Et nytt forskningsprosjekt skal øke den digitale kompetansen i norsk barnehagelærerutdanning.
Et nytt forskningsprosjekt skal øke den digitale kompetansen i norsk barnehagelærerutdanning.

Skal forske på digital kompetanse i barnehagen

Forskningsrådet har bevilget 12 millioner kroner til et forskningsprosjekt som skal heve den digitale kompetansen i norsk barnehagelærerutdanning.

Publisert

– Vi ønsker å styrke norske barnehagelæreres digitale kompetanse, noe som vil påvirke barnehagekvaliteten og barns læring av viktige ferdigheter som logisk tenking, samarbeid, inkludering og emosjonelle og sosiale ferdigheter, sier førsteamanuensis Francesca Granone ved Institutt for barnehagelærerutdanning (IBU) ved Universitetet i Stavanger til uis.no.

Sammen med Elin Reikerås, professor ved IBU, skal hun lede forskningsprosjektet DiCoTe, som er et samarbeid mellom UiS, NTNU, Høgskolen på Vestlandet, Aalborg Universitet, Dronning Mauds Minne Høgskole, Matematikksenteret og Vitenfabrikken, samt kommunene Sandnes, Røros og Melhus.

Les også: Kunstfagene i barnehagen har mange digitale muligheter

Målet er å ruste fremtidige barnehagelærere til å bruke digitale verktøy for å berike barns lek og læring.

– Ni barnehager og tolv barnehagelærere fra de tre kommunene vil bli inkludert i partnerskapet med forskerteamet. I første omgang vil ressursene bli pilotert i barnehagelærerutdanningene ved Universitetet i Stavanger og Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim, med mål om å etablere en nasjonal standard for å øke norske barnehagelærere profesjonelle digitale kompetanse, forteller Granone til uis.no.