Spent Aasland "har det i seg"

På en måned har mer enn 90.000 personer tatt lærertesten på hardudetideg.no. Tora Aasland var en av dem som besto og håper kampanjen gir resultater.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland er svært spent på om kampanjen har ført til at flere søker lærerutdanningene.

– Jeg er svært spent på tallene, sier kunnskapsministeren til Utdanning.

– Samordna opptak har frist onsdag 15. april, og jeg håper sterkt at tallene viser en endring og at vi har klart å snu trenden, som de siste årene har vært stadig lavere søkertall til lærerutdanningene, sier statsråden.

  • 114.122 nordmenn har den siste måneden vært inne på lærerrekrutteringskampanjens nettside hardudetideg.no.
  • Antall unike besøkende er 93.187.
  • Nesten 92.000 har tatt den uhøytidelige testen.

Godt mottatt

I knappe fire uker har kampanjen pågått. En egen reklamefilm har blitt sendt på TV og bannerannonser på nett har bidratt til å dra trafikk til nettsiden. Totalt sett skal kampanjen gå over tre år, men er bare en del av den samlede satsingen på læreren.

– Andre elementer er stortingsmeldingen om ny lærerutdanning og partnerskapet GNIST som samler alle de store organisasjonene i Utdannings-Norge, sier Aasland.

– Stortingsmeldingen ble svært godt mottatt og vi er overbevist om at de endringene som nå kommer i lærerutdanningen er til det bedre, sier hun.

Aasland "har det i seg"

– Vi er selvfølgelig veldig godt fornøyd med at så mange har vist interesse for læreryrket ved å gå inn på disse nettsidene, sier Aasland.

Hun har selv tatt testen og fikk bekreftet at hun "hadde det i seg"

– Så kanskje jeg nå heller skulle satse på å bli lærer, sier Aasland spøkefullt.

– Jeg er også svært fornøyd med at det på Facebook snart er 1000 medlemmer i den uavhengige gruppen "Vi som har det i oss" og at bloggverdenen ellers er full av positive kommentarer om læreren.

– Dette engasjementet indikerer at satsing på web har vært vellykket, sier Aasland.

– Truffet en nerve

Gjennomsnittstiden folk er inne på nettsiden er over seks minutter, sammenlignet med vanlig besøk for lignende sider er dette svært lang tid, ifølge direktør Petter Skarheim i Utdanningsdirektoratet. Skarheim er leder for hele GNIST-kampanjen.

– Det er blitt skrevet 350 innlegg på forumet i tilknytning til nettsiden. Lærere over hele landet har tydeligvis satt pris på endelig å få litt positiv oppmerksomhet. Det er tydelig at vi har utløst noe; at vi har truffet en nerve, sier Skarheim.

– Den enste kritikken vi har fått i forbindelse med denne kampanjen er at den burde kommet for lenge siden, sier Skarheim.

Powered by Labrador CMS