Adina, Mathilde, Storm og Thorvald snakker sammen om hvorfor tallet tre har et høyere tårn enn tallet to.
Adina, Mathilde, Storm og Thorvald snakker sammen om hvorfor tallet tre har et høyere tårn enn tallet to.

Vil gjøre barna tryggere på tall før skolestart

I Garder barnehage får førskolebarna besøke tallenes verden.

Publisert

– Null, en, to, tre, fire, fem, seks, sju, åtte, ni, ti! teller Adina høyt.

Hun tar sats og hinker langs en sti med tall på gulvet, hele veien inn i Tall-land.

– Wow, Adina! sier pedagogisk leder, Petra Haubold, og de andre barna klapper.

Siden 2014 har alle førskolebarna i Garder barnehage i Vestby kommune i Viken fått besøke Tall-land et par ganger i måneden. Alle tallene her inne bor på en gård. I dag skal de besøke tretallet. Barna setter seg i ring rundt et lite trekantet hus med tre vinduer. Petra blar frem til det tredje kapittelet i boka «Det lille nullet og de andre».

– En god start er gull

– Før barna starter på skolen, kan de ofte skrive navnet sitt, kanskje også «mamma» og «pappa», og lese noen ord. Men hvor er tallene? spør Petra Haubold.

I 2005 deltok hun på et kurs i Tyskland i matematikk- og språkprosjektet «Komm mit ins Zahlenland». Opplegget hennes i Garder barnehage er basert på dette. Læring gjennom lek er metoden. Målet er at barna skal ha en bedre tallforståelse før skolestart, slik at overgangen blir litt mykere.

Adina hinker inn i Tall-land.
Adina hinker inn i Tall-land.

– Kan vi gi barna en god start med et slikt prosjekt, er det gull for alle, forteller Jonas Lindblom.

Han er daglig leder i barnehagen og veldig fornøyd med prosjektet.

– Skolestarten kan bli veldig tøff dersom man ikke har det grunnleggende på plass. Da begynner man nesten å henge litt etter med en gang.

En annet viktig grunn til at de driver prosjektet, er at barna skal tørre å tenke høyt og svare på oppgaver og spørsmål i plenum.

– Mange barn er engstelige for å svare feil. Med dette opplegget får de øvd seg på å svare og snakke foran andre, slik at de stiller litt robuste når de starter på skolen, sier Jonas.

Etter høytlesingen løper barna bort til en skattkiste. Derfra skal de velge en ting å gi i gave til tallet de besøker. Gaven skal ha noe med tallet å gjøre, og etterpå forklarer de hvorfor de valgte akkurat den.

– Em, han kan få en terning, fordi den ene siden har tre prikker, forklarer Thorvald og løper tilbake til det lille trekantede huset.

– Tretallet, jeg elsker deg, vær så god, sier han og rekker frem gaven.

Talltrollet lager kaos

Det er bare én som truer idyllen i Tall-land: Trollet Hokuspokus.

Så fort barna forsvinner ut av rommet, som nå når de skal hente vannflaskene sine, er han på ferde. Han flytter på ting, snur om på rekkefølgen til tallene i tall-listen og bytter på gårdshusene.

– Han har vært her, roper ett av barna når de kommer inn igjen.

– Hokuspokus har vært her!

Førskole-gruppa blir de som må rydde opp igjen. Barna ser seg rundt og begynner å rydde opp i rotet Hokuspokus har laget. De samarbeider om å få alt tilbake på plass.

Hver gang barna besøker Tall-land, leser pedagogisk leder Petra Haubold fra boka «Det lille nullet og de andre».
Hver gang barna besøker Tall-land, leser pedagogisk leder Petra Haubold fra boka «Det lille nullet og de andre».

Petra sier hun merker at prosjektet har ført til at barna er blitt flinkere til å samarbeide. De lærer å argumentere for sine egne meninger, men opplever at de også må lytte til andre.

I tillegg til å leke med tallstiger og konkreter har barna sine egne permer der de setter inn ark med tall de har klippet ut i forskjellige farger og materialer. Og selv om det ikke er et mål, forteller Petra at flere av barna også begynner å regne litt innen året er omme.

– Ikke alle er så begeistret for opplegg som ligner skole i barnehagen. Hva sier du til dem?

– Det er jo ikke slik at barna ikke vil dette. De synes det er gøy, sier Petra.

– Jeg tror mange voksne hører ordet matematikk og ser for seg hvordan vi lærte å regne da vi gikk på skolen. Men her handler det om læring via lek, legger Jonas Lindblom til.

Samarbeidsutvalg-representant i barnehagen, Ada Pauss Jönsson, forteller at foreldrene også er fornøyde med opplegget.

– Barna virker veldig fornøyde og er blitt nysgjerrige på tall. De får en glede ved å lære som er viktig å ha til skolestart, mener hun.

Hennes eldste datter er allerede på skolen. Hun tror prosjektet i Garder barnehage har gjort noe med hvor gøy hun synes tall og matematikk er.

– Tall-land gjør at tall blir morsomt og konkret. Jeg tror det er derfor min eldste datter har så mye glede av tall nå, sier Pauss Jönsson.

Les også: Foreldrenes utdanning avgjør hva de mener barna skal lære i barnehagen

Ut av Tall-land

Besøket i Tall-land går mot slutten. For å komme seg hjem må barna telle den andre veien, ned fra ti. Storm vil være først og teller bestemt ned til null.

Vebjørn står litt fast ved åtte. Mathilde hjelper ham, og sammen teller de høyt nedover tallstien, mens de andre barna klapper.

Til slutt står bare Petra igjen. Hun trenger også hjelp. Da kommer Vebjørn, Adina og Storm til unnsetning. Det handler om samarbeid.