Det har den siste tiden vært skrevet mye om problemer i
barnehagene – rekrutteringsutfordringer, barnehagelærere som vurderer å slutte
etter få år i yrket, frustrasjon over manglende forståelse fra politikere og
beslutningstakere som sier at de ser utfordringene, mens barnehageansatte ikke
opplever at de blir tatt på alvor, fordi ingen tiltak blir satt i verk.
Hvis du
kjører i 80 kilometer i timen i en 60-sone og blir tatt, får du en saftig bot.
Det er vedtatt politikk. Men hvis en barnehage ikke leverer et pedagogisk
tilbud som er i henhold til lov om barnehager og Rammeplanen for barnehagens
innhold og oppgaver (2017), skjer det ingenting. Det blir ikke engang meldt inn
som avvik!
Årsaken til utfordringene
Barnehageansatte har lenge sagt ifra om at hos oss er
mangelen på ressurser og rammevilkår roten til alle utfordringene vi har. Vi er
for få på jobb, og barna får ikke det pedagogiske tilbudet de har krav på. Jeg
selv har ikke tatt utdanning som barnehagelærer for å stå på et kjøkken og
skure gryter samtidig som jeg vet at det er kun 1 voksen på avdelingen til å
ivareta 18 barn. Jeg har tatt pedagogisk utdanning for å jobbe med pedagogikk.
Hvorfor lar vi dette skje i barnehagene våre når politikere
og fagpersoner har utarbeidet planer og verktøy slik at vi kunne ha fylt
barnehagene med alt det viktige innholdet Rammeplanen for barnehagens innhold
og oppgaver har gitt oss? Dette innholdet er jo en gave til yrket vi er så glad
i. Hvordan kan intensjonen om pedagogisk virksomhet i et inkluderende
fellesskap for alle fungere, hvis virkeligheten ikke samsvarer med hvordan
svært mange barnehagelærere opplever sin arbeidshverdag? Myndighetene,
representert gjennom Stortinget og ulike regjeringer har i samarbeid med
fagpersoner utarbeidet lover og styringsdokumenter som skal ligge til grunn for
hvordan arbeidet i barnehagen skal gjennomføres – men det hjelper jo lite hvis
man i barnehagene ikke har muligheter til å oppfylle de målene som er satt der.
Inkludering er et av de viktigste målene man skal jobbe for
i barnehagene. Det bør ikke herske noen tvil om hva dette betyr i praksis.
Enhver barnehageansatt og ikke minst barnehageeier som leser lovtekst og
rammeplan, kan tilegne seg den kunnskap som skal ligge til grunn for å skape
gode, trygge og inkluderende barnehager. Vi som jobber som pedagoger, er ikke
ansatt for å drive barnepass. Vi har en pedagogisk utdanning for å kunne
ivareta mandatet vi har fått – å sørge for at alle barna i barnehagen får et
inkluderende og godt pedagogisk tilbud.
Vi er for få på jobb, og barna får ikke det pedagogiske tilbudet de har krav på.
I lovteksten er det klinkende klart
I § 2 i barnehageloven står det at barnehagen skal sørge for
at alle barn får være del av et fellesskap hvor barna får utfolde seg og kjenne
på mestring og vennskap, og i § 42 står det at barna har rett på et trygt
psykososialt miljø i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2005). Rammeplanen for
barnehagens oppgaver og innhold (2017) sier at barnehagen skal legge til rette
for at alle barn opplever at de er inkludert i et fellesskap. Selv om enkelte
barn får et enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp, fritar ikke det personalet
i barnehagen fra å jobbe for at også disse barna skal inkluderes i
barnegruppen, og i det helhetlige pedagogiske tilbudet.
Utdanningsdirektoratet lanserte i 2022 Kompetanseløftet
for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Kompetanseløftet har som mål
at ansatte i barnehager og skoler skal få styrket sin kompetanse slik at de kan
sette inn tiltak og aktiviteter som fører til at alle barn får et inkluderende
og helhetlig pedagogisk tilbud. Tanken er at det allmennpedagogiske og det
spesialpedagogiske tilbudet må ses i sammenheng. For å gjennomføre dette
arbeidet skal det settes av ressurser til å styrke kompetansen i barnehagene.
Dessverre har ikke jeg verken hørt om eller sett en eneste ressurs eller
bevilgning som kan avhjelpe det store behovet som finnes ute i barnehagene for
å kunne oppfylle alle de gode intensjonene i dette kompetanseløftet.
Hva sier forskningen?
Det er ingen tvil om at det mangler flere ansatte, men også
mer kompetanse og kunnskap om inkludering i barnehagene. Åström mfl. (2020) har
gjennom sin forskning kommet frem til at barn i barnehager som ikke har
tilrettelagte aktiviteter som de voksne tar initiativ til, er avhengig av at
barna selv innehar sosial kompetanse til å initiere lekaktiviteter sammen med
andre barn. Dette gjaldt særskilt i utelek. De voksne i de barnehagene de
undersøkte, var i liten grad delaktig i barnas lek, noe som medførte at blant
annet barn med lite utviklete språkferdigheter ofte gikk for seg selv og ikke
var inkludert i barnehagens lekaktiviteter. Det førte til at mange barn for det
meste lekte parallelt med andre barn, og ti prosent av barna var ikke delaktig
i noen form for inkluderende aktivitet.
Almqvist mfl. (2018) undersøkte i sin forskning om
barnehager oppfylte sine lovpålagte krav om at det pedagogiske tilbudet skal
være tilrettelagt slik at alle barn skal ha de samme mulighetene for
inkludering, utvikling og medvirkning i sin barnehagehverdag. Denne forskningen
tok utgangspunkt i det pedagogiske tilbudet til barn med atferdsutfordringer.
Forskerne så både på gruppen med barn som fikk spesialpedagogisk hjelp etter at
eksterne aktører hadde vurdert barnet, og på barn som fikk oppfølging etter initiativ
fra ansatte. Det viste seg at barna som forstyrret den frie leken, det vil si
barn med atferdsutfordringer, fikk mer oppmerksomhet enn de barna som ikke
gjorde det. Det helhetlige pedagogiske tilbudet var preget av barnas egen evne
og ferdigheter til å igangsette sosiale aktiviteter som lek og utfoldelse
sammen med andre barn. De ansatte involverte seg ikke i den frie leken, noe som
resulterte i at barn som ikke ble vurdert av eksterne aktører eller de ansatte
til å ha oppfølgingsbehov, fikk lite eller ingen oppmerksomhet fra personalet i
barnehagen i frileken.
Hernes mfl. (2021) observerte i sin forskning hvordan
inkludering påvirker barns tilhørighet i barnehagens fellesskap. Forskerne
omtaler enkelte barn som «vandrere», som betyr at barnet i liten grad finner
sammen med andre barn i lek, og som de ansatte i en hektisk hverdag overser.
Det medfører at disse barna ikke får den oppfølgingen de hadde trengt for å bli
inkludert, og derfor ikke opplever å være en del av et sosialt fellesskap.
Konsekvensene av så liten bemanning i barnehagene blir jo til syvende og sist at dette vil gå utover barnas psykososiale helse i hverdagen,
Hernes og medarbeidere (ibid.) kom frem til at full
bemanning i barnehagene kun var på rundt en time per dag. Dette viser at alle
de fine ordene og målsettingene som politikere og fagfolk har oppfordret oss
pedagoger til å gjennomføre, og som er bakgrunnen for at mange av oss ønsket å
ta barnehagelærerutdanning, virker helt urealistisk å få til. Vi ønsker jo å
jobbe med pedagogikk og inkludering. Konsekvensene av så liten bemanning i
barnehagene blir jo til syvende og sist at dette vil gå utover barnas
psykososiale helse i hverdagen, stikk i strid med alt hva politikerne har
bestemt.
Barn har rett på et trygt og godt psykososialt miljø
Utfordringen i dagens barnehager, sett i sammenheng med den
forskningen som jeg har vist til her, er hvilken kompetanse og mulighet ansatte
har til å utføre inkluderingsarbeidet ute i barnehagene når bemanningen er så
lav. Likevel må ansatte gjøre alt de kan for å fange opp barn som ikke er
inkludert i barnegruppen, og som ikke opplever seg som en del av fellesskapet.
Hvordan ansatte skal kunne se den enkelte i en hektisk hverdag, kan være en
utfordring, derfor er det viktig at det er en kultur for og en målsetting om at
det må jobbes kontinuerlig med det psykososiale miljøet slik at man på den
måten kan en være i forkant og skape et så godt og trygt psykososialt miljø for
alle barn som mulig (Kokkersvold, 2014).
Samspillet det enkelte barn har med barn og voksne i miljøet
i barnehagen vil være avgjørende for hvordan barnet utvikler seg. Barnehagens
inkluderende og pedagogiske praksis, eller mangelen på denne, vil påvirke
barnets risiko for å utvikle psykososiale vansker mens det går i barnehagen,
men også senere i livet. Det må til enhver tid vurderes om det skal settes inn
tiltak som setter søkelys på det psykososiale miljøet. De barnehageansatte må
ha et bevisst forhold til hvordan det psykososiale miljøet preger barna, og om
hverdagen i barnehagen setter de enkelte barna som kan ha behov for tettere
oppfølging, i sammenheng med hvordan en jobber med hele barnegruppen.
Barn er forskjellige, vi er alle forskjellige og opplever
miljøet rundt oss ulikt. Det kan derfor være utfordrende å vite hvordan ulike
risikofaktorer slår ut hos den enkelte. Det å begrense risikofaktorene for
blant annet uønsket atferd er å være tålmodig med barnet, se barnet og
anerkjenne barnets behov og meninger. Dette kan føre til at barnet blir mer
kompetent når lignende situasjoner oppstår senere. Det vil si at barnet som
individ utvikler en forståelse for miljøet barnet er en del av.
Det henger ikke på greip
Det er en frustrasjon hos mange barnehagelærere at det ikke
er et samsvar mellom jobben de er satt til å gjøre, og de rammebetingelsene som
finnes i barnehagen. Det er gjennom forskning avdekket store mangler i mange
barnehager med hensyn til det pedagogiske tilbudet og målsettingen om et godt
psykososialt miljø og inkludering av alle. Dette må politikere og skoleeiere i
kommunene ta inn over seg.
Det er en klar sammenheng mellom ressurser og muligheten til
å gi et kvalitativt godt barnehagetilbud til alle. Det bør blinke i flere
varsellamper når mange barnehagelærere slutter i yrket og det samtidig er færre
som søker seg til studiet. Det er også mange ferdig utdannede barnehagelærere
som velger andre yrker. Spørsmålet er om politikerne er i stand til å se
sammenhengen mellom det å få barnehagelærerne tilbake til barnehagene og å
legge rammer for barnehagene slik at barnehagelærerne får jobbe med det de skal
– pedagogisk innhold til barna slik at de trives, utvikler seg og senere er
klare for tretten års skolegang. -
Olaf Gunnar Alteren er barnehagelærer, journalist og spesialpedagog. Han jobber for tiden som støttepedagog tilknyttet pedagogisk fagteam i bydel Vestre Aker i Oslo kommune.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 1, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Referanseliste
Almqvist, L., Sjöman, M., Golsäter, M. & Granlund, M.
(2018). Special Support for
Behavior Difficulties and Engagement in Swedish Preschools. Frontiers in
Education, 3. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00035
Hernes, L.,
Myrvold, T., Gulpinar, T., Os, E., Winger, N. & Zeiner, H.H. (2021). Mulighetenes
barnehage – Kvalitet i Oslo kommunes barnehager. Samarbeidsrapport NIBR/BLU.
OsloMet. URL: ODA Open Digital Archive: Mulighetenes barnehage. Kvalitet i Oslo
kommunes barnehager (oslomet.no)
Kokkersvold (2014). Psykososiale vansker – en innføring.
URL: Psykososiale lærevansker og L97 (uio.no)
Lovdata (2005). URL: Lov om barnehager (barnehageloven) –
Lovdata
Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeplanen for barnehagens
innhold og oppgaver. Kunnskapsdepartementet.
Utdanningsdirektoratet (2022). Kompetanseløftet for
spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Kunnskapsdepartementet.
Åström, F., Björck-Åkesson, E., Sjöman, M. &
Granlund, M. (2020). Everyday
environments and activities of children and teachers in Swedish preschools. Early
Child Development and Care 192(2). https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1754209