Korrigering til artikkel om Ndla

I artikkelen "Overveier skjerpet styring" har det sneket seg inn en vesentlig feil i omtalen av Ndla. Artikkelforfatteren påpeker at staten ikke har engasjert et firma til å utarbeide digitale læremidler for videregående skole.

Feilen er i følgende avsnitt i artikkelen [LENKE]:
"Fagleder Frank Emil Moen kunne på konferansen fortelle at målet for Ndla er å få alle fag i vg1 på nett i løpet av 2009. To år senere skal alle fag på alle tre nivåene i videregående skole ha en gratis nettbasert læremiddelversjon. Det er fylkeskommunene, unntatt Oslo, som gjennom penger fra staten har engasjert et firma til å utarbeide digitale læremidler for videregående skole. Forum for fylkesutdanningssjefer står som ansvarlig for og eier av prosjektet."

Det er ikke riktig at fylkeskommunene har engasjert et firma til å utarbeide digitale læremidler. Ndla er et interfylkeskommunalt prosjekt som skal tilrettelegge fagnettarenaer gjennom kjøp av læremidler i markedet (av blant annet forlag), kombinert med tilpassing av allerede fritt tilgjengelige læringsressurser samt gjennom egenutvikling.

Bak hver fagnettarena er det en fagredaksjon bestående av lærere ansatt i videregående opplæring (vgo) (hvor mange er tidligere læremiddelforfattere) som vet hvor skoen trykker – og som vet hvilke behov elever og lærere har i en skolehverdag hvor bruk av ikt blir stadig mer sentralt.

Ndla er et prosjekt som har til hensikt å framskaffe kvalitetssikra digitale læringsressurser skreddersydd det enkelte fag. Fagnettarenaene skal bidra til at lærere og elever skal slippe å bruke time etter time på nett på leting etter gode ressurser. Ndla skal også tilrettelegge for samhandling og deling ved at både lærere og elever kan bidra med innhold gjennom et "lag 2" utenfor det kvalitetssikra innholdet i "lag 1". Godt innhold i lag 2 kan hentes fram av fagredaksjonene og presenteres i lag 1.

Alt innhold som presenteres gjennom "lag 1" kvalitetssikres gjennom samarbeidspartnere i universitets- og høgskolesektoren, men også gjennom innspill fra brukerne – lærere og elever i vgo (den enkelte fagartikkel kan kommenteres).

Med andre ord – Ndla er et prosjekt formet av lærerkrefter, og drives av lærerkrefter. Det er lærerkreftene i prosjektet som stiller kvalitetskravene – men det benyttes også ulike faglige kompetansemiljøer og samarbeidspartnere i dette arbeidet.

Fagnettstedene for fagene naturfag, norsk og helse- og sosialfag Vg1 er under utarbeidelse og ligger allerede fritt tilgjengelig på http://fag.utdanning.no. Prosjektet har en egen prosjektweb på http://ndla.no.