- Det er også skolens ansvar å lære unge om sex og samliv, sier Sissel Andrea Rostøl Bakken. Foto: Dennis Spelt / freeimages.com
- Det er også skolens ansvar å lære unge om sex og samliv, sier Sissel Andrea Rostøl Bakken. Foto: Dennis Spelt / freeimages.com

Sex og samliv bør være like naturlig som en geografitime

Sissel Andrea Rostøl Bakken syns det burde være like naturlig å ha en skoletime om sex og samliv som en time om geografi.

Publisert

Når bør seksualundervisningen starte?

Dette er spalten Aktuelt navn fra Utdanning nr. 14/2016. Denne gang har journalist Kari Oliv Vedvik snakket med Sissel Andrea Rostøl Bakken (35). Hun er psykiatrisk sykepleier ved Sex og samfunn i Oslo.

Hun er aktuell fordi Oslo kommune har bestemt at seksualitetsundervisningen fra og med skoleåret 2016/2017 skal flyttes til 9. trinn. Bakken er prosjektleder for nettprat-tjenesten hos Sex og samfunn og hun holder seksualitetsundervisning for 10.-klasser i Oslo.

På stellebordet. Det er merkelig at alle kroppsdeler har navn, unntatt dem mellom navlen og lårene. Og vi kaller det seksualitetsundervisning, et begrep som er bredere enn seksualundervisning og omfatter flere temaer. Hvordan skal et barn kunne beskrive hva som er greit eller ikke greit når det ikke har fått ord å bruke om sine kroppsdeler? Har vi negative holdninger til kropp og seksualitet, bør vi tenke på hvordan vi ikke skal overføre dette til barna.

 

Er det skolens oppgave å lære unge om sex og samliv?

Ja, det også. Det skulle vært like naturlig å ha en skoletime om sex og samliv som det er å ha en geografitime. Kunnskap er viktig, sånn at man er trygg nok til å si ifra om hva man vil og hva man ikke vil. Unge trenger ekstra mye støtte og informasjon i de seksuelt utprøvende fasene i livet.

 

Har unges holdninger til sex endret seg over tid?

Unge i dag har mer tilgang til informasjon, men også der må en ha fokus på å være kildekritisk. Barn og unge er nysgjerrige på sex, men det har de jo alltid vært. Jeg håper at det er blitt mindre skambelagt og at aksepten for alle slags kjønns-identitet er mer akseptert i dag enn tidligere.

 

Debattene som går, kan gi inntrykk av at det er mennenes ansvar å passe på at ikke kvinner blir krenket. Er ikke det et ensidig fokus?

Flest menn blir dømt for overgrep, men det er mennesker som utfører overgrepet, uavhengig av kjønn. Det finnes kvinnelige overgripere også, men de blir sjelden anmeldt eller dømt.

 

Har antallet som har opplevd å bli krenket eller utsatt for seksuelle overgrep, økt?

Vi fører ikke statistikk over dette. Det vi ser, er at 3 prosent av dem som henvender seg til oss på vår nettprat-side, har spørsmål om grenser og seksuelle overgrep. Alle som henvender seg til oss, kan snakke om alt, både digitalt og når de møter opp hos oss.

 

Du får holde en undervisningstime for det norske folk. Hva handler den om?

Seksualitet, med fokus på myteknusing, og det å fjerne skam og negative holdninger innen temaet.

 

Hvilken kjent person ville du hatt som lærer?

Albert Einstein.

 

Hva liker du best med deg selv?

Pågangsmotet.

 

Er det noen du ville ha gitt straffelekse?

Utdanningsetaten. De skulle fått i oppgave å oppdatere ressursheftene innenfor seksualitet og kjønn i alle fall annethvert år.

 

Hva er ditt bidrag til å redde verden?

Jeg resirkulerer og har fokus på bevisst forbruk.

 

Hvilke tvangshandlinger har du?

Jeg er nok mer enn gjennomsnittlig opptatt av god håndhygiene.