Uenighet i SV om når de yngste bør begynne på skolen
Flertallet i SVs landsstyre vil beholde 10-årig grunnskole. Mindretallet foreslår skolestart det året barnet fyller sju. På landsmøtet blir det debatt.
Programkomiteen i SV har lagt fram forslag til
arbeidsprogram for 2025 til 2029. Etter at endringsforslag er kommet inn, har
landsstyret gjennomgått forslagene og laget innstilling til vedtak.
Et flertall i landsstyret innstiller på å beholde dagens 10-årige grunnskole med
skolestart for 6-åringer. Men førsteklasse skal i større grad preges av læring
gjennom lek og praktisk-estetiske fag i tråd med evalueringen av
seksårsreformen, mener de. Et mindretall vil derimot reversere reformen og ha skolestart det året barnet fyller sju.
Urealistisk å reversere
Leder for programkomiteen Torgeir Knag fylkesnes tilhører
flertallet. På spørsmål om det er uaktuelt å sluse 5- og 6-åringer tilbake i
barnehagen, sier han:
Partileder Kirsti Bergstø og nesleder Torgeir Krag FylkesnesFoto: Marianne Ruud
– Jeg er blant dem som mener det er urealistisk å få
politisk flertall for det. Samtidig har jeg stor forståelse for dem som mener
at de yngste kunne gått ett år til i barnehagen. Men med den
bemanningssituasjonen vi har i barnehagene, så har jeg mer tro på å endre innholdet
i 1. klasse og ta i bruk barnehagelærernes kompetanse på de yngste, sier han.
Men Fylkenes legger til at det er ulikt syn på dette i partiet.
– SV har allerede levert inn et privat forslag på stortinget
om å gjøre endringer i 1. klasse. For jeg mener vi har fått alt for mye testing, måling og kartlegging av de yngste. Her har Høyre-skolen feilet totalt. I SV er det stor enighet om det, men uenighet om når de yngste skal begynne i skolen, sier han.
Rødt vil reversere seksårsreformen
Da spørsmålet om tidlig skolestart var oppe til debatt på
Rødts landsmøte for tre uker siden, endte det med flertall for å reversere
seksårsreformen. Hele 12 av medlemmene i SVs landsstyre er enige med Rødt. De går for skolestart det året barnet fyller 7 år.
Da evalueringen av seksårsreformen ble lagt fram i juni
2024, uttalte leder for evauleringen professor Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet:
– Vi er langt fra intensjonen i seksårsreformen.
Sluttrapporten viste at det har blitt mindre frilek, mer
faglig læring og et mer lærerstyrt klasserom. Det har blitt mindre høytlesning,
men mer variasjon i undervisningsaktivitetene. Klasserommene har blitt mindre,
og det er færre barnehagelærere som jobber i skolen.
Bjørnestad sa også at når ser mindre av den lekinspirerte
pedagogikken som skulle prege skolen etter seksårsreformen, har det med
rammebetingelsene å gjøre.
Derfor foreslår SV nå å gjøre noe med rammebetingelsene i 1.
klasse i dette forslaget levert inn av SVs stortingsrepresentant Grete Wold.
Annonse
Går for et førskoleår for de yngste
En av forslagsstillerne i SV er Tyra Midtgård fra Karlsøy
Hun spør i sitt forslag til landsmøtet om SV har slått seg til ro med at 5- og 6-åringene sitter på skolebenken. Midtgård viser til en undersøkelse gjort av
OsloMet, der de yngste barna blir spurt hva de savner mest i skolen. Svaret er frilek,
spesielt frilek inne. I samme undersøkelse forteller lærere at de ønsker å
tilrettelegge for mer for lek, men at det ikke er tid.
For allerede etter et halvt år skal barna kartlegges. Kartlegging
tidlig i løpet har som hensikt å fange opp elever som trenger tettere
oppfølging. Men resultatet er læringspress, mener Karlsøy.
Samtidig har hun kommet til samme konklusjon som
Fylkesnes. Hun vil endre 1. klasse.
«Jeg mener det er mulig å lage en førskole på barnets
premisser. En førskole som fungerer som et mellomår mellom barnehagen og skolen,
der barna først og fremst er barn og ikke elever. Jeg skulle ønske at vi bare
kunne reversere seksårsreformen, men jeg innser at det er lite realistisk.»
Midtgård skriver:
«Vi må lytte til lærerne og pedagogene som
jobber tett på de barna som ikke er modne for bokstavinnlæring og
stillesitting. Lytte til lærere som ber om å gå ned på tempoet, få mer tid til
lek. Og også dialogbasert og aktiv undervisning, uten Ipad. All forskning på
lek konkluderer med at den frie leken er lek på barnets premisser og at dette
er livsnødvendig for en god utvikling og et godt liv.»