En skoleframtid uten musikk?

Musikk er i dag et nedprioritert fag. Hva er fremtiden for musikk i skolen?

Publisert Sist oppdatert

Vi lever i et samfunn fylt av musikk. Den strømmer ut av høyttalerne i butikker, fra hodetelefonene til folk på bussen, filmer og tv-program akkompagneres av toner og rytmer, det er musikk i begravelser. Overalt i verden blir musikk brukt, og misbrukt. Vi møter stadig nye uttrykk, som er blitt gjort tilgjengelig for oss gjennom globalisering og moderne teknologi. Samtidig er det en arena som ikke klarer å følge denne utviklingen: skolen. Musikk er i dag et nedprioritert fag. Hva er fremtiden for musikk i skolen?

Om to måneder er jeg ferdigutdannet lektor i musikk, klar for å tre inn i skolehverdagen. Men jeg har allerede fått merke nedprioriteringene av faget mitt. Jeg har besøkt skoler der faget er fjernet fra niende- og tiendetrinn, musikkrommet er omgjort til datarom, instrumenter og teknisk utstyr er fraværende, og skoleledelsen er helt åpne om at musikk ikke er et fag det satses på. For en kommende musikklærer virker denne hverdagen håpløs. Nettopp derfor vil jeg nå fokusere på det positive, på styrkene og fordelene, og slå et slag for faget mitt. Dette er mitt svar på hvorfor vi skal ha musikk i skolen.

Musikk er en del av vår kultur, av alle kulturer, det en essensiell del av det å være menneske. Jeg ser derfor musikkfagets store oppgave å forberede elever på å møte det mangfoldige musikkuttrykket, og skape bevissthet. Musikklæreren viser hvordan den enkelte kan gjøre musikken til sin egen, utforske og skape, og lære seg å kommunisere gjennom dette auditive kunstuttrykket. Musikkfaget er dynamisk og mangfoldig, det er mulighetenes fag. Tar man utfordringen og møter musikkfaget med åpenhet og engasjement, vil det vise sitt store potensial i utviklingen av elevenes forståelse av seg selv og den verden vi lever i. Musikk er ikke bare kos, det er ikke et overskuddsfenomen i en rik oljenasjon. Den har vært til stede i alle tider, i krig og fred, i sorg og glede, fattigdom og rikdom.

En god musikklærer jobber ut fra fagets egne premisser. Musikken må stå i sentrum for god musikkundervisning. Skal man inkludere andre fagområder, mål og «grunnleggende ferdigheter» i musikktimene, må ikke dette gå på bekostning av de musikalske aktivitetene. Forholdet mellom musikkfaget og samfunnet vil alltid være i endring. Som en del av endringene må musikklæreren ta ansvar for fagets fremtid i skolen, dermed er det avgjørende at hun engasjerer seg i legitimeringen av faget, motarbeider nedprioriteringer og formidler dets verdi.

Derfor ber jeg deg, kjære leser, elev, forelder, lærer, skoleeier og politiker: tenk over kunstfagenes betydning. Hjelp oss å opprettholde en variert skolehverdag. Legg til rette for å få kvalifiserte lærere inn i grunnskolen, som kan formidle en mangfoldig kulturarv, gi elevene innsikt og forankring, samt mulighet til å utvikle skaperglede, engasjement og nysgjerrighet. Vær med og gi musikkfaget en fremtid.