Hvilken fantasiverden lever eksamensnemnda i engelsk i?

Årets eksamen i Engelskspråklig litteratur og kultur (ELK) viser 3 ting klart: Læreplanen er for omfattende, eksamensoppgavene er for (også tid-) krevende, og direktorat og nemnd tar lite hensyn til at seneste reform ikke har hatt tid til å virke ennå.

3 oppgaver, som for eksamen 22.5.09, blir fort for mange, særlig når det, i et fremmedspråk, må være tid til å revidere og rette på språket i tillegg til å besvare deloppgavene.

Oppgave 1 krever for mye, både når det gjelder innsikt i underkategorier av skjønnlitterære genre, språkvitenskap og terminologi.

Hvor langt tror utdanningsdirektorat/eksamensnemnd et skoleår er? Kanskje når VGs får elever med 10 år bak seg i Kunnskapsløftet kan basiskunnskaper i grammatikk og lingvistikk osv. forventes kjent, og kan utvikles videre på den relativt korte tiden til disposisjon for dette i ELK.

Hvilken elev, eller lærer, tror man rekker gjennom noe på alle kompetansemålene, hvis de i tillegg skal kunne oppfylle kravene i eksamensoppgaven til perfeksjonering/fordypning/oversikt på alle punkt?

Så oppleves fort eksamen som et nederlag, og løsrevet fra skolehverdagen, og motivasjon forsvinner hos den vanlige eleven, som jobber jevnt med faget, men garantert går ned 1–2 karakterer i forhold til en fortjent standpunkt. Og hos neste kull. Samt hos læreren.

Språkfagene trenger jo ikke akkurat flere hindere i norsk skole for tiden.

Oppgave 2 er grei nok, men krever ifølge sensorveiledningen kunnskap om afroamerikansk historie nesten mer enn en oppdatering på valget av den første (halvt) svarte president i USA.

Oppgave 3 har en del valg, men også ett der man kunne velge bort det meste av faglig tilknytning, og skrive om menneskelig ondskap og mobbing. Dessuten, krav om tolkning av et dikt mange ikke behøver å ha sett tidligere er tidkrevende -og tid har eksaminandene forholdsvis lite av på engelskeksamen, med sine 3 oppgaver å besvare. Alle med vedlegg som skulle leses og bearbeides. (Å finne fram til typiske trekk fra perioden skulle gå greit.) Det er fortsatt fremmedspråk -som de færreste elever skriver feilfritt og flytende i første utkast.

Jeg har elever som har jobbet seriøst, og godt, med sine 2 romaner, mest med innholdet, sine fordypningsemner, film, Shakespeare's Hamlet (sett live + på film). Og sonett. De har studert litterære perioder. De har rapportert fra nyhetsbildet, særlig litterært og kulturelt. De har løst forskjellige språkoppgaver. Osv. De har jobbet muntlig og skriftlig og multimodalt.

Etter skriftlig eksamen lurer de på hva de har "fått igjen" for det. Lite (?!) ifølge utdanningsdirektoratets guide til gode svar på vårens eksamensoppgave. Med mindre de er så heldige at de blir trukket ut til muntlig eksamen i samme faget.

Dette var noen problemer. Løsningene er mange; de krever bakkekontakt.