- En katedral for kunnskap

Slik presenterer varaordfører Beate Marie Dahl Eide i Trondheim sitt nye praktbygg. I dag ble den nye Byåsen videregående skole tildelt prisen som ”Årets skolebygg 2004.”

- Helst skulle jeg delt ut en flybillett til alle, så dere kunne få se hvor flott bygningen er blitt, for det er ikke så lett å presentere 23.000 kvadratmeter på ti minutter, sa en stolt rektor Knut Wold under prisutdelingen.

Bydelen Byåsen i Trondheim har 30.000 innbyggere. Der har det aldri tidligere vært en videregående skole. I 1999 begynte planleggingen av skolen som nå står ferdig.

- Vi hadde flere muligheter og utredet både påbygging, ombygging av eksisterende bygg, samt leie av lokaler, men endte til slutt opp med at vi ville ha et helt nytt bygg, sa Wold.

Både rektor Knut Wold og arkitektene Geir Bjordal, Guri Fiskum og Kari Fossland fra Hus arkitekter AS, samt representanter for Sør-Trøndelag fylkeskommune var til stede og mottok prisen i KS i dag. Statssekretær Helge Ole Bergesen (H) i Utdannings- og forskningsdepartementet delte ut prisen som gis i samråd med KS, Norske Arkitekters Landsforbund og Norsk Form. Prisen er på 250.000 kroner.

Åpen skole
Byåsen videregående skole, som sto ferdig i fjor, er en ny skole som gir utdanning både innen yrkesfag og allmennfag. De yrkesfaglige studieretningene utgjør 70 prosent.

Byåsen videregående skole er utformet som en åpen skole, og er etter juryens mening et spennende bygningskompleks som henvender seg til hele bydelen. Skolen er etablert mellom sykehjem og omsorgsboliger for Trondheim kommune og Munkvoll Næringspark. Skolen satser på partnerskap med næringslivet. Trondheim folkebibliotek og et treningsinstitutt bidrar til å åpne skolen for alle på kveldstid. Juryen gir honnør til Sør-Trøndelag fylkeskommune for en samfunnsmessig orientering.

Lyse arealer
Selve anlegget er organisert rundt en luftig sentralhall som inneholder fellesfunksjoner for skolen og bydelen. Idrettshall og treningssenter knytter seg til sentralhallen. Skolefunksjonene er lagt til fire opplæringsfløyer mot nord og en verkstedsfløy i sør.

Ved Byåsen videregående skole er åpenhet et stikkord både for den pedagogiske idé og for de fysiske forutsetningene i selve bygget. Løsningene preges av lyse og åpne arealer. Denne åpenheten bidrar til at ingen av elevene kan gjemme seg bort. Alle blir sett - også som enkeltmennesker. Etter juryens mening et det et godt virkemiddel mot mobbing i skolen.

Byåsen videregående skole er lagt til rette for at elevene skal kunne utvikle seg individuelt og i samarbeid med andre elever, gjennom problembasert læring i nært samspill mellom teori og praksis. Lærerne er gjort lett tilgjengelige for elevene ved at lærerarbeidsplassene er plassert nær undervisningsrommene på hver avdeling.

Plass til 950 elever
Etter juryens mening er bibliotek, kafé og andre tjenester som er tilgjengelige for alle, også med på å understreke åpenheten og gir elevene en føling med livet utenfor skoleveggen.

Byåsen videregående skole er en stor skole, dimensjonert for 950 elever fordelt på 23 000 kvadratmeter. Juryen mener det gir en arealramme per elev som mange andre skoler bare kan drømme om. Det er også lagt vekt på en integrert kunstnerisk utforming.

Flåtestad ungdomsskole i Oppegård kommune, Kvernhuset ungdomsskole i Fredrikstad kommune og Åsvang skole i Trondheim kommune fikk hederlig omtale av juryen.

Juryen har hatt følgende sammensetning:
Direktør Eva Lian, Juryens leder, oppnevnt av KS
Rektor Aage Lesjø, Vinstra videregående skole, oppnevnt av KS
Rektor May Sissel Jacobsen, Kjellervolla skole, oppnevnt av KS
Skole-elev Jill-Mari Hallonen, oppnevnt av Elevorganisasjonen
Sivilarkitekt MNAL Nils Johan Mannsåker, oppnevnt av Norske Arkitekters Landsforbund
Sivilarkitekt MNAL Janniche Amdahl, oppnevnt av Norsk Form
Jurysekretær har vært Petter Nordahl, Norsk Form.