– Foreldre og lærerer er fullstendig imot bevæpning av lærere, sier president i NEA, Lily Eskelsen Garcìa. Foto: Jørgen Jelstad.
– Foreldre og lærerer er fullstendig imot bevæpning av lærere, sier president i NEA, Lily Eskelsen Garcìa. Foto: Jørgen Jelstad.

Forslag om å bevæpne amerikanske lærere blir møtt med hoderisting

Lærerne må få våpen, mener flere politikere i USA etter skolemassakren i Florida. De største lærerorganisasjonene tar sterkt avstand fra forslaget.

Publisert

President Donald Trump møtte flere av ofrene for skolemassakrer denne uka for å diskutere hva som kan gjøres. Et av forslagene fra politisk hold har vært å bevæpne lærere. Presidenten var positiv til at trente lærere skal kunne ha tilgang til våpen.

– En våpenfri sone er bare som å si til en galning at «her kan du gå inn og skyte», sa Trump på møtet.

 

– Må hindre tilgang til våpen

National Education Association (NEA) er den største fagforeningen for lærere i USA og organiserer rundt tre millioner av dem. De går hardt ut mot forslaget om bevæpning.

– Å ta våpen inn i skolene har ingen betydning for å beskytte elevene og lærerne fra voldelige angrep, sier presidenten i NEA, Lily Eskelsen Garcìa, i en pressemelding.

Hun sier både foreldre og lærere er fullstendig imot bevæpning av lærere.

– Vi trenger løsninger som gjør at de som ønsker å bruke våpen for å massakrere uskyldige barn og lærere, ikke får tak i våpen. Å bevæpne lærere har ingen betydning for å hindre det, sier Garcìa.

 

 

 

– Vil forvandle skoler

Også The American Federation of Teachers (AFT) tar sterkt avstand fra forslaget.

– Det er på tide at politikerne verdsetter barna høyere enn våpenlobbyen, sier president I AFT, Randi Weingarten, i en pressemelding.

Hun sier at de som ønsker våpen inn i skolen, har null forståelse for hvordan en skolehverdag er.

– Jeg blir kvalm av dem som logrer for våpenlobbyen, og slike som president Trump og utdanningsminister Betsy DeVos, som ønsker å forvandle skolene til et militært område gjennom å bevæpne lærere, sier Weingarten.