Lektorlagets leder Rita Helgesen.
Lektorlagets leder Rita Helgesen.

Lektorlaget: To klare mangler i reformen av videregående skole

Lektorlaget advarer mot å senke lista for at flere skal fullføre og bestå videregående. De mener det er to klare mangler i regjeringens fullføringsreform.

Publisert Sist oppdatert

De to hovedgrepene laget mener mangler er at elevene må få tydelige forventninger om å kvalifisere seg, og at de må ha lærere med høy kompetanse i fagene.

– Alle er enige i at flere bør fullføre, men skal videregående skole gjøre elevene klare til jobb og studier, må elevene faktisk ha faglige forutsetninger for å følge undervisningen. Da må kvalifikasjonsprinsippet Lied-utvalget foreslo, få et konkret innhold. Bommer vi på dette, kan målet om å ruste elevene bedre for jobb og studier i stedet ende opp med at vi senker lista for alle, sier Lektorlagets leder Rita Helgesen til NTB.

– Dette blir dyrt

Thom Jambak og Tormod Korpås, begge sentralstyremedlem hos Utdanningsforbundet er også skeptiske til en rekke av forslagene i den såkalte Fullføringsreformen som regjeringen la frem fredag.

I stortingsmeldingen peker regjeringen på fem hovedutfordringer og hvilke tiltak som bør iverksettes. Blant annet vil regjeringen innføre en rett til opplæring frem til studie- eller yrkeskompetanse, gi elevene større valgfrihet, kutte i antall fellesfag og gi rett til læreplass eller likeverdig tilbud i skolen.

Jambak og Korpås vender blant annet tommelen ned til forslaget om å innføre et nytt fag i videregående, mener timingen for en faggjennomgang er dårlig, og frykter mer valgfrihet for elevene vil føre til økt press på både elever og skoleledelse.

Les også: Lied-rapporten setter fellesfagenes etablerte kjerneelementer, relevans og verdier i spill

Dessuten blir det dyrt, mener de.

– Skal disse endringene fungere må det følge ressurser med. Våre medlemmer i videregående har sagt at det å jobbe i videregående skole er som å hoppe i Vikersundbakken med vanlig skiutstyr. Om dette blir forventinger fra sentrale politikere som peker på fylkeskommunene og frasier seg ansvaret vil denne reformen havne på steingrunn og igjen vil lærerne sitte igjen med ansvaret, sier Thom Jambak.

De to tillitsvalgte roser imidlertid grepene regjeringen tar for yrkesfagene.

– Jeg vil fremheve forslaget om rett til læreplass eller likeverdig tilbud, men det må ikke ende som en sovepute for arbeidslivet og for kommunene. Læreplass er det absolutt foretrukne alternativet, og mangel på læreplasser er et strukturelt problem som ikke nødvendigvis løses ved å tilby VG3-løp, sier Tormod Korpås.

(©NTB)