Elever fra Bjørnholt videregående skole i Oslo var denne uka i bystyresalen i Oslo hvor de deltok i et FN-rollespill. Foto: Hans Skjong.
Elever fra Bjørnholt videregående skole i Oslo var denne uka i bystyresalen i Oslo hvor de deltok i et FN-rollespill. Foto: Hans Skjong.

Slik prøver disse elevene å løse Jemen-konflikten gjennom rollespill

Opp mot 90 elever fra Bjørnholt videregående skole prøvde torsdag å løse konflikten i Jemen.

Publisert

– Jeg tror man kan leke seg fram til ny kunnskap, sier Oslo-ordfører Marianne Borgen, som åpnet FN-rollespillet.

«Ønsker Iran å svare på Saudi Arabias innlegg?». En mikrofon rekkes til den iranske «representanten», som gjør rede for Irans ståsted i Jemen-konflikten.

Opp mot 90 elever fra Bjørnholt videregående skole i Oslo befinner seg torsdag i Oslo bystyresal i rådhuset i hovedstaden. De deltar i FN-rollespillet som representanter for de ulike medlemslandene i FNs sikkerhetsråd.

De skal prøve å komme frem til en resolusjon som kan få slutt på den blodige borgerkrigen i Jemen, som har herjet siden 2015.

– Jeg har alltid vært opptatt av samfunnet. Når jeg lærer om konflikter får jeg mer kunnskap om hvordan stater forhandler med andre stater, og hvordan de kan dekke over sine svakheter, sier elev Manoor Chaudhry til Utdanning. Hun representerer Iran i Sikkerhetsrådet, landet som støtter Houthi-opprørsbevegelsen som kjemper mot den Saudi arabisk-ledete koalisjonen om makten i landet. Koalisjonen støttes av USA. FN har kalt krigen i Jemen for den største humanitære krisen i verden, og minst 10.000 mennesker har blitt drept siden 2015. 

 

– Imponert over elevene

Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV) åpnet rollespillet torsdag morgen. Hun er imponert over elevene, og syns de redegjør godt for de ulike statenes syn på konflikten.

– Jeg tror man kan leke seg fram til ny kunnskap, sier Borgen til Utdanning på kontoret sitt mens de ulike statene debatterer konflikten et par etasjer over.

På ordførernes kontor sitter også generalsekretær i FN-sambandet, Anne Cathrine Uteng Da Silva.

– Rollespillet dekker mange av kompetansemålene, og skolene jobber ofte tverrfaglig i forberedelsene til rollespillet, sier Da Silva til Utdanning.

 

Satser på digitale virkemidler

Om lag 11.000 elever i ungdoms- og videregående skoler er med i ulike rollespill i regi av sambandet årlig.

– Det er i overkant av 300.000 unge i denne alderen totalt i Norge. Hvordan når dere ut til alle de som ikke får blitt med på slike rollespill?

– FN-sambandet snakker årlig med rundt 100.000 elever på ulike arrangementer. Vi satser også på digitale virkemidler som skoler og elever over hele landet kan ta i bruk, sier Da Silva.

– Jemen-konflikten er svært komplisert, med globale maktallianser på hver side av konflikten. I hvilken grad får elevene inntrykk av hvor vanskelig det er å komme fram til en resolusjon?

– Mitt inntrykk er at elevene får et godt bilde av hvor komplisert det er. De vil f.eks. merke hvilke land som har vetorett, sier Da Silva, og peker på at de fem faste medlemslandene USA, Storbritannia, Russland, Kina og Frankrike kan blokkere forslag i Sikkerhetsrådet. Totalt har rådet 15 medlemsland. De ti andre landene velges av FNs generalforsamling for to år av gangen.

 

Ikke et eliteprosjekt

Det er lærerne ved Bjørnholt vgs. som tripper rundt med mikrofonen og lapper til de ulike delegasjonene.

Mette Bjerkaas i FN-sambandet avslører at de gir innspill og tips til elevene om hva de kan si under debatten.

– Nederland fikk en lapp i sted, og etter det har de vært oppe på talerstolen to ganger, sier Bjerkaas, som er regionleder for østlandsområdet i FN-sambandet. 

Lærer Eivind Sælid ved Bjørnholt vgs. har forberedt to av klassene på rollespillet.

Han sier elevene ikke visste særlig mye om konflikten i Jemen før de begynte forberedelsene til denne dagen.

Sælid sier andre skoler som er med i FN-rollespill noen ganger går sammen med andre skoler, og lar noen elever fra hver skole delta i rollespillet.

– Slike rollespill har en tendens til å tiltrekke seg de flinkeste elevene. Men det er ikke et eliteprosjekt hos dere?

– Nei, her har vi med alle typer elever. Det har tatt tid å lære alle alt fra grunnen av, men skolen har lagt til rette for det, og lærere i ulike fag har gått sammen om prosjektet, sier Sælid.

 

Vanskelig å forsvare Saudi-Arabia

Etter om lag 2,5 timers innlegg og debatt er det tid for lunsj. En av Saudi Arabias representanter misliker Russland.

– Han som representerer Russland er flink til å argumentere, så vi vet ikke hva vi skal svare. Saudi-Arabia har jo brutt mange menneskerettigheter, så det er litt vanskelig å forsvare seg, sier elev Maryam Javed til Utdanning.

Utenfor bystyresalen venter baguetter og uformelle samtaler for de ulike representantene. Kanskje klarer de å fatte en resolusjon om noen timer.