Unyansert og tendensiøst om mobbing
Innsenderne av dette debattinnlegget mener at Utdanningsforbundet burde tatt kraftig til motmæle mot avisoppslag om at lærerne er de verste mobberne.
Avdelingsdirektør Anne-Berit Kavlie ved
seksjon for dokumentasjon og analyse ved Læringssenteret
forsøker å gi en saklig kommentar ved å understreke
at elevutvalget baserer seg på frivillig deltakelse og ikke
umiddelbart kan brukes som en representativ undersøkelse. Men
i neste avsnitt slår hun fast at undersøkelsen indikerer
at lærernes mobbing av elevene er et stort problem.
Helga Hjetland burde ha avvist påstanden
med å forklare begrepet mobbing. Det at enkeltelever opplever
ubehag i en konfrontasjon med en lærer, er ikke det samme som
at læreren mobber eleven. Vi trodde at begrepet mobbing
betydde noe mer for lederen av Utdanningsforbundet enn at
enkeltelever opplever kortvarig ubehag.
I en tid da lærerens status og
rekruttering av unge mennesker til læreryrket er viktige
temaer, synes vi det er sårt å bli uthengt som mobbere i
et så stort format som i Aftenposten.
Det var et uventet angrep på
lærerstanden. Vi har ikke registrert at "våre folk" har
forsøkt å rette opp inntrykket som avisen forsøkte
å gi; at lærerne er de verste mobberne. Vi hadde
ønsket at noen i Utdanningsforbundet tok kraftig til
motmæle mot presentasjonen av den undersøkelsen,
både måten den var gjort på og konklusjonene som ble
trukket.