørende enighet om veivalg. Denne enigheten gjelder
fortsatt.
Clemet har selvfølgelig også sine
skolepolitiske svin på skogen: Hun overførte lærerne
til KS-området, og svekket dermed lærernes status
ytterligere. (Riktignok foretok hun seg ingenting før
Ap-landsmøtet hadde gitt sin indirekte tilslutning gjennom
"Dagen derpå-vedtaket" i 2002.)
Hennes regjering er ansvarlig for den
uthulingen av kommuneøkonomien som nå slår dramatisk
ut for skolesektoren. Hun gjentar stadig sitt mantra om at det ikke
er påviselig samsvar mellom lærertetthet og
læringsresultater, selv om hun burde ha vært lenge nok i
jobben til å vite at skole "på norsk" representerer en
ganske særegen Ole Brumm-avart (Ja takk, begge deler).
Det er også påfallende umusikalsk
å sette hvite, velstående Vinderen opp mot multietniske
Ruseløkka (eller andre -løkker) i offentlige
karaktertabeller. Det er bare å kaste et blikk på Tony
Blairs angstridde lærerkorps for å se langtidsvirkningene
av aggressiv (og urettferdig) måling og veiing. Det befordrer
ikke kvalitet.
Som lærer tar jeg ikke ansvar for
Pisa-elendigheten. Min yrkesgruppe er bevisst og systematisk blitt
parkert uten reell innflytelse, og pedokratiet er ikke en gruppe
jeg identifiserer meg med. Mange av oss har dessuten gjentatte
ganger gjort oppmerksom på at keiseren er særdeles lett
antrukket.
Det er mulig at det eksisterer et reelt
kompetanseproblem blant grunnskolelærere. I så fall
skyldes det en blanding av dårlig rekruttering, mangelfull
sertifisering og manglende etterutdanning. Alt dette har en
politisk rot og er et politisk ansvar.
Utdanningsforbundet, med forløpere, er
imidlertid ikke uten skyld. Gjennom hele perioden har
unnlatelsessyndene stått i kø. Gjennomgangsmelodien har
vært: For lite, for sent, for uklart, for puslete. I så
måte er det innledende Hjetland-sitatet et illustrerende
eksempel.
Finske skolemyndigheter forklarer sin
akademiske suksess med et velutdannet lærerkorps, som holder
høy faglig standard. Lærer er et statusyrke i Finland.
For øvrig er man tradisjonelle og solide. Det er ingenting
fancy over finsk skole (jeg har sett det ved selvsyn).
"Endringskompetanse" er ikke prioritert, og de skolepolitiske
honnørordene glimrer med sitt absolutte fravær. Finske
kolleger var i det hele tatt litt brydd over suksessen. Det hele
lignet litt på Norge før det ble "typisk norsk å
være god".
Det er mulig norske lærere har et
kompetanseproblem, men kjernen i det skjeve tårn i Pisa er at
vi har et grunnleggende skoleeier-problem. På tross av gode
hensikter har det politiske miljøet spilt fallitt gjennom en
kombinasjon av hybris, arroganse og god, gammeldags inkompetanse -
og Ap har et hovedansvar.
Det er for øvrig ingenting nytt i denne
påstanden. Rune Slagstad, Egil Børre Johnsen, Jon
Severud, Jon Hustad, Erik Sølvberg, Kåre Skagen, Atle
Måseide med flere har dokumentert forfallet overbevisende fra
forskjellige vinkler.
Personlig har jeg vanskelig for å
forholde meg lidenskapsløst til denne utviklingen. Den kaller
på et rent og glødende raseri. Derfor har jeg alvorlige
problemer med at lederen i mitt forbund uttaler seg som en hvilken
som helst systemlojal pedokrat, og bedriver offentlig harmonisering
og selvransaking milevis unna kjernen i problemet.