Åpent brev til statsråd Clemet

Gjeninnfør karakterer for oppførsel og flid i barneskolen, skriver forfatteren av dette debattinnlegget.

Jeg viser til Harstad Tidende av 13.2.02. Tema: For lite skole, for mye barnehage i 1. klasse.

Jeg er "tungt" utdannet for barneskolen, og er mor til barn i grunnskolen uavbrutt siden 1974. Mine to yngste går nå i ungdomsskolen.
Jeg er spesialpedagog og har omfattende erfaring på småskoletrinnet de siste 20 år.
Jeg er ikke politiker, men er sterkt opptatt av skolens status, tilstand og daglige virke. Nå vil jeg gjerne formidle hva jeg mener om 1. klassene i den norske skolen.

I 1997 fikk jeg en klasse med 25 7-åringer som kom fra 6-årsgrupper, barnehager, dagmammaer og hjemmemammaer. Det var en erfaringsmessig sammensatt gruppe barn. Slik var det før.

Så kom 1. klassen for 6-åringene. Som lærer så jeg intensjonen med denne som svært hensiktsmessig: Å harmonisere gruppen for skolefaglig undervisning fra 2. klasse av.

For to år siden tok jeg ett år som annenlærer og norsk 2-lærer i 1.klasse. Jeg fikk se at det var altfor omfattende læringsmål for disse ungene, og da i forhold til L 97.

Når departementet nå skal vurdere læringsinnholdet i 1. klassene, så håper jeg at dere grundig tar i betraktning følgende:
1) - noen av disse barna kan snakke så dårlig at de av og til ikke skjønner det mest alminnelige av hva læreren sier.
2) - noen barn får lov av foreldrene sine å plage andre, - de "tar igjen".
3) - de motoriske ferdighetene er for sterkt nedadgående hos dagens unger.

Til pkt. 1: Jeg har i mange år "verket" for å få kontakt med "noen" som kan hekte helsesøstrenes kontakt med fireåringene til skolens verden. Foreldrene skulle nesten måtte skrive under på at de skal snakke mye med ungen sin. Hvis du bare visste hvor mange 1.klassinger som ikke kan tolke en setning som har mer enn fem ord!

Daglig travelhet, TV, video, data m.v. har ført til at man i altfor mange norske hjem kommuniserer med korte budskap, gestikulering og tonefall. Dette kan kalles sosiolekt, og ble forsket på av Bernstein & Bernstein i negerkvartaler i USA midt på 60-tallet. Foreldrene må komme til den forståelse at blikkontakt, godt språk og oppriktig interesse for hva ungen mener om stort og smått utvikler skolemodenhet. Dette kunne jeg skrive mye mer om, men....er det noen som er interessert nok?

Til pkt. 2: Hvordan ville du hamle opp med dette problemet?
I klasserommet og i skolegården er disse ungene ofte mobberne. "Angrep er det beste forsvar" og ungene hevder seg ved" å trø" på andre. Dette er en av urofaktorene som vi jobber sterkt med det første skoleåret. Hvis vi skulle hatt leseopplæring i egentlig forstand dette skoleåret, er det fare for at disse ungene ville bli skoletapere, for de klarer knapt å tenke på annet enn sin egen posisjon i hierarkiet. Jfr. Maslows behovspyramide.

Til pkt. 3: Ungene trenger å røre på seg. På min skole er det altfor lite plass og smått med muligheter til å gi et godt tilbud til fysisk utfoldelse. Derfor, hvis jeg fikk bestemme, skulle alle elevene på alle klassetrinn i barneskolen ut på 20 minutters spasertur hver dag. Veldig mange blir kjørt med bil til skolen, og den nevrologiske utviklingen lider. Vi ser veldig stor forskjell på de ungene som kommer fra "friluftshjem" og dem som ikke gjør det.

Etter dette skjønner du nok hvorfor jeg sier:
- reduser de akademiske læringsmålene for 1. klasse i L 97; lærerne stresser mye mot disse målene, og sosialiseringsprosessen blir kanskje ikke "ferdig" til 2. klassens fellesundervisning.
- gjeninnfør karakterer for oppførsel og flid i barneskolen.
- bestem at alle norske skoleelever skal ut og gå 20 minutter hver dag.

Takk for oppmerksomheten!

Powered by Labrador CMS