Ungdommens favorittbok stiller spørsmål som det ikke finnes svar på

Elever fra sju videregående skoler kåret i går boken Redd Barna av Tiril Broch Aakre til Ungdommens kritikerpris. De liker at boken stiller spørsmål som det ikke finnes svar på. For slik er livet.

På første benk i det ærverdige og nyåpnede Kulturhuset Sentralen i Oslo, sitter åtte norske samtidsforfattere. De er nominert til Ungdommens kritikerpris, som deles ut hvert år i begynnelsen av mars. Snart skal juryen, som består av ungdommer fra sju videregående skoler, kåre vinneren.

De nominerte var:

  • Tiril Broch Aakre: Redd barna, Flamme.
  • Inger Bråtveit: Alice A4, Oktober.
  • Geir Gulliksen: Historie om et ekteskap, Aschehoug.
  • Inger Elisabeth Hansen: Å resirkulere lengselen, avrenning foregår,
  • Aschehoug.
  • Tormod Haugland: Mørk materie, Oktober.
  • Øyvind Rimbereid: Lovene, Gyldendal.
  • Kjersti Rorgemoen: Håpet og festen, Kolon.
  • Laila Stien: Over elva, Tiden.

 

Årets juryklasser er:

  • Aust Lofoten vgs. (Svolvær, Nordland) 2B studieforberedende
  • Frogn vgs. (Drøbak, Akershus), 3. kl. påbygning
  • Aglo vgs. (Stjørdal, Nord-Trøndelag), 3. kl. påbygning
  • Horten vgs. (Vestfold), 3 kl. Medier og kommunikasjon
  • Skeisvang vgs. (Haugesund, Rogaland), 2STC studieforberedende
  • Oslo Katedralskole, 2STC studieforberedende
  • Langhaugen vgs. (Bergen, Hordaland), 2 kl. Musikk

 

Kilde: Ungdommens kritikerpris

Fra scenen forteller juryrepresentantene Helene Thorkildsen og Maiken Katarina Salomonsen, fra Horten og Aust-Lofoten videregående skole, om prosessen med å finne vinnerboka. 

– Til tider var det høy temperatur og heftige diskusjoner, bøkene ble grundig diskutert. Hver klasse holdt en appell for sin favoritt før en siste avstemning. Det er altså en solid og engasjert debatt som ligger bak avgjørelsen.

 

Ungdommen overrasker

– Ungdommene overrasker alltid med nye, annerledes og kloke lesninger av de kritikerroste bøkene, sier prosjektleder i Foreningen Les, Bjarte Bakken.

Foreningen Les tok initiativ til Ungdommens kritikerpris i 2005. Bak samarbeidet står også Utdanningsforbundet, Norsk kritikerlag, Lesesenteret og Den norske Forleggerforening.

– Skolene må søke om å bli tatt ut til dette. Som regel er det engasjerte lærere som står bak, men i år var det faktisk en elev ved en av skolene som hadde hørt om prisen og tok initiativ, forteller Bakken.

200 elever fra sju ulike videregående skoler fra det langstrakte land har de siste fire månedene brukt norsktimene til å lese og vurdere åtte skjønnlitterære bøker. Bøkene fra inneværende år nomineres av en jury fra Norsk kritikerlag, og klassene får besøk av en kritiker mens de jobber med bøkene.

En uke før prisutdeling møtes representanter fra alle klassene til storjurymøte i Oslo. Årets søknadspris for Ungdommens kritikerpris er 20. mai. Videregående klasser fra alle studiespesialiseringer kan søke.  

 

Joachim Munthe (17) og norsklærer Louise Harris-Christensen fra Skeisvang videregående skole fulgte utdelingen av Ungdommens Kritikerpris. Foto: Lisbet Jære.

Joachim Munthe (17) og norsklærer Louise Harris-Christensen fra Skeisvang videregående skole fulgte utdelingen av Ungdommens Kritikerpris. Foto: Lisbet Jære.

 

– Blir kjent med seg selv

– De har vært mye mer engasjerte enn jeg trodde, jeg tror faktisk alle har lest alle bøkene, sier Louise Harris-Christensen, etter prisutdelingen. Norsklæreren har reist til Oslo sammen med 2. klasse studieforberedende fra Skeisvang videregående skole i Haugesund

– Da jeg spurte klassen om de ville være med på dette, sa 80 prosent ja. Vi jobbet grundig med søknaden, og laget en video der vi intervjuet både ordfører og Kolbein Falkeid om verdien av å lese.

Joachim Munthe (17) var en av eleven som klart ville være med på dette.

– Det har vært fint å kunne diskutere hva vi leste i klassen, om personene, historiene. 

– Jeg synes det er fantastisk at en kan kjenne seg igjen i situasjoner når en leser. Det er ikke bare med det skjer med, det er andre som ser verden slik. Det å lese er en bra måte å bli kjent med seg selv på, sier Munthe.

Klassen hadde for øvrig Historie om et ekteskap som sin bokfavoritt, mens vinnerboken kom på tredjeplass.

 

 

Gå i dybden

– Ungdommens kritikerpris er et genialt møtepunkt mellom ungdommer og norsk samtidslitteratur. Slike møtepunkt har stor kraft sier Thom Jambak, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, som holdt innlegg.

Han tror det gode samarbeidet med lærer og elever i Ungdommens kritikerpris kan være en modell for hvordan en kan utvikle norsk skole videre.

– Elever og lærere får gå i dybden på en måte de sjelden har tid til. På veien har de ikke bare lært om litteratur, men hva som krever av et stort prosjekt som dette. Dere har også lært at deres vurderinger og meninger er viktige, og danner grunnlag for prisutdelingen, sier Jambak.

 

– Ville si noe viktig

Til slutt noen ord fra årets vinner, forfatter av boken Redd Barna Tiril Broch Aakre, som smiler fra scenen med blomster i hånden.

– Det er så mye overflatisk og meningsløst prat i dag. Med boken ønsket jeg å si noe viktig om livet, sier forfatteren.

 

– Takk! Det betyr spesielt mye for meg å vinne denne prisen, arbeidstittelen på boka var «til ungdommen».– Takk! Det betyr spesielt mye for meg å vinne denne prisen, arbeidstittelen på boka var «til ungdommen», sier forfatteren. Foto: Lisbet Jære

 

Handlingen i boken Redd Barns foregår over en hverdag. Det handler om en mor som sitter fast i sorgen etter datterens død. I juryens begrunnelse står det at boka handler om spisevegring, psykiske problemer, 22. juli, om asylbarna, om alle barn. Juryen mener det tunge og mørke budskapet er framstilt på en utmerket og enkel måte.

Broch Aakre sier til Utdanning at Ungdommens kritikerpris blir sett på som en av de gjeveste forfatterprisene i dag.

– Det betyr mye både det at boka ens blir valgt til å være med blant de åtte, og å bli lest så grundig av ungdommer.

En av storjuryrepresentantene sa det slik: «Jeg kjenner med igjen som barn og jeg kommer til å kjenne meg igjen som voksen i boka».