Skolepakke 2 gjør elevene til tapere
Skolepakke 2 gir elevene et dårligere tilbud, mener innsenderne av dette debattinnlegget.
Men først en kort historikk:
I skolepakke 1 som kom i 2000 ble det i
intensjonserklæringen blant annet understreket følgende:
"For skoleåret 2000/2001 skal det gjennomføres
forsøk, med alternative og fleksible arbeidstidsordninger som
gir bedre ressursutnyttelse og økt tilgjengelighet. Det skal
legges vekt på økt reformarbeid og elevene skal
gis en bedre læringssituasjon."
Samtidig uttaler Helga Hjetland og
Anders Folkestad : "For organisasjonene var det viktig at
leseplikt ikke skulle være tema i forhandlingene".
Skolen går inn i en omfattende prosess
med fokus på tre områder:
1. Økt tilgjengelighet, det vil si mer
tid sammen forlærer og elev.
2. Teamarbeid, for å få en god
kompetansedekning og bedret læringsmiljø for elevene.
3. Økt samarbeid, som er
enforutsetning for å lykkes med både skolepakke 1 og
2.
Dette har resultert i at vi inneværende
skoleår har ny organisering på team, med utvidet
samarbeidstid og med "åpen skole"-tilbud på en til fire
timer per uke for elevene. Dette er timer som legges utenom den
obligatoriske undervisningen og som lærerne bruker sin
"ubundne tid" til å dekke opp.
Tilbudet er svært godt mottatt av så
vel elever som foreldre og gir elevene ekstra tilgang på
lærer fra 38 - 120 timer i år.
Så kommer skolepakke 2 med blant annet
følgende:
- Økt leseplikt for lærerne, det vil
si at lærerne skal undervise mer uten at elevene får en
time ekstra tid på skolen eller med sin lærer.
- 40 timer redusert
samarbeids-/planleggingstid som fører til vanskeligere
tilrettelegging for teamarbeid.
Konsekvensen på Stridsklev skole er at
elevene mister sitt "åpen skole"-tilbud og den økte
lærertilgjengeligheten som var så viktig i skolepakke 1,
og lærerne mister motivasjonen til å gå løs
på nye runder med endringsforslag som kun har ett års
gyldighet.