Jeg møter på jobb med en klump i magen

HVEM skal være der når læreren er syk? HVEM skal vaske hele tiden?

Publisert

Nå er det kommet veiledere for åpningen av skolene, 1. - 7. trinn. Jeg tenker det er, som Handal sier, "mye som skurrer" med veilederen.

Jeg var i utgangspunktet for skoleåpning, og tenkte det var bra for både lærere, elever, foreldre og samfunnet generelt å komme i gang.

Selv om politikerne ikke helt vil si det, forstår vi jo at det er viktig at vi passer på de yngste barna nå slik at foreldrene får jobbet. Jeg har jo forstått at de vil ha opp smittetallet nå, selv om myndighetene pakker det budskapet veldig inn. Og det forstår jeg også, for hvem vil jo "sende sine barn i krigen"?!

Det er nok tryggere for barn å få korona, så da er det vel heller foreldre og ansatte som kommer til å få heftigere sykdomsforløp. Jeg var egentlig klar for det også, jeg. Tenkte at: "Nå er det min tur"! (Med tre egne unger og 21 1.klassinger har jeg rikelig med smittekilder.) Men det som overrasker meg er at ikke noe er endret fra vanlig annet en "hyppig vasking" og "mer utetid".

Ingen (andre enn Handal) sier at vi trenger flere folk her! Alt skal fikses innenfor de ordinære rammene.

Jeg burde jo ikke blitt overrasket etter 15 år i skolen. Dette har jo alltid vært refrenget når vi søker hjelp til de sårbare barna, hjelp til barn med utfordringer, ønsker bedre renhold, ønsker mindre grupper osv. HVEM skal være lærer når læreren blir syk? HVEM skal vaske hele tiden?

Les også: Handal frykter at lærerne blir renholdere

I helsevesenet mobiliserte de; kalte inn studenter og omorganiserte. I dagligvarebransjen ble det stort behov for folk, og mange permitterte fra andre yrker fikk seg jobb. Men i skolen mener myndighetene at det skal løses innenfor eksisterende rammer. Jeg bare fatter det ikke?!

Nå er det jo ikke slik at lærernormen er oppfylt på gruppenivå, men på skolenivå. Det finnes derfor mange klasser som er større enn 15 elever (som mystisk nok er samme antall som anbefalt i kohortene...) Nå er ikke 15 elever et ABSOLUTT maks-antall, så man kan fint ha et par ekstra elever uten at korona smitter noe mer (sier veilederen). Men flere steder må det lages nye grupper nå. Disse skal være sammen med sine faste voksne. Hvor kommer disse voksne fra?

Les også: Godt nok smittevern for barn i barnehagen?

De kan jo tas fra "andre lærere"; de som jobber med de sårbare barna, har spesialpedagogiske timer, timer med særskilt norsk for minoritetspråklige osv. I min naivitet har jeg trodd at det var mye på grunn av nettopp disse barna vi skulle åpne skolene igjen?! Og så blir de sårt tiltrengte timene deres tatt fra dem for å få til kohorter innenfor skolens rammer.

Misforstå meg rett. Jeg er for at skolene skal åpnes igjen, men på en måte som er forsvarlig for elever, ansatte og samfunnet ellers.

I barnehagen fikk de redusert åpningstid for å kunne følge smittevernregler. Jeg var forberedt på skole annenhver dag/ halv dag med hver gruppe osv. Men dette er jo bare sinnssykt!

Jeg klarer ikke å fatte det. Jeg har 1.klassinger. Hadde de vært året yngre, ville de vært delt i grupper på 6 barn + en fast voksen. Nå skal de være ca 15 elever + voksen. Jeg vil gjerne gjøre alt rett, men jeg fatter bare ikke hvordan. Vi trenger nok eksperthjelp her! (Og den eksperten er visst ikke læreren. Vi blir ikke så ofte spurt, og hvertfall ikke lyttet til.)

Og kom ikke her og si at "klassebamsen nok må i karantene". Blir klassebamser syke? Har de noe tall på at de får alvorlige sykdomsforløp? En klassebamse er like smittefarlig som en vott!

Jeg møter på jobb med en klump i magen...