Det har gått nøyaktig en uke siden Rødt åpnet sitt landsmøte
på Sundvollen i Buskerud. Nå skal vedtakene følges opp.
Annonse
Lederen for programkomiteen, Mímir Kristjánsson, har allerede brettet opp ermene og er klinkende klar på hva han skal ta fatt på:
– Vi kommer til å jobbe knallhardt framover for å øke
bemanningen, både i skolen og i barnehagene. Det er rett og slett for få
fagfolk på jobb i dag, noe som fører til høyt sykefravær og at altfor mange
lærere blir utslitt og søker seg til andre jobber. Så det må vi gjøre noe med,
sier Rødt–politikeren til Utdanningsnytt.
Etter å ha vært i tenkeboksen en stund, bestemte han seg i
fjor høst for å gå for fire nye år på Stortinget.
Under Rødts landsmøte brukte han mye taletid på utdanningspolitiske saker.
– Ett av de viktigste vedtakene vi har gjort på landsmøtet,
handler om hvordan vi skal få ned timetallet i grunnskolen. Dagens barn går
1359 timer mer på skole enn jeg gjorde. Vi er langt bedre tjent med en kortere
skole som vi bruker mer ressurser på, enn å stadig pøse på nye timer hele tida.
Nå har vi vedtatt både å reversere seksårsreformen og å kutte det totale
timetallet i resten av grunnskolen, sier Kristjánsson.
Nei til ungdomsskole-kutt
Han ser også en klar sammenheng mellom redusert timetall og økt bemanning.
– Redusert timetall er en vei til økt bemanning, fordi vi da
kan prioritere flere lærere i de timene vi har, framfor å smøre tynt utover,
sier han.
Men det han aller helst ville at Rødt skulle gå for, er å kutte ett år
på ungdomsskolen. Det fikk han ikke gjennomslag for.
– Den største uenigheten i komiteen handlet om hvordan vi
skal kutte i timetallet. Jeg og flere andre har ment at vi burde kuttet et helt
år på ungdomsskolen. Men det store flertallet i komiteen, og på landsmøtet for
øvrig, mente at vi heller bør kutte timer underveis i løpet – slik at barna får
mer fritid gjennom oppveksten, og for å forhindre at unge må starte på
voksenlivet tidligere enn i dag. Det er en interessant debatt der jeg bare må
innse at jeg er i mindretall i mitt eget parti, fastslår han.
Til Rødts landsmøte kom det opprinnelig inn 2441 forslag fra
Rødt–lag landet rundt. Forslaget til program var på 108 sider fordelt på 43
kapitler. Fra talerstolen sa programkomiteens leder:
Travelt for komitéleder Mímir KristjánssonFoto: Marianne Ruud
– 2441 forslag. Ta det tallet inn over dere, kamerater. Da
skjønner dere nok at det har vært vanskelig for programkomiteen bare å rekke
over alt sammen. Og jeg skal til og med innrømme at det har vært stunder der
jeg har sittet foran excel–arkene mine sent på nattestid og tenkt; faen ta dere
alle sammen, sa Kristjánsson til latter og applaus salen.
Leksefri skole
Underveis på landsmøtet var det mye vandring rundt i salen for å klare å lande alle punkter. På utdanningsfeltet mener Kristjánsson at vedtakene om å reversere seksårsreformen og kutte i timetallet i grunnskolen er noe av det som skiller Rødts politikk fra andre partiers.
– Det utvidete timetallet har særlig kommet i matte, norsk
engelsk og naturfag. Uansett hva spørsmålet har vært, har svaret fra Høyre og
Arbeiderpartiet vært mer skole. Så når vi ikke kan bekjempe klasseforskjeller i
arbeidslivet lenger, fordi det har gått av moten, så skal vi bekjempe
forskjeller i skolen. Når elevene scorer dårlig på internasjonale tester, må vi
gi elevene enda flere prøver. Og når skoletrøtte ungdommer ikke orker flere
timer, da vil Høyre åpne for å kutte i sommerferien og ha flere naturfagstimer,
sa han på landsmøtet.
Så stilte han følgende spørsmål: Hva har vi igjen for
at barna går to år mer på skolen? Selv svarte han:
– Ingenting tyder på at resultatene er blitt bedre.
Etter en debatt der delegater var både for og imot, vedtok partiet at skolen skal være leksefri. Det ble også flertall for et vedtak om mindre
testing og at elever skal ha fysisk aktivitet hver dag.
Annonse
Kompromiss om skjermtid
Også i debatten om å begrense barns skjermbruk, gikk
programkomiteens leder og resten av komiteen på et nederlag. Kristjánsson argumenterte hardt for å begrense barns skjermtid.
– De siste årene har vi sett hvordan digitale kommersielle
giganter har gjort sitt inntog i skolen. Vi har utsatt ungene for et gigantisk eksperiment.
Uten å vite hvilke konsekvenser økt skjermbruk har, har vi rullet ut Ipad’er og
Chromebook’er til unger fra seks år. I dag vet vi mye mer om konsekvensene av
skjermbruk enten det dreier seg om konsentrasjonsvansker, psykiske problemer,
læringstap eller mobbing og utseendepress på digitale plattformer.
En enstemmig komité gikk inn for en rekke konkrete tiltak
for å begrense skjermbruken, blant annet ble det vedtatt å gå inn for at ingen elever skal få personlige
digitale enheter før 4. klasse.
– Vi vil ha nasjonal aldersgrense på sosiale medier som
håndheves av staten og ikke av Snapchat. Vi vil ha nasjonalt mobilforbud i
skolen og innføre et prinsipp om at lunsjpausen skal være skjermfri. Det står
også at vi vil skjerme barn under 13 år for smarttelefoner, sa han.
Disse punktene ble stående. Men på ett punkt møtte han motbør fra lærerdelegater i salen.
De ville stryke punktet «begrense skjermtid i skolen» fordi de mener læreres metodefrihet må respekteres. Til slutt ble vedtaket at setningen
blir stående med følgende tillegg: «Læringsbrett, PC og andre digitale verktøy brukes
når læreren mener det gir en merverdi i opplæringen».
– Litt det samme for meg, fordi retningen i programmet
uansett ligger fast, oppsummerte programkomiteens leder.