Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i dialog med Petter Aasen, professor i utdanningsvitenskap og rektor ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Foto: Marianne Ruud

Røe Isaksen vil ha årlig toppmøte om utdanning

Det trengs mer lokalt selvstyre og mindre statlig styring, var signalet fra kunnskapsministeren da han i dag samlet representanter fra barnehage til universitet til utdanningspolitisk toppmøte.

Publisert

I dag samlet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen representanter for hele utdanningssektoren til utdanningspolitisk toppmøte i regjeringens representasjonsbolig i Oslo.

- Jeg har møtt alle som deltar på dagens utdanningspolitiske toppmøte, men det finnes i dag ingen naturlig arena der samtlige av disse deltakerne møtes og diskuterer. Det har jeg tenkt å endre på. Derfor planlegger jeg å gjøre dagens møte til en årlig foreteelse, sier Røe Isaksen til Utdanning.

- Dette bør interesse Utdannings lesere, sier han, siden Utdanningsforbundet har medlemmer innen hele utdanningssektoren fra barnehage til universitet. Målet er tettere samarbeid på tvers for å lette overgangen mellom de ulike delene av utdanningssystemet.

- Vi trenger bedre overganger fra barnehage til grunnskole, fra grunnskole til videregående skole og fra videregående skole til universitets- og høgskolesektoren. På barnehagesektoren er vi i ferd med å lovfeste ordninger som vil gi en bedre overgang, sier han.

Isaksen vil også gjerne se nærmere på teori og praksis i lærerstudiet slik at lærerne kan bidra til å legge til rette for bedre overganger.

 

Vurderer å fjerne statlige rammeplaner

- I dag har vi statlige rammeplaner i lærerutdanningene. I framtiden må vi vurdere om det er behov for dette. Kanskje bør vi gi større ansvar til universitets- og høgskolesektoren for å utvikle planer selv, sier kunnskapsministeren til Utdanning.

I innledningen sin sa Isaksen at universitets- og høgskolesektoren bør få et større ansvar for å utforme innholdet i utdanningene. Han vil også at kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere skal ha et større ansvar for å utvikle innholdet i skolen.

- Samtidig skal staten fortsatt ha et overordnet ansvar for utdanningssektoren. Jeg mener ikke at staten skal abdisere, understreker han.

- Dere har varslet at staten bør sterkere inn i for eksempel fagskolesektoren. Hvordan henger det sammen?

- Vi mener staten bør finansiere fagskolene, men om vi også skal ha en statlig styring av fagskolesektoren er vi mer usikre på. Det drøfter vi nå, sier statsråden.

 

Gruppediskusjoner

Ettermiddagen skal gå med til å drøfte om ulike kvalitetstiltak i utdanningssektoren kan overføres til andre deler av utdanningssystemet. De som deltar i gruppediskusjonene er også blitt spurt om det er mulig å lage bedre samarbeidsrelasjoner på tvers av utdanningssektoren.

Andre temaer er hva arbeidslivet trenger av kunnskap og kompetanse i årene framover og hvordan voksne skal kunne ta del i kompetanseutvikling som kan gi bedre omstillingsevne. Gruppearbeidet ledes av tidligere journalist på politisk avdeling i NRK, Geir Helljesen.

Rundt bordene sitter ledere fra LO, NHO, Virke, KS, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet, Private Barnehagers Landsforbund og Skolenes landsforbund for å nevne noen. I tillegg er Senter for IKT i utdanning, FUG og en rekke representanter for Universiteter og høgskoler her. Kommuner og fylkeskommuner er også representert blant de over 70 deltakerne.

Med på toppmøtet er også direktør for OECD, Andreas Schleicher.

Powered by Labrador CMS