Utdanningsforbundet og lærerne på medier og kommunikasjon

Svar til Gunnulv Hellesylt fra tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Akershus.

Gunnulv Hellesylt ved Lillestrøm videregående skole kritiserer den 23. januar Utdanningsforbundet for ikke å være en organisasjon for lærere på utdanningsprogrammet medier og kommunikasjon. Selv om kritikken i hovedsak er rettet mot organisasjonen Utdanningsforbundet, er noe av kritikken rettet mot Utdanningsforbundet Akershus, og det vil vi kommentere.

Lillestrøm videregående skole har god elevsøkning til medier og kommunikasjon. Skoleåret 2015–2016 hadde Lillestrøm 49 primærsøkere til 30 plasser. Hellesylt kritiserer Utdanningsforbundet Akershus for at vi ikke jobbet for at Lillestrøm videregående skole kunne opprettholde to klasser på medier og kommunikasjon etter omleggingen til studieforberedende hvor elevtallet ble økt til 30 per klasse.

Alle de fem skolene som har medier og kommunikasjon, fikk redusert klassetallet med en eller to etter omleggingen. Utdanningsforbundet Akershus mener selvsagt det er bra at elever kommer inn på den skolen og det utdanningsprogrammet de har som første ønske. Samtidig er det også bra at elever kan komme inn på en videregående skole i nærheten av der de bor. Det er bra å slippe å bruke mange av ukens timer med transport til og fra skole, og det er bra å kunne fortsette skolegangen med venner og tidligere klassekamerater i kjent, hjemlig miljø. Dette er en av grunnene til at vi mener at de videregående skolene bør ha et bredt utdanningstilbud.

Vi mener også det er viktig for lærerne at de har forutsigbarhet i sitt ansettelsesforhold, at man kan være rimelig trygg på at fagene og det utdanningsprogrammet man underviser på vil være på skolen i årene framover. Det er også bra for de elevene som begynner i 8. klasse å ha forutsigbarhet for at de utdanningsprogrammene som er på den nærmeste skolen, vil være der når de skal begynne på videregående om noen år.

Elevsøkningen til skoler og utdanningsprogram varierer fra år til år. Hvis klasser og utdanningsprogram skal legges ned og opprettes igjen ut fra årlige svingninger, går det ut over forutsigbarheten for både elever og lærere. Dette innebærer at noen elever må tas inn på sitt 2. ønske.

Hvis Lillestrøm videregående skole skulle fått flere klasser i medier og kommunikasjon enn de har i dag, ville det betydd at klasser måtte legges ned på andre skoler. Dette ville gitt dårligere tilbud for elever og overtallighet for lærere på disse skolene. Utdanningsforbundet Akershus ønsker ikke det. Vi har forståelse for at tillitsvalgt og medlemmer i Utdanningsforbundet ved Lillestrøm videregående skole jobber aktivt for å øke klassetall og styrke fagmiljøet der, samtidig som vi har forståelse for at tillitsvalgt og medlemmer gjør det samme på sine skoler.

Gunnulv Hellesylt kritiserer også prosessen i Utdanningsforbundet da medier og kommunikasjon ble vedtatt gjort om fra et yrkesfaglig utdanningsprogram til et studieforberedende utdanningsprogram. Vi kan bare svare ut fra hva Utdanningsforbundet Akershus den gangen gjorde. Generelt mener vi at det er viktig å få innspill på ulike typer høringer fra medlemmer på arbeidsplassene, og spesielt i denne typen saker hvor konsekvensene blir store for lærere og elever. Vi gjorde også det i denne saken som Hellesylt påpeker. Meldingen ble lagt fram i midten av mars. Det var uken før påske, og det gjorde nok at vi ble noe forsinket med å be om innspill. Saken skulle opp i Stortinget i midten av juni. Det som nok gjorde at det gikk fort for Utdanningsforbundet her, var nok at allerede midt i april var det en høring i Stortinget om saken. For øvrig inviterte undertegnede til et møte i slutten av april som Hellesylt skriver, og vi fortsatte å påvirke i organisasjonen, men vedtaket ble som det ble i Stortinget i juni allikevel.

Vi tror Utdanningsforbundets innspill til omleggingen den gangen hadde blitt bedre hvis organisasjonen hadde rukket å få med innspillene fra fagmiljøene på skolene. I forbindelse med at det nå igjen foreslås store endringer i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene, har vi gjort noen grep i Akershus for å være tidlig ute med å få innspill fra medlemmene.

Sammen med Utdanningsforbundet Oslo vil Utdanningsforbundet Akershus vil allerede nå, før høringer er igangsatt, invitere medlemmer som underviser på berørte utdanningsprogram til møter i løpet av mars for å diskutere og komme med innspill til disse forslagene. Informasjon om foreslåtte endringer og møtetidspunkt sendes ut i uke 9.

 

Powered by Labrador CMS