Å lære språk er å lære kultur

Det som særpreger denne grunnboka i språkutvikling, er at forfatterne ser barns språkutvikling i et kulturelt perspektiv

Barn, språk og kultur
Av Helene Valvatne og Margareth Sandvik
342 sider
Cappelen Akademisk Forlag

Helene Valvatne og Margareth Sandvik, begge høgskolelektorer ved Høgskolen i Oslo, skrev i 2002 boka ”Barn, språk og kultur”, om språkutvikling fram til sjuårsalderen. Nå er boka kommet i en revidert utgave.

Det som særpreger denne grunnboka i språkutvikling, er at forfatterne ser barns språkutvikling i et kulturelt perspektiv. De skriver at når barnet lærer morsmålet, lærer det ikke bare et bestemt språk, men også de mønstrene for bruk av språk som er vanlige i miljøet det vokser opp i. I barnehage og skole møter mange barn språkbruksmønstre som er ganske forskjellige fra dem de kjenner fra før.

Boka tar blant annet opp førspråklig kommunikativ utvikling, muntlig språkutvikling fram til sju år, gutters og jenters bruk av språk, og barns erobring av skriftspråket. Forfatterne drøfter også kulturell variasjon i voksnes kommunikasjon med barn, barn som vokser opp med mer enn ett språk, og barnehage og skole som språkmiljø for enspråklige og to- eller flerspråklige.

Boka er oppdatert etter endringene i regelverk og rammeplaner de siste årene.