Tanker fra en lærer – om arbeidsoppgaver, arbeidstid, godtgjøring og sånt
Jeg sitter her og lurer på om jeg oppfyller kravet om overtid på vikartimen jeg hadde forrige fredag.
Jeg hører sannferdige rykter om at kontaktlærere ikke får overtidsbetaling, men heller ordinær timebetaling for vikartimer. Dette fordi fylkeskommunen har tolket gjeldende arbeidstidsavtale dit hen at når jeg har reduksjon i undervisningstiden min for å gjøre andre oppgaver (som for eksempel å være kontaktlærer), ja, så må jeg arbeide inn de timene jeg har redusert FØR jeg kan få overtidsgodtgjørelse. Siden jeg er nysgjerrig av natur og har jobbet mange år med lønn og regnskap, lurer jeg bare. Ikke så mye på grunn av pengene, men fordi jeg så gjerne vil vite hva arbeidsgiveren tenker. Fortjener jeg det?
Jeg mer enn lurer, – ja, egentlig sitter jeg her og filosoferer. På min arbeidskontrakt står det 100,62 % stilling, og dermed får jeg en overtidsgodtgjørelse fast på lønnsslippen min hver eneste måned på over 200 kroner. Ca. 7 % av stillingen er funksjonstillegg for kontaktlærerrollen. Flott at arbeidsgiver vet å verdsette kontaktlærerrollen i form av prosenter, da den oppgaven krever sin tid. Givende tid, morsom tid, trist tid og frustrerende tid (kanskje av og til bortkastet tid, men det kommer an på øyet som ser). Lurer forresten på om jeg skal ringe for å si at jeg får for meget utbetalt.
Jeg har en sterk overbevisning om at de før nevnte overtidskronene jeg får hver måned på grunn av at stillingen overstiger de tilmålte 100 % må være feil etter at de nye reglene trådte i kraft, og når jeg ser den tykke skriften på lønnsslippen
Vi ber om at du går nøye gjennom lønnslippen. For mye utbetalt lønn kan etter avtale trekkes i senere lønnsutbetaling, jfr. AML paragraf 14-15.
må jeg nok umiddelbart kontakte lønningskontoret for å få betalt tilbake for meget utbetalt overtidstillegg.
Egentlig litt pussig, men det står ingen ting om at vi skal kontrollere at vi også har fått den lønna vi skal ha.
Så kom altså en ny bestemmelse for praktisering av overtidsgodtgjøringa. Vi som er kontaktlærere skal ikke lenger få overtidsbetalt, når vi blir satt opp på vikartimer, det betyr kanskje at jeg ikke gjør ordentlig jobb når jeg er kontaktlærer?
Utdrag fra min dagbok
Siden jeg er litt treg i oppfatningen, har jeg gått gjennom livet mitt de siste ukene. Søndag 3. november sto jeg og 3 andre lærere på bussholdeplassen på skolen min. Sammen med 37 forventningsfulle elever skulle vi på språktur ei uke og komme tilbake fulle av inntrykk, ny kunnskap og glede over sosiale og kulturelle hendelser. Det ble ei flott uke og alle var fornøyde, da vi fredagen etter ved midnattstid igjen sto på den samme bussholdeplassen. Døgnet rundt hadde vi ansvar for disse 16-17-åringene som trengte vår omsorg, våre grenser og ikke minst ansvar. Den siste natten kom. Rektor og jeg satt henslengt på gulvet som to tenåringer og innehadde rollen som nattevakter i korridoren for å passe på oppfinnsomme elever. Ingen stor overtidsgodtgjøring her heller. Jeg undrer meg, – hvorfor krever egentlig sykepleiere å bli avlønnet som lærere?
Mandagen kom, og den startet med fylkeskommunal kursdag for alle lærerne. Ingen tid til forberedelser. Det sier seg selv at man ved å være borte på skoletur ei hel uke, – må påregne helgejobbing når man kommer hjem. Jeg skulle jo ha 5 undervisningstimer dagen etter. Og ikke bare det, – jeg skulle være sensor på en annen videregående skole tirsdag kveld. Det er vel unødvendig å nevne hva jeg drev på med mandag- og tirsdagskvelden. Så kom onsdagen med 5 undervisningstimer og 3 møter. Dvs jeg rakk bare to møter, siden jeg hadde undervisning, når det 3. fant sted. Jommen i meg skulle jeg være sensor denne kvelden også, og dermed var det bare å skynde seg til naboskolen da skoledagen var over. Kvelden var ikke slutt med det. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke rukket å forberede morgendagens timer. Har 2 nye matematikkfag i år, og det er alltid lurt å selv regne alle stykkene før man opptrer på scenen foran forventningsfulle elever. Selv for en matematikklærer tar det tid å regne stykker.
På torsdagen var det matematikkprøve. En god bunke som krever sin tid, når det skal brukes mye rød penn for å forklare hvordan stykkene egentlig skulle vært gjort. Dessuten måtte jeg lage en hjemmeregning for førsteklassingene som i bunn og grunn ikke synes det er greit å gjøre for mye hjemme. Fredagskvelden satt jeg og rettet prøver, mens familien for øvrig koste seg med hjemmekino. Trøsten var at jeg ikke liker James Bond.
Det hører med til historien at vi som underviser i matematikk i vg 1 studiespesialisering øker elevenes timetall til 6 uketimer i stedet for 5. Dette for å gjøre elevene bedre. Når elevene stryker må det gjøres tiltak, må vite. I fjor var det ingen kompensasjon for disse timene. Optimister som vi er, håper vi jo på at vi i hvert fall neste vår kan avspasere disse timene. For: «Pessimistene er de reneste tåper, de tror på det motsatte av hva de håper».
I tillegg har jeg en klasse med voksne utenlandske elever som sliter med matematikken. Disse er nå innvilget leksehjelp. Den var det naturlig at jeg skulle ha, og jeg vil jo gjerne være positiv i forhold til disse ivrige elevene. Det ble 2 timer ekstra per uke fram til februar.
Så kom fredagen med bare 3 undervisningstimer. Det vil si – jeg skulle også delta på kollegacoaching. Jeg fikk bivåne en kjempefin naturfagtime hos en kollega. Virkelig lærerikt, inspirerende og nyttig. Dermed satt jeg igjen med litt mindre forberedelsestid. Men jeg hadde i hvert fall tid. Jeg rakk å sende innkalling til klasselærerråd, fikk skrevet noen varsler, tatt noen samtaler om elever som måtte følges opp osv. Glemte forresten å nevne en sak: På torsdagskvelden satt jeg og leste meg opp om været. Ikke fordi det blåste opp til uvær på Filippinene og heller ikke fordi vi har om vær og klima i naturfag. Nei da, – jeg skulle være vikar i geografi på fredagen. En naturfaglærer bør være skolert nok til å kunne ta vikartimer i geografi, – men en naturfaglærer som meg må faktisk bruke litt tid på å lage en geografitime. Jeg noterte, fant oppgaver og lærte meg ting jeg aldri hadde lært før. Ekliptikken, jordas baner, vannets kretsløp, vannets varmekapasitet osv. Oi, – der ble enda en time borte på fredagen.
Dermed fikk jeg undertid. Og hvorfor undertid? Jo, – jeg har altfor lite tid og underskudd på tid må jo bli undertid? Det er kanskje derfor jeg ikke kan få overtid. Eller synes fylkeskommunen at jeg kvalifiserer til overtid? Bundet tid? Vel, – Volvo-bilen min pleier å stå parkert på skolens parkeringsplass fra klokken kvart over åtte på arbeidsdager. Det er sjelden den kjører derfra før klokken halv fem.
Vært litt svimmel i det siste. Sjekket blodtrykket. Til tross for blodtrykkssenkende medisiner var undertrykket på 126 ved hvile. Legebøkene sier det skal ligge på 80 og at høyt undertrykk er farlig. Jeg liker ikke å leve farlig. Videre står det i legebøkene at høyt blodtrykk gjerne skyldes røyking, overvekt, mangel på mosjon eller stress. Jeg røyker ikke, så den saken er utelukket. Dermed tørket jeg støvet av badevekta som lyste med sine digitale og nøyaktige tall 63,4 kg. Med en høyde på 171,5cm var jeg heller ikke i overvektsklassen. Mangel på mosjon? Jeg kunne kanskje trent mer, – men jeg hadde nå i hvert fall en sykkeltur i novembersola på søndag i tillegg til en tur i skogen og …. Men om doktoren spør meg om stress? Jo, – da svarer jeg at jeg har konstant «undertid».
Jeg har fått time hos doktoren nå. Fredag om 14 dager. Måtte passe på å få en tid på dagen hvor jeg ikke har undervisning. Prosedyren er: Ikke inn vikarer ved korttidsfravær. En dame påsto på nyhetene at det ikke skyldes pengemangel når det ikke settes inn vikar ved korttidsfravær. Morgentrøtte meg trodde jeg hadde skrudd på feil kanal. Det stemmer ikke med hva vår lokale ledelse sier. Men nei da, – damen representerte fylkeskommunen. Så flott at det ikke står på pengene for å gi våre ungdommer god undervisning. Gjelder bare å få tak i noen glitrende gode lærere så ordner alt seg.
Så her sitter jeg altså og undrer meg over om jeg som er en helt alminnelig kontaktlærer som lever med «undertid» og har arbeidskontrakt med overtid, har krav på overtid for den geografitimen jeg hadde forrige fredag.