Nå skal danske elever med dysleksi få bruke ordforslagsprogram på prøver i dansk rettskrivning. Arkivfoto: Utdanning
Nå skal danske elever med dysleksi få bruke ordforslagsprogram på prøver i dansk rettskrivning. Arkivfoto: Utdanning

Ordforslag skal hjelpe ordblinde på skriveprøver

Nå får danske elever som lider av dysleksi lov til å bruke ordforslagsprogram på prøver i dansk rettskrivning.

Publisert

Evalueringen av ordningen som startet opp i 2014 viser at ordforslag kan hjelpe ordblinde elever uten at de får en fordel i forhold til andre elever. Derfor har undervisningsminister Merete Riisager bestemt at ordningen skal gjørs permanent, skriver folkeskolen.dk.

 

Lærere er positive

Evalueringen er gjort blant elever i 9. klasse og viser at elever med dysleksi scorer 3 til 8 flerer poeng (av totalt 90) når de har adgang til ordforslagsprogram. Disse elevene når imidlertid ikke opp til nivået til andre elever.

– Ordblinde skal, i det grad det er mulig, ha samme vilkår ved prøvene som deler klassekamerater. Ved å gjøre forsøket permanent sikrer vi at en ordblind elev får bruke det hjelpemidlet eleven er vant til å bruke, sier Riisager til uvm.dk.

Ifølge evalueringen gir mange lærere uttrykk for at det mangler redskaper til å hjelpe elever med spesifikke stavevanskeligheter. De anser elevenes manglende motivasjon til å gå i gang med prøven i rettskrivning som et stort problem. Lærerne er derfor i stor grad positivt innstilt til denne ordningen.

 

– Får ikke bruke datahjelpemidler av vikar

I Norge benytter også elevene programmer som gir ordforslag. LingDys og Textpilot er de mest brukte skrivestøtteprogrammene blant norske dyslektikere og de gir ordforslag. Dette er også programmer som elevene får bruke på prøver og eksamen.

– Denne funksjonen er svært viktig for elevene, og bidrar til at elevene i størst mulig grad får kompensert for sine vansker og med det får stille på likest mulig linje med andre elever, sier Generalsekretær, Dysleksi Norge, Caroline Solem.

Hun sier at rettighetene i Norge er ganske klare.

– Den store utfordringen er heller at elevene ikke får sine rettigheter oppfylt. Vi får for eksempel tilbakemeldinger fra medlemmer om at de ikke får lov til å bruke datahjelpemidler når de har vikar. Det kan synes som om det på en del skoler ikke er gode nok systemer rundt elevene som sikrer at deres rettigheter blir ivaretatt, sier hun til Utdanning.

 

 

Oppdatert med kommentar fra Dysleksi Norge. Red.