Dårligere matematikkresultat trass flere timer

Danmark har falt markant på den internasjonale matematikktesten TIMMS

Publisert

Danske skoleelever har flere timer med matematikk enn norske, finske og svenske. Likevel ligger de langt under de norske og finske i den siste internasjonale matematikktesten TIMMS.

Dette kommer fram av en pressemelding fra Århus universitet. Det er Forskning.no som først omtaler saka.

Danske elever er nå på samme nivå i matematikk som i 2007, etter å ha hatt god framgang i åra imellom.

Les også: 5.-klassingene er i Europa-toppen i matematikk og naturfag

Flere timer

Danmark innførte for seks år siden en skolereform. Et viktig trekk var flere undervisningstimer, særlig i dansk og matematikk. Dette er første testen etter innføringa som tester elever som har fått hele sin skolegang etter reformen.

I pressemeldinga trekkes det fram at det framfor alt er prestasjonene til barn fra familier med høy sosioøkonomisk status som har gått tilbake i prestasjon. Barn med lavere sosioøkonomisk status har falt mindre.

Undersøkelsen viser også at elevenes trivsel ved å holde på med matematikk er blitt mindre.

Universitetet sier i pressemeldinga at de ikke kan si noe om hvorfor resultata er blitt dårligere.